Bildtråd. Du och din westernhäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråd. Du och din westernhäst.

Slutar ej rida för att ni säger en sak via en bild.

.

Dom BILDERNA (plural) "vi" har sett duger fullgott som referens.

Nu frågar jag seriöst, genuint, snällt och ärligt:
Vad och hur ska jag säga för att du ska förstå vad jag säger?

Jag är ärlig när jag säger att jag tappade hakan när jag såg bilderna,
och jag vill gärna förstå hur något som får en att tappa hakan (en som själv
rider en för liten häst), är fullt naturligt för en annan?

Är det formuleringen jag ska ändra? Eller spelar det verkligen ingen roll VAD jag
säger?

Tråden skall låsas NU

Jag har fattat vad ni säger. Fått en tankeställare.

Men tänker inte sluta sitta upp för det.

Men blir ridning mer när jag GÅTT ner mer i vikt.
VÄGER inte 100 kg som ni säger.

Ni vet inget om mig eller hästen.

allt ni dömmer är utifrån en bild. Ni har ej set mig rida.

Men nu ger vi oss. Går inte fram i detta.

Vi alla gör på våra vis.

Vill även nu att ni alla ägnar er en tid åt våra stora ryttare på islandhästen med.
En karl kl 190 cm och 90 kg samt rider en häst på 140 cm.
Hur bra är det?
Hade jag kommit på en islandshäst hade inte många på en tävling sagt ngt då många är runda där.

Men som ni säger.

Jag skulle ha frågat. vad ni tycker om oss istället för säga att jag är stolt.

Fast jag är det, inte över ridningen utan över att jag har en så bra ponny.

Iaf. Rider mer sen. Nu körs han in så vi kan använda honom där med.
Men han är och förblir ridhäst.

Ingen kan ändra på det, spelar ingen roll sen.

INGA FLER KOMMENTARER OM MIG NU MM.

Sv: Tråden skall låsas NU

Jag har fattat vad ni säger. Fått en tankeställare.

Vill även nu att ni alla ägnar er en tid åt våra stora ryttare på islandhästen med.
En karl kl 190 cm och 90 kg samt rider en häst på 140 cm.
Hur bra är det?
Hade jag kommit på en islandshäst hade inte många på en tävling sagt ngt då många är runda där.

Men hur åkte islandsryttare nu in här på ett bananskal?
De har väl inte startat några trådar om att de väger 90 kg och är 1.90 långa och det är toppen? Det hör väl f.ö inte till Western-forumet.
Och sen finns det ju numera en hel del islandshästar som är över 1.40-1.45 och är ganska grova. De flesta långa islandsryttare jag sett på tävlingar osv har ridit de högre hästarna. (inte alla, men majoriteten)

Men hur åkte islandsryttare nu in här på ett bananskal?
De har väl inte startat några trådar om att de väger 90 kg och är 1.90 långa och det är toppen? Det hör väl f.ö inte till Western-forumet.
Och sen finns det ju numera en hel del islandshästar som är över 1.40-1.45 och är ganska grova. De flesta långa islandsryttare jag sett på tävlingar osv har ridit de högre hästarna. (inte alla, men majoriteten)

Rider om jag vill. Inte er häst.

Tänker ej lyssna på allt skitsnack mer pga en j*kla bild eller ja 2.

Så sluta nu.

Hitta en annan hack kyckling att picka på.

Ja westernforum, han tränas i western och skall tävla.

Slutar nu skriva.
Jag sagt mitt ni ert.

Jag gör som jag vill oavsett hur det blir. Men nu blir det körning.

Rider om jag vill. Inte er häst.

Tänker ej lyssna på allt skitsnack mer pga en j*kla bild eller ja 2.

Så sluta nu.

Hitta en annan hack kyckling att picka på.

Ja westernforum, han tränas i western och skall tävla.

Va? :eek:
Var har jag någonsin skrivit att du inte får rida din häst, nej ursäkta ponny? :confused:
Jag har aldrig nämnt något om din bild. Har inte ens sett bilden.
Däremot vände jag mig bara åt att du ville skifta fokus och ställa till bråk inne på islandsforumet istället för att ta fokus från dig själv. Och att per defintion hör en sådan tråd om islandshästar inte hemma på Westernforumet.
Det var allt.

Nej man gör inte som man vill bara för man äger sin häst. Det finns en djurskyddslag.

Jag håller mig inom alla regler och lagar.
men finns ingen lag för att man måste vara si eller så för att rida sin häst.
Tyvärr.

Lyssnar på honom och kollar upp honom hela tiden efter minsta lilla.

Tyvärr
.

Lyssnar på honom och kollar upp honom hela tiden efter minsta lilla.

JO, det kallas att värna om hästens bästa och att på bästa möjliga sätt göra det så bra som möjligt för sin häst, det gör man INTE om man låter en ponny gå med överlast på ryggen!
Det BLIR förslitningsskador som inte upptäcks på en gång.
Vore det inte roligare för dejj att ha din ponny i flera år? Om du fortsätter "rida sönder" honom kanske du bara har 1-2 år, om senor och ligament ens håller så länge.
Jag personligen skulle aldrig kunna leva med vissheten om att jag kunnat göra på annat sätt, om jag inte varit så satans egoistisk..! Bara en tanke liksom..

JO, det kallas att värna om hästens bästa och att på bästa möjliga sätt göra det så bra som möjligt för sin häst, det gör man INTE om man låter en ponny gå med överlast på ryggen!
Det BLIR förslitningsskador som inte upptäcks på en gång.
Vore det inte roligare för dejj att ha din ponny i flera år? Om du fortsätter "rida sönder" honom kanske du bara har 1-2 år, om senor och ligament ens håller så länge.
Jag personligen skulle aldrig kunna leva med vissheten om att jag kunnat göra på annat sätt, om jag inte varit så satans egoistisk..! Bara en tanke liksom..

Ja det gör jag med. Men man vill även rida även om det inte är en rättighet man har VARAV jag rider det lilla.

Ja man blev stel i kroppen eftersom jag inte ridit så mkt och 15 minuter kan kännas på det med. Men har alltid medryttaren som tränar honom så han blir ordentligt tränad.

Ingen skall hindra min lycka all på något vis INGEN AV ER fattar ni.

Tyvärr.

Djurskyddslag (1988:534)
5 § Djur får inte överansträngas.
Inte heller får de agas eller drivas på med redskap som lätt kan såra eller på annat sätt skada djuret.

Djurskyddslag (1988:534)
5 § Djur får inte överansträngas.
Inte heller får de agas eller drivas på med redskap som lätt kan såra eller på annat sätt skada djuret.

Ja denna lag gäller om Djuret överansträngs. Men i detta fall gör det inte det.

Även om bilden visar hur stor jag är när jag sitter på honom.

Hur kan ni VETA att han tar skada av mig utifrån en bild?
Omöjligt.

Många av er tycker jag ser för stor ut för er häst i längden.
Men det är ju ni som avgör om hästen blir lidande.

OM djuret blir det är det en sak.
Men när han varken visar bu eller bä på något av alla sakerna så kan man ju inte mer än tro att han inte är bekymrad. Eller hur.

Så låt oss vara.

Hästar är hjältar, de visar inte sådant obehag tydligt. En längre tids överbelastning ger inte direkta symptom, det kommer smygande. Hur vet du att han inte överansträngs? Han gör ju allt för dig, han skulle inte klaga. När hästarna ger oss sitt förtroende så litar de på oss. Om vi säger att det är ok att bära en viss vikt, dra en viss mängd så ifrågasätter de inte. Därför är det upp till oss att förvalta det förtroendet, vi måste bestämma åt dem, för de kan inte, de går genom eld för oss, om vi ber dem.

Det måste ju få påpekas om det inte ser bra ut, om inte annat för att inte andra ska rida för små hästar. Nu har jag inte sett bilden då du plockat bort den, det är ju synd att du inte kan stå för fakta/bilden eller visa en ny så man vet vad diskutionen gäller.

Jag är själv 164 cm och rider inte mindre hästar än D-ponny, C-ponny kan inträffa men då för att korrigera den åt en yngre ryttare för att jag också vill känna om ryttaren gör fel eller hästen inte förstår, detta har hänt en gång på det senaste året.

B-ponny har jag också några som jag har till körning och för att undervisa yngre ryttare/mindre, dessa skulle jag aldrig sätta mig på.

B-ponnyna har jag längdgräns 145cm och 55 kg i vikt, något som gjort många flickor ledsna då jag fått säga till dom att börja rida andra hästar som passar dom bättre. Det tycker jag också är viktigt att lära ut, rätt ryttare på rätt häst, för bådas trivsel.

Det måste ju få påpekas om det inte ser bra ut, om inte annat för att inte andra ska rida för små hästar. Nu har jag inte sett bilden då du plockat bort den, det är ju synd att du inte kan stå för fakta/bilden eller visa en ny så man vet vad diskutionen gäller.

Jag är själv 164 cm och rider inte mindre hästar än D-ponny, C-ponny kan inträffa men då för att korrigera den åt en yngre ryttare för att jag också vill känna om ryttaren gör fel eller hästen inte förstår, detta har hänt en gång på det senaste året.

B-ponny har jag också några som jag har till körning och för att undervisa yngre ryttare/mindre, dessa skulle jag aldrig sätta mig på.

B-ponnyna har jag längdgräns 145cm och 55 kg i vikt, något som gjort många flickor ledsna då jag fått säga till dom att börja rida andra hästar som passar dom bättre. Det tycker jag också är viktigt att lära ut, rätt ryttare på rätt häst, för bådas trivsel.

Så här säger jag.

Eftersom jag vet om min övervikt så rider jag ej mkt. Utan låter min medryttare göra detta åt mig. varav jag har medryttare nu.

När jag gått ner i vikt så kan jag rida längre pass. men ej nu.

Jag gör detta för att jag vill ha honom i flera år och vill även att jag skall kunna leva i flera år till och inte bli sjuk.

Så jag förstår er vad ni tycker och tänker. Men jag är inte ensam i western att rida på en liten häst tvärtom. Men jag har vikten mot mig inte längden och vikten kan jag få ner men dem som är för lång kan inte korta ner sig utan en rejäl operation på benen.

Så. Vad jag försöker säga är att jag vet om allt detta ni skriver.
men ville lägga ut en bild i af.

Men vad jag vet nu så går det bra att rida denna lilla stund på honom.

mer blir dej ej pga mig.
men det blir mer framöver.

Jag skulle aldrig i min själ vara så grym att jag vanvårdade eller som ni säger att jag är en djurplågare.

För jag vet många av er som rider små hästar men säger inget eftersom ni inte vill ha lika respons som mig.
Fått flera PM av er där ni berättar att ni rider den och den hästen och ni är si och så på den men lägger ej ut det för vill ej att folk skall gnälla. Utan ni skrev även att nä vi märker det blir tufft för hästen så går vi brevid eller kör in våran häst.

Så. Där har vi flera. men lägger ej ut era namn här då jag inte är lika elak.

Jag har fått en TANKESTÄLLARE av er skall ni veta.

Men fattar du inte att du inte kommer ha någon ponny att rida på när (om) du gått ner i vikt om du fortsätter rida på honom nu?
Bara för att man vill någonting betyder det inte att man har RÄTT att göra det!
Jag har flera russ, inte skulle jag komma på tanken att rida på dom bara för att det är min rättighet som ägare.. just för att det INTE är min rättighet, som hästägare har man massvis med skyldigheter- att ge hästen ett långt och värdigt liv utefter sina egna förutsättningar är ett KRAV! kan man inte se till hästens bästa ska man heller inte ha någon häst (i detta fallet ponny)

Om du nu älskar din ponny så mycket och vill ha en fräsch ponny som mår bra så är det bara att inse att du inte ska rida på honom i nuläget!!

Men fattar du inte att du inte kommer ha någon ponny att rida på när (om) du gått ner i vikt om du fortsätter rida på honom nu?
Bara för att man vill någonting betyder det inte att man har RÄTT att göra det!
Jag har flera russ, inte skulle jag komma på tanken att rida på dom bara för att det är min rättighet som ägare.. just för att det INTE är min rättighet, som hästägare har man massvis med skyldigheter- att ge hästen ett långt och värdigt liv utefter sina egna förutsättningar är ett KRAV! kan man inte se till hästens bästa ska man heller inte ha någon häst (i detta fallet ponny)

Om du nu älskar din ponny så mycket och vill ha en fräsch ponny som mår bra så är det bara att inse att du inte ska rida på honom i nuläget!!

Ja. Jag skall tänka på detta som du säger.

Ingen rättighet håller jag med.

Men vill köra in honom så vi har glädje av de, han kanske blir jättebra och kanske kan starta i någon klass om något år?
Älskar faktiskt att köra och ha roligt så med. Inte bara att rida.
Kan låna grannhästen och rida ut på med min medryttare =)

Men vill köra in honom så vi har glädje av de, han kanske blir jättebra och kanske kan starta i någon klass om något år?

Detta va nog det klokaste jag hört från dejj:bow: att köra sin ponny är en mkt bra träning! och man kan ha så roligt även med en vagn på (va tror du jag har russ för;))
än en gång:bow:

Men visst var det så här du sa i tidigare trådar me'... du är allt en lustig prick:cool:... börjar nästan tycka du kanske ska söka hjälp nånannanstans än på just Buke...:crazy: för här kan inte allt stå rätt till...:crazy: dessutom kvarstår ett faktum... DU är för FET för att RIDA din PONNY... :mad::devil: Precis som JAG vore för FET för att RIDA PONNY:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 966
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 873
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka