Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder

Att vara fullgånget dräktig två ggr inom loppet av 5 månader är inget jag personligen skulle utsätta min hona för.

Problemet är att jag är fodervärd inte ägare.

Jag hade helst väntat en månad även om vet säger att det är ok.
Ska bli skönt när jag bestämmer själv och inte behöver ta hänsyn till andra

Tråkigt att uppfödaren inte bryr sig mer om katten. Jag hade nog väntat mer än en månad. Personligen tycker jag att ca ett år emellan kullarna är lagom.

Uppfödaren bryr sig och jag har kollat upp med vet så att det inte är farligt för katten.

Detta blir hanens sista kull sen ska han kastreras och det är lite därför det paras.
Nästa kull är hon min och jag ska använda min egen plutt så då kör vi när det passar oss alla tre. :D

Ska bli spännande när det är dags om något år, hoppas bara pågen inte börjar strila.
Uppfödning är verkligen ett långsiktigt arbete :laugh:
Tror inte man ska ha bråttom utan verkligen tänka igenom allt.

Nej någon fara är det väl inte men jag tänker att honan gärna fysiskt ska få återhämta sig fullt ut. Katterna är mina familjemedlemmar först och främst. Som sagt, personligen tycker jag att två dräktigheten på 5 månader är fel.

kl

ida_0256.jpg

ida_0368.jpg

ida_0239.jpg

Fast naturen tycker det är okej att katter får fyra kullar om året, ibland ännu fler o det är ju inte bra öht....

När Yoga fick sin dödfödda fick jag också klartecken att para om. Livmodern drar ihop sig på nån månad vid 1 unge så jag tror inte heller honan far illa. Det verkar vara digivningen snarare än dräktigheten som tar på honan. Så det hade varit annorlunda om hon fått levande unge.

Det är mkt som är tillåtet som man kan ha olika åsikter om ändå. Tex. Får man ta tre kullar på en honkatt inom loppet på 24 månader. Vilket jag aldrig skulle göra. Min hona tappar inte alls mkt hull av at ha kattungar. Hon håller sig väldigt fin förutom pälsen då. Men jag skulle ändå inte para om så tidigt. Det är min åsikt. 10 dagar efter förlossning känns inte ok för mig.

Haha, okejrå ;)

Den här kom i min brevlåda i veckan :love: Fick den av Tassetass, helt oväntat, och det var väldigt rörande :love:
384198_10151148319001158_1101135881_n_zpsd0b01a91.jpg

Hon sitter bredvid min kudde hela tiden, Yoga låg nästan alltid där och nattade mig. Jag skulle luta boken mot henne och när jag hade läst färdigt och släckte lampan så hoppade hon ner. Min älskade ko-katt :cry:

Ja, jag missade 10 dagar.
Men som du skriver så är det ändå olika hur man gör och att döma efter egna åsikter tycker jag är dumt.

Hon frågade hur vi hade gjort. Och jag hade inte gjort det. En månad eller två, okej det kan jag ta att ansra gör. Men 10 dagar tycker jag inte är okej. Med tanke på att hon själv vill hålla på med avel sen (?) så är det nog bra att höra att allt som ens uppfödare gör inte är okej. Uppfödare är inte mer än människor och alla gör vi fel, vilket jag tycker att uppfödaren gör. Då är det väl bra att fluffig får höra det och kan ha olika åsikter i tankarna i framtiden och kunna värdera dom efter eget tycke sen.
Tycker att det är lite fel att skynda på en parning pga att en hane ska kasteras. Är linjerna oumbärliga kan man nog härda ut lite till. Annars finns det fler hanar.

Tycker det var så fränt att det fanns EN katt att välja och den var svartvit. Tänker att det måste vara ödet. :D

*kl

Jag hoppar in här och bildbombar eftersom jag hämtat min första egna katt idag, från ett katthem i närheten:). En vuxen hankatt på ca 2 år. Har inte bestämt namn än men det står mellan Charlie och Sigge tror jag;)

Det är en väldigt cool och lugn kille, han spatserar runt här som om han aldrig gjort ngt annat. Superkelig också, ska bli så mysigt att ha honom!

IMG_4430.jpg

IMG_4414.jpg

IMG_4406.jpg

IMG_4355.jpg

IMG_4348.jpg

IMG_4351.jpg
:D

Som jag skrev tycker jag det är för snabbt. Hade gärna väntat en extra månad och låtit henne vila upp sig.
Själv tycker jag en kull om året är lagom så att både katt och matte hinner hämta sig.

Katten blir min efter kullen och jag tänkte para med min egen hane nästa höst eller vinter. Sen blir han kastrerad, ev chipkastrerad, så blir det 1,5 år tills det kan bli tal om nya bebisar.

Då vet jag om de ger bra kattungar tillsammans och kan besluta om det blir en sista kull eller inte på henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
453
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 305
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka