Bildilemma

alazzi

Trådstartare
Jag har tillgång till två bilar i dagsläget. En liten skruttbil som sjunger på sista versen. Den använder jag nästan dagligen till och från jobb och stall så länge som den rullar. Sen har jag en stor diesel som jag egentligen inte behöver mer än kanske i gång i månaden. Den står alltså mest och kostar pengar...Dieseln vill jag inte starta för att åka till jobbet, ca 1,5 km. Tyvärr måste jag åka hem på luncherna för att rasta hunden, annars hade jag mer än gärna promenerat. Funderar på vad jag ska göra den dagen som skruttbilen läger av. Storbilen vill jag inte starta för korta sträckor. Och som sagt egentligen behöver jag ingen storbil. Mindre mellanbil skulle täcka mina behov egentligen förutom att jag då inte kan dra hästen. Och i år har jag transporterat häst exakt endast en gång till en kurs. Funderar på att köpa en moped för att ta mig till jobbet men är osäker på vad som är smartast. Hur vansinnigt är det egentligen att ha en storbil som mest står?

Jag har en större bil, Subaru, som kostar pengar. Använder den sällan faktiskt och ser egentligen inga problem med det. Bättre det än att den skitar ner miljön :) 1,5 km är inte jättelångt så jag säger att du borde klara dig bra med en cykel. Lagom många växlar för att komma upp i fart, dubbdäck till den i vinter så borde du klara dig större delen av året.

Har du planer på att åka oftare i framtiden? Om du åker så sällan kanske det skulle löna sig att hyra en större dragbil de gångerna.

Cykel till jobbet? 1500m är så lite att det inte kan skilja mycket i tid.

Jag kör onödigt stor bil varje dag. Men att hålla på och ställa av och på den för att spara skatt ids jag inte och är en tveksam besparing i längden. Den drar ca 2dl mer per mil än den mindre jag körde förra året och de pengarna kommer vara värt det i vinter, för den onödiga är större, tyngre och har valbar 4x4 med lågväxel = kommer alltid fram så länge det inte är annan trafik som hindrar.

Drar minst en gång i månaden året om.

Har du planer på att åka oftare i framtiden? Om du åker så sällan kanske det skulle löna sig att hyra en större dragbil de gångerna.

Jag tror ärligt talat inte att jag kommer att behöva dra häst mer än så framöver. Ta i trä...Vet sen tidigare att det är väldigt svårta tt hitta hyrbil med drag, men det var i Sverige. Det kanske är lättare att hyra dragbil här i Tyskland. Måste kolla upp det.

Cykel till jobbet? 1500m är så lite att det inte kan skilja mycket i tid.

Jag kör onödigt stor bil varje dag. Men att hålla på och ställa av och på den för att spara skatt ids jag inte och är en tveksam besparing i längden. Den drar ca 2dl mer per mil än den mindre jag körde förra året och de pengarna kommer vara värt det i vinter, för den onödiga är större, tyngre och har valbar 4x4 med lågväxel = kommer alltid fram så länge det inte är annan trafik som hindrar.

Drar minst en gång i månaden året om.

Jag råkade ut för en cykelolycka för många år sen och sen dess har jag problem med att cykla. Men jag kan kanske komma över den tröskeln om jag verkligen försöker.

Storbilen är ju skön att ha på längre resor. Min plan är väl att åka och besöka Sverige nästa sommar och då vill jag förstås gärna ha storbilen. Min bror bor i Schweiz och i jul ska vi besöka honom och då behöver jag också storbilen. Men som sagt den känns aningen stor för mig och dottern.

Jag råkade ut för en cykelolycka för många år sen och sen dess har jag problem med att cykla. Men jag kan kanske komma över den tröskeln om jag verkligen försöker.
Nu vet jag inte hurdan den olyckan var men om du kan så tror jag att du vinner på det. Hjälm och gott om reflexer och lampor. Ser många cyklister i sthlm som alltid bär reflexväst när de cyklar oavsett tid på dygnet. Jag tror att det är bra då de, precis som mopedister och motorcyklister, syns väldigt dåligt. Du kommer tjäna på det ekonomiskt.

Jag var hånad på jobbet eftersom jag alltid cyklade med hjälm till jobbet. I Stockholm, nära Sturplan. Sen som sagt råkade jag ut för en olycka med ambulansfärd. Bröt käken. Sen var det ingen mer som sa dumheter om att cykla med hjälm ;-)

Sälj bilen! Det är FRIHET att inte ha bil! De eventuella gånger du behöver bil kan du hyra eller låna.

Tyvärr behöver jag bil för att skjutsa barn till och från träningar samt till stallet som ligger lite längre bort.

Men, kan du inte byta de två bilar du har nu mot en mellanstor bil som funkar både till längre resor och till de dagliga jobbresorna?

Ja, det är ju en lösning.
Men, kan du inte byta de två bilar du har nu mot en mellanstor bil som funkar både till längre resor och till de dagliga jobbresorna?

Lillbilen är skrotfärdig, men Volvon är 10 år gammal och i bra skick.

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 275
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 163
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9