Bildtråd. Du och din westernhäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråd. Du och din westernhäst.

Är det någon som har sagt något elakt om din ponny? Nej, så varför skulle du inte vara stolt över honom?
Angående kommentarerna om att du ser för stor ut i förhållande till din lilla ponny så är det nog ingen som vill vara elak. Det handlar om hästens välmående, och även om en häst klarar av att bära en för stor/lång/tung ryttare, så betyder inte det att de mår bra av det. Ingen häst är trots allt gjord för att bära ryttare överhuvudtaget. Så man bör ta hänsyn till hästen och rannsaka sig själv.

Tittar man i rasbeskrivningen så står inget om att Exmoor ska ha svankrygg (det vore väl för övrigt konstigt att avla fram en häst med svankrygg?). Och tittar man på bilder så har de flesta Exmoors en rak rygg, så jag vet inte vad du grundar ditt påstående på.
Tycker ditt uttalande låter mer som förnekelse. Och jag säger inte heller detta för att vara elak. Alla här vill nog bara hästens bästa, och det syns ju tydligt på din bild att ponnyns rygg är nedsjunken. Och den bilden är för övrigt det enda vi har att gå på, så då är det kanske inte så konstigt om folk påpekar detta.

Fakta

En exmoorponny är mellan 114 och 125 cm. Hingstar och valacker får mäta högst 125 cm och ston högst 122 cm. Färgen ar alltid brun med ljus mule. Ljusare tecken finns också runt ögonen och på insidan av öronen och insidan av benen samt under buken.
Relativt stort huvud med rak nosprofil, bred panna, små spetsade öron, stora vackra utstående uttrycksfulla ögon med en karaktäristisk form som ortsbefolkningen kallar för "grodögon", samt ögonlock kupiga som på en rovfågel, öppna stora näsborrar och tjock pannlugg. Tänderna är också viktiga, de skall vara anpassade till den långa, djupa käken och sitta i en vinkel som gör det möjligt att kunna överleva på fattigt gräs. Framtänderna upp- och nedtill skall mötas exakt för att klippa av gräset rent utan att dra i gräsrötterna. Ponnyer med felaktiga tänder får inte registreras.
Lång, välskapt hals med kraftig man. Välutvecklad manke, lång och aningen svankig rygg, bred länd, lite sluttande kors och väl ansatt svans med tjockt tagel. Djup bröstkorg och muskulösa, liggande bogar.
Solida och välmusklade ben med långa underarmar och skankben, korta skenben och små, hårda hovar.
Aktionen är låg och vägvinnande vilket gör exmooren bekväm att sitta på. Den är också välbalanserad och mycket säker på foten.

Han står lika oavsett vem som rider honom. han har en sådan rygg och haft det hela hans liv.

Är det någon som har sagt något elakt om din ponny? Nej, så varför skulle du inte vara stolt över honom?
Angående kommentarerna om att du ser för stor ut i förhållande till din lilla ponny så är det nog ingen som vill vara elak. Det handlar om hästens välmående, och även om en häst klarar av att bära en för stor/lång/tung ryttare, så betyder inte det att de mår bra av det. Ingen häst är trots allt gjord för att bära ryttare överhuvudtaget. Så man bör ta hänsyn till hästen och rannsaka sig själv.

Tittar man i rasbeskrivningen så står inget om att Exmoor ska ha svankrygg (det vore väl för övrigt konstigt att avla fram en häst med svankrygg?). Och tittar man på bilder så har de flesta Exmoors en rak rygg, så jag vet inte vad du grundar ditt påstående på.
Tycker ditt uttalande låter mer som förnekelse. Och jag säger inte heller detta för att vara elak. Alla här vill nog bara hästens bästa, och det syns ju tydligt på din bild att ponnyns rygg är nedsjunken. Och den bilden är för övrigt det enda vi har att gå på, så då är det kanske inte så konstigt om folk påpekar detta.

http://www.haststam.com/raser/exmoor_index.htm

Kolla denna häst. Så ser min ut.

Så då ser du hur ryggen är, den är inte rak.

Nu har jag gett fakta svart på vitt. ni har inget mer att komma med.

Korta läder och fel sadel förstörde mkt av bilden på oss.

Men men.

Åter till jobbet.

Lägg ner nu. Detta anmäls annars.

Vad är det som skall anmälas??
Jag kan för övrigt inte se din bild så jag vet inte grunden till diskussionen.

Elanor
: Vilken underbar häst :love:

vad är de för bild alla pratar om??

vad är de för bild alla pratar om??

Inga flera bilder skall läggas upp på mig då ingen har tillåtelse.
Kommer det upp en bild som JAG inte lagt in själv anmäler jag den personen direkt.

ursäkta.. fattar typ inget?? la du inte in bilden själv???

*backar undan*

Så din är 133, då är han ju dessutom övervuxen.

Nu kan jag tyvärr inte se bilden och vet ju inte hur mycket du väger. Men som tidigare sagt så bär de lika bra som en Isis.
Tittar man litet på deras konstitution så är upplever man dem ofta som långa i ryggen och litet svank. Kanske för att de har så korta ben,. Det blir en synvilla helt enkelt.

//Waern

http://www.haststam.com/raser/exmoor_index.htm

Kolla denna häst. Så ser min ut.

Så då ser du hur ryggen är, den är inte rak.

Nu har jag gett fakta svart på vitt. ni har inget mer att komma med.

Korta läder och fel sadel förstörde mkt av bilden på oss.

Men men.

Åter till jobbet.

Lägg ner nu. Detta anmäls annars.

:rofl::rofl: Det där är ju en dräktig(?) avelsmärr, klart dom blir lite svankiga då:idea: Din ponny är INTE lik den på bilden, tycker du det förstår jag verkligen att du inte kan se det vi andra kan se:rofl:
Kryp ur din bubbla och öppna ögonen:angel:

Rasbeskrivning

Allmänt intryck: Exmoorponnyn är en stark och tålig ponny som är pigg och vaksam på vad som händer runt omkring.

Mankhöjd: Hingstar och valacker 119-130cm, ston 116-127cm.

Speciella kännetecken: är den s.k. "mjöliga" mulen och "toad eyes"- utstående paddögon.

Huvud och öron Små välformade öron, bred panna och ett relativt långt huvud, vilket gör att inandningsluften vintertid hinner värmas upp innan den når lungorna. Stora näsborrar och ljust kring ögonen.

Halsen kraftig och välansatt, tendens till underhals accepteras. Brett mellan frambenen.
Bogar rena, fina och väl tillbakalagda.

Bröstkorgen består av långa väl välvda revben med gott utrymme mellan varje, vilket i sin tur möjliggör plats åt stora lungor med stor kapacitet.
Bakdel, länd, kors och lår, ska vara runda och kraftiga. Svansen som är något lågt ansatt skyddar mot snö och regn samt underlättar för regnvatten att rinna av.

Ryggen jämn, plan och bred.

Benen kraftiga med korta, starka skenor och kotor. Mycket plats mellan frambenen och hårda, välformade hovar.

Rörelser "flytande" utan överdrivna benlyft. Traven ska nästan vara markbunden. Detta för att ponnyn snabbt ska kunna ta sig fram genom ljungen som växer på hedarna. Den är otroligt säker på foten.

Päls och färg: På sommaren kort och naturlig glansig, på vintern tät och isolerande med feta överhår, som hindrar fukt att tränga in till huden. Alla nyanser av brunt är tillåtna, med mjölfärgad mule och ljusare nyanser runt ögon och i ljumskarna. Inga vita tecken får förekomma.

Cliff_070622.jpg

Källa: Stuteri Dunder

Bilden togs bort ganska omgående när alla inte sa ooooh och aaaah vad fina
ni är ihop.

TS har hela tiden gett intryck av vilja slå näven i bordet över att det minsann
är ok att hon rider sin ponny. Jag har som sagt inget problem med längd, men
väl vikt. Jag kan inte beskriva med rätt ord då det lätt blir elakt, men ts var
en kvinna av större modell och bild på hästen men med annan ryttare finns
här

Ts har skapat 3 olika trådar där hon (egna ord) "hänger ut sig själv".

Ts ville ha tillstånd att rida sin häst när människor irl sa åt henne att hon var
för stor. När Buke inte svarade så, var man tvungen att se dom irl för att
se att dom visst passade ihop. Jag själv tyckte att det var lite tvetydigt.

Tidigare tråd startad av TS, men som nu är reviderad

Okej. Så det finns flera trådar om samma sak. Det förklarar att jag upplevde någon sorts shism.

Skit samma. Jag kan inte se bilden eller göra någon bedömning i efterhand. Bara konstatera att rasen Exmoor är mkt trevliga familjeponnys.

//Waern

Du får klicka på "Här" i det andra inlägget, ordet är länken...
Likadant med tråden.

Men som du sa, du kan ju fortfarande inte bilda dig en uppfattning då
du inte sett ts...

Kommer det upp en bild som JAG inte lagt in själv anmäler jag den personen direkt.

Det är alltid fotografen som äger bilden. Så det kan du ju försöka anmäla. Och bara att du börjar med sånt här tjafs säger ju allt om dig tycker jag.

Bara att du tar bort bilden visar ju att du inte kan stå för att du kan rida din ponny.
Hade du varit 13 år, då hade jag kunnat ta att du inte förstår. Men nu är du 24 tror jag du skrev och har barn, så du borde vara mogen och kunna se när det inte är ok att rida sin ponny längre.

Jag rider inte mina islänningar, för jag tycker jag är för tung.

Senast ändrad:

Mogen är jag. men dem som hackar på mig är så omogna att det skriker om det.
För vilken normal gör så?

Nu kommer ni skriva. Ja men vilken normal rider en ponny som är liten.

Jo jag och flera till.

Jag säger bara att så länge han inte blir skadad och mår dåligt av min vikt och så har det ingen större betydelse tycker jag. Men inte ni för ni är in printade att man skall ha en storhäst när man är i en viss längd och ålder mm.
Man skall ju absolut inte ha en man trivs med nej nej utan man skall ju följa vad alla på buke säger eftersom folk här inne inte kan ha egna åsikter för då blir det minsann påhopp så smäller. Ja ja.

Jag ska inte rida min häst jag ska inte göra si och inte göra så.

Men om det nu vore så fel hur kommer det sig att så många andra gör det utan att alla på ett j*k*a forum gnäller?

Näe. Sluta nu va. Ni som hackar borde skämmas.
Jag är stolt över min ponny oavsett om jag skulle väga 200 kg eller 10 kg.

När jag ser eller en annan ser att han tagit skada pga mig slutar jag sitta upp.

Men orkar inte skriva samma sak igen igen igen igen sida efter sida.

Min sida finns visst men vet ej varför den inte kan visas, kan inte ens logga in.
Aja- Ni får väl klaga som ni vill.
men på mig och min häst ger ni F*n i.
Hitta någon annan syndabock för det verkar ju ni på buke vara så bra på.
Kolla bara in alla er andra inlägg.

Jag vet att ni alla vill väl även om ni måste skriva elaka saker om mig.

Men nu avslutar vi detta.

När jag eller någon annan märker på hästen att han tar "illa" vid så slutar man ju rida. Men tills dess rider jag och min medryttare sköter träningen.

Detta gäller inte bara mig och min ponny.

Man kan även vara för stor för en storhäst.

Nåja.
Tråden är avslutad.

När jag ser eller en annan ser att han tagit skada pga mig slutar jag sitta upp.QUOTE]

Men är det inte bättre att sluta rida hästen INNAN den tar skada? Hur vet du att han inte tar skada av att du rider honom? Har en veterinär intygat det eller du själv?

Jag har Islandshäst och skulle aldrig sätta upp en för tung ryttare på honom. Jag tycker att det är hemskt rent ut sagt när för tunga människor rider på för små hästar, oavsett ras.

Om du inte vill bli bedömd och ifrågasatt varför lägger du då upp bilder på ett disskussionsforum där folk reagerar om något ser galet ut?

Men du startade ju själv en tråd på Islandshäst i förrgår eller igår där du tagit andras bilder och lagt ut. :confused: Eller det gäller inte dig?

Tråden är avslutad.
Fast grejen är att på ett forum bestämmer man inte själv när ens tråd är avslutad eller ej.

Sen kan jag väl tycka att det blivit lite väl mycket tjafs om vikt och längd osv, men trots allt är det TS själv som lagt ut trådarna och i alla fall ursprungstråden ville väl TS ha kommentarer? Eller har jag missuppfattat detta också? *trög idag*

Man skall ju absolut inte ha en man trivs med nej nej utan man skall ju följa vad alla på buke säger eftersom folk här inne inte kan ha egna åsikter för då blir det minsann påhopp så smäller. Ja ja.

Nej vet du vad, nu får det räcka!

Det ÄR inte synd om dig, det ÄR synd om din ponny! Du måste väl själv förstå
felaktigheten i att en ryttare på 100-110 kg rider en ponny på 133, även om
det är en Exmoor och även om den är övervuxen. För du väger inga 75 kg!

JAG tycker att viktnojan på hästar är överdriven, JAG tycker att man visst får
kasta upp 50 kg på en kraftig shettis, och närmre 90 på en kraftig travare,
100+ på en kraftig Quarter osv osv. Men JAG tycker inte att man får
kasta upp 100 kg på dassig nordsvensk/tinker/ardenner bara för att dom är större.
Dock om dom är kraftiga/musklade.

Du klev in i allt det här med fanan högt, slog dig för bröstet och sa:
Jag är stor, stolt och jag rider ponny minsann! Och ni kan fara åt helvete som
inte tycker det är bra!

Vad tror du hade hänt om du klev in och sa:
Hej, jag har fått höra av min omgivning att jag är för stor, vad tycker ni?

För du VILL ju veta vad andra tycker annars skulle du inte fråga!!! Tyvärr fick
du inte svaren du ville ha, och jag är genuint ledsen för din skull. Gå in på
toaletten, ställ dig på vågen och ligger vikten där jag tror att den gör, så gör
du din häst illa när du rider på den! Han är inte välmusklad och du har ägt honom
i några månader så hur tror du att förslitningsskador ska ha hunnit visa
sig redan?!?

Du började allt med att beklaga dig över att folk påtalade att du var för stor,
och här fick du samma svar. Ta åt dig av det.

Det är ingen som är avundsjuk på eran relation, vi är många som har en fin
relation med våra hästar... Men det är inte heller någon som vill ta din häst
ifrån dig! Klart du ska ha din häst! Men jobba honom vid hand, kör in honom
som planerat och fortsätt din påbörjade viktnedgång. När du sen väger dina 70 kg,
har i alla fall inte JAG några problem med att du rider honom!

OM han är välmusklad...

För det är mest där skon klämmer, att 100 kg+ inte ska sitta på en ponny på
133. Ens för korta stunder.... Men igen, det skall inte göras på en hagardenner heller....
För JO, du SKA ha en häst du trivs med! Men om det inte fungerar så får man
låta bli att rida på den. HA den kan man ju ändå!

Nej vet du vad, nu får det räcka!

Det ÄR inte synd om dig, det ÄR synd om din ponny! Du måste väl själv förstå
felaktigheten i att en ryttare på 100-110 kg rider en ponny på 133, även om
det är en Exmoor och även om den är övervuxen. För du väger inga 75 kg!

JAG tycker att viktnojan på hästar är överdriven, JAG tycker att man visst får
kasta upp 50 kg på en kraftig shettis, och närmre 90 på en kraftig travare,
100+ på en kraftig Quarter osv osv. Men JAG tycker inte att man får
kasta upp 100 kg på dassig nordsvensk/tinker/ardenner bara för att dom är större.
Dock om dom är kraftiga/musklade.

Du klev in i allt det här med fanan högt, slog dig för bröstet och sa:
Jag är stor, stolt och jag rider ponny minsann! Och ni kan fara åt helvete som
inte tycker det är bra!

Vad tror du hade hänt om du klev in och sa:
Hej, jag har fått höra av min omgivning att jag är för stor, vad tycker ni?

För du VILL ju veta vad andra tycker annars skulle du inte fråga!!! Tyvärr fick
du inte svaren du ville ha, och jag är genuint ledsen för din skull. Gå in på
toaletten, ställ dig på vågen och ligger vikten där jag tror att den gör, så gör
du din häst illa när du rider på den! Han är inte välmusklad och du har ägt honom
i några månader så hur tror du att förslitningsskador ska ha hunnit visa
sig redan?!?

Du började allt med att beklaga dig över att folk påtalade att du var för stor,
och här fick du samma svar. Ta åt dig av det.

Det är ingen som är avundsjuk på eran relation, vi är många som har en fin
relation med våra hästar... Men det är inte heller någon som vill ta din häst
ifrån dig! Klart du ska ha din häst! Men jobba honom vid hand, kör in honom
som planerat och fortsätt din påbörjade viktnedgång. När du sen väger dina 70 kg,
har i alla fall inte JAG några problem med att du rider honom!

OM han är välmusklad...

För det är mest där skon klämmer, att 100 kg+ inte ska sitta på en ponny på
133. Ens för korta stunder.... Men igen, det skall inte göras på en hagardenner heller....
För JO, du SKA ha en häst du trivs med! Men om det inte fungerar så får man
låta bli att rida på den. HA den kan man ju ändå!

SUCK. Inga 100 kg här ni vet inget om mig.

Klart jag är stolt.
Jag rider om jag vill men vill självklart ha synpunkter.

Dubbelmoral säger ni nu.

Men nej.

Slutar ej rida för att ni säger en sak via en bild.

Ja om han hade ont hade vi väl märkt det ok?
Men inget alls. inte ens något, ingen skillnad när jag eller en på 50 kg rider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 966
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 873
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka