Sv: [bildtråd] Era Staket!
Ett tips har jag; kolla att bandet går av om hästen får panik och försöker springa igenom.
Jag gick Agrias Säker Häst kurs och vi fick se bild på en häst som försökt springa igenom elrep - den hästen hade skurit sönder hela sig - den var död.
Vi använder eltråd, just för att det är de som lättast går av, men det är klart, vi har ingen jättefarlig väg eller järnväg nära hemmavid, så hellre att hästarna kommer lösa i skogen än att de skär sönder sig
Sedan undrar jag hur det är med grön färg - syns det för hästarna? Vet att de kan ha svårt att se de röda trådarna och jag tänker att det kanske är viktigast att de
ser tråden, för de vet ju att det är ström i den och aktar sig helst för att gå nära...
Vi har tunnare stolp, 5 cm och 150 cm långa, för de är billigare och räcker gott och väl för våra islandshästar och bara två trådar, då.
När det gäller grindar använder vi gärna elastiskt rep eftersom det finns en risk att hästarna fastnar med svansarna om det är fjädrar i repet eller i handtaget (fast det finns handtag med dold fjäder också) och jag absolut HATAR grindtrådar som trasslar runt fötterna när man ska igenom (för att inte tala om vad hästarna gör, de är ju järnskodda och kan KÄNNA strömmen som går ner i marken om tråden ligger ner). De funkar dock inte så bra på vintern, då är de gröna "hundkoppelvarianterna" bättre. Ni vet, flexikoppel eller vad det heter som rullar upp sig när man släpper efter. Dyra men praktiska.