Sv: Bildtråd. Du och din westernhäst.
*kl*
Det verkar pågå någon slags chism här om ts vikt...
Vad man glömmer i sammanhanget är att en Exmoor bär ungefär lika bra som en islandshäst.
Exmoor Pony Socitey säger själva "Larger ponies can generally carry up to about 12 stone quite comfortably. Even the smaller ones are capable of carrying a medium sized adult."
Det blir närmare 80 kilo som de är Bekväma med att bära -i alla gångarter! Skulle man nu väga tex 90-95 kilo under en period så brukar det gå bra att skritta litet utan att hästen far illa av det.
Jag har haft en i stallet så tro mig, dessa ponnies är trots sin litenhet starka och mkt härdiga.
//Waern
Tack. Ja dem är små och stadiga trots sina 133 cm. Varav vuxen tung/lång ryttare kan rida dem utan problem på ben,rygg mm men det som man tyvärr stirrar sig blint på är att ryttaren till hästen är stor men inte stör hästen.
Innan man kan säga ngt om någon så måste man se dem IRL.
Talat med dem i England och där rider man ponnys och väger över 80 kg lika så i Sverige.
Ingen klagar på de som rider islandshäst i samma storlek. så why now?
Mkt är det säkert denna Svenska avundsjuka.
Men jag är trots alla elaka kommentarer stolt över min ponny.
Den dagen jag ser och märker förändring i ridningen slutar jag.
Men han går lika fint med mig som med en 50 kg ryttare.
Exmoor har BTW en lätt svankade rygg och inget med att jag sitter på honom.
Så.
Men men. Vissa skall helt ju bara lägga sig i och säga saker trots att dem ej vet ngt om rasen.
Över 300 personer som har Exmoorponny kan inte ha fel när dem säger att man kan väga över 75 kg och rida en ponny.Inte bara i Sverige utan i hela världen.
Samt att dem viktbärande mässigt kan jämföras med en islandshäst.
Tack för mig.