Bilder på uteboxar!!

Sv: Bilder på uteboxar!!

Vad du säger är att du inte förstår hur man kan ha hästarna i box öht när man "lika gärna" kan ha lösdrift. Vad jag vet så blir hästar både kalla och blöta även om de bara går ute dagtid i regn och oväder. Och leka kan de också.

Jag tror att du missar min poäng? :confused:
Jag kanske var otydlig men jag försökte påpeka skillnaden mellan utebox och box inuti vanligt stall, inte propagera för utebox istället för lösdrift? Vore nog dumt eftersom jag själv flyttar min häst till lösdrift efter betet efter 2,5 år i utebox :p

Någon undrade nämnligen över vitsen med utebox, som att då kan man lika gärna ha box inne i stall, om man inte har lösdrift. Jag tycker att det finnas 3 ganska skilda alternativ i; lösdrift, utebox och stallbox. Å att det är SKILLNAD dem emellan.

Jag tycker inte att man behöver vara fanatisk åt något håll.
Lösdrift passar inte alla, även om man kunde önska fler sådana, absolut! Å ditt exempel med kraftfodret -jag menade givetvis hästar som behöver flera kilo kraftfoder som INTE kan ges vid ett tillfälle per dygn, de flesta vanliga människor kan ha svårt att ta in, fodra, låta hästen äta upp i lugn och ro och släppa ut i lösdriften igen vid flera tillfällen per dygn och vissa hästar behöver ha sin mat ifred vid matstunder, tyvärr.

Å jag har iallafall inte ännu träffat på ett täcke som står emot ALLT i väderväg, men du får gärna ge tips om du har nåt? Det ska ju inte bara stå emot hällregn i uppåt 12 timmar eller mer, det ska också andas. Men jag tar gärna emot tips! Täckesbiten gör ju absolut att lösa om man tex bor nära hästen, eller hittat ett Riktigt bra täcke. Jag ska verkligen försöka hitta ett sådant ;) men 100%-igt är nog inget täcke tyvärr, men å andra sidan är det väl bara så extremt väder ett fåtal ggr per år...

Men, min poäng var inte att belysa för och nackdelar med lösdrift (även om jag lätt förvirrad och mkt trött framstod sådan), utan att påpeka att det VISST är skillnad på innebox och utebox ;) :D

Det där med kraftfodret är faktiskt inte svårare eller jobbigare än med en häst på stall.(eller utebox)
Har man dem på stall/utebox måste man ju ändå ta in och ut dom. Och det gör en seriös lösdriftsanvändare också.
Det är enkelt att lära hästarna att gå in i varsin box när man kommer.
De brukar parkera sig i boxarna och stå och vänta så fort man visar sig. För de vet ju att det vankas mat.
Det enda man behöver göra är att stänga "bakdörren" medan de äter.
Sedan släpper man ut dem igen.
Så enkelt är det.
Och de flesta ryttare har ju tillsyn mer än 1 ggr/dag. Så att ge kraftfoder 2 ggr/dag är ju inte mera jobbigt än om de skulle stå på stall.

Det finns faktiskt täcken som står pall för det mesta. Det är ganska ovanligt nuförtiden med täcken som inte har andasfunktion.
Jag har en hel drös med täcken som jag använder vid olika tillfällen. Inte fler än en vanlig hästägare, men andra sorts täcken. Ett stalltäcke tex har man ju ingen nytta av.
Täckena har dessutom blivit bättre och bättre. Många görs med avtagbara hela halsar, och det är välkommet på lösdrift, om man tex vill ha en torr häst att rida nästa dag, och man vet att det ska bli nederbörd. Eller om hästen fortfarande är lite fuktig efter tränings-svett-torkning inomhus, finns bra täcken för den att torka upp det sista i, så man kan släppa ut den ändå.
Ett sånt är tex Boetts vintertäcke med fiberluddsfoder och bävernylonutsida och hel hals.

Det är en del saker som man får göra annorlunda.
Det är mest att kunna ändra på sina vanor.

Och som hästskötare har man samma bekvämligheter inomhus som vanligt. Ingen skillnad.

Och en annan sak.
Jag förstår inte vad sk. vindskydd är bra för. De skyddar inte för insekter, och går inte att stänga in hästarna i vid fodring och övrig skötsel. Det är nog en av de underligaste påfunden enligt min mening. Så den är ju ännu en variant. Som det dessutom är lag på att ha på vintern. ??? skrattretande. Det är på sommaren de behöver som mest skydd. Mot insekterna. Hur många hästar använder flitigt sina vindskydd? Det skulle jag vilja veta.

*Nicke som tänker och funderar över nya grejer å sånt*

Jag skulle gärna ha ett vindskydd - dels för att kunna ha t ex storbal med hö/ensilage ute skyddat och för att kunna ha en torr plats för hästarna att ligga på när de är ute mycket.

Jag skulle gärna ha ett vindskydd - dels för att kunna ha t ex storbal med hö/ensilage ute skyddat och för att kunna ha en torr plats för hästarna att ligga på när de är ute mycket.

Det finns utmärkta foderhäckar med tak för ändamålet.
Sen har jag alltid undrat..Använder hästarna verkligen liggplatserna i ett vindskydd?

Jag har inget vindskydd så det vet jag inte men mina hästar låg i ensilaget jag hade utspritt i hagen och jag gissar att de legat i det om de hade haft ett vindskydd också - det hade dessutom hållt sig torrt då.

Klart det finns foderhäckar, dyra sådana. Jag vet inte om jag tycker det är nån fördel jämfört med ett vindskydd.

Grejen med såna där, förutom att de ska hålla höet torrt, är väl att hästarna inte ska sprida ut och trampa ner höet. Billigare med halm att ligga på.

Nu hade jag en ensilagebal utspridd i hagen, som jag alldeles själv spridit ut, som hästarna låg i och idéen att ha ett vindskydd där hästarna kunde ligga torrt dök upp - eller jag hade idéen redan innan men då främst för att ha skydd för foder. Naturligtvis kommer jag isf ha halm där.

Nu hade jag en ensilagebal utspridd i hagen, som jag alldeles själv spridit ut, som hästarna låg i och idéen att ha ett vindskydd där hästarna kunde ligga torrt dök upp - eller jag hade idéen redan innan men då främst för att ha skydd för foder. Naturligtvis kommer jag isf ha halm där.

Jaja, alla våra hästar är säkerligen lyckliga och ompysslade av oss på våra olika vis ;) Måste knoppa nu, kommer väl att drömma om vindskydd.. Sov så gott!

Den här bilden ser ut som isoleringen på Kumla.

P3291619.jpg
P3291616.jpg

*kl*
Så här har jag mina hästar. Första bilden här det första vi byggde
och det andra är det nybyggda. Tyvärr så har jag ingen nyare bild på stall 2 men det har samma färg som det första. Pelarna är också vita.
PIC003-1.jpg
[/IMG]
Stall 2 har 5 boxar
PIC002.jpg
[/IMG]

Nästan precis så ser mitt kombistall ut också (som det blåa), fast dörrarna står öppna hela tiden för hästarna att gå ut och in som en lösdrift. Och jag har också snedtak utfrån byggnaden stående på en pelargång på en gjuten platta. Funkar skitbra. Helnöjd. ;) Har också ett fönster i varje box, utifall det är snöstorm och de står inne någon natt. Har dem också alltid inne natten före en tävling.

Haha, när du säger det så :rofl:

Men den bilden är tagen innan någon flyttade in. Nu när det är hästar i stallet så är övre delen på boxarna och fönstren alltid öppna, så hästarna står och kikar ut antingen i gången eller i fönstret. Så det är typ dubbelöppet egentligen, eftersom att det finns två ställen att "kika" ut på!

/e

två likadana mittemot varann med tak över så att det blir som en öppen atallgång emellan!

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
762
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve