Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att du missar min poäng?
Jag kanske var otydlig men jag försökte påpeka skillnaden mellan utebox och box inuti vanligt stall, inte propagera för utebox istället för lösdrift? Vore nog dumt eftersom jag själv flyttar min häst till lösdrift efter betet efter 2,5 år i utebox
Någon undrade nämnligen över vitsen med utebox, som att då kan man lika gärna ha box inne i stall, om man inte har lösdrift. Jag tycker att det finnas 3 ganska skilda alternativ i; lösdrift, utebox och stallbox. Å att det är SKILLNAD dem emellan.
Jag tycker inte att man behöver vara fanatisk åt något håll.
Lösdrift passar inte alla, även om man kunde önska fler sådana, absolut! Å ditt exempel med kraftfodret -jag menade givetvis hästar som behöver flera kilo kraftfoder som INTE kan ges vid ett tillfälle per dygn, de flesta vanliga människor kan ha svårt att ta in, fodra, låta hästen äta upp i lugn och ro och släppa ut i lösdriften igen vid flera tillfällen per dygn och vissa hästar behöver ha sin mat ifred vid matstunder, tyvärr.
Å jag har iallafall inte ännu träffat på ett täcke som står emot ALLT i väderväg, men du får gärna ge tips om du har nåt? Det ska ju inte bara stå emot hällregn i uppåt 12 timmar eller mer, det ska också andas. Men jag tar gärna emot tips! Täckesbiten gör ju absolut att lösa om man tex bor nära hästen, eller hittat ett Riktigt bra täcke. Jag ska verkligen försöka hitta ett sådant men 100%-igt är nog inget täcke tyvärr, men å andra sidan är det väl bara så extremt väder ett fåtal ggr per år...
Men, min poäng var inte att belysa för och nackdelar med lösdrift (även om jag lätt förvirrad och mkt trött framstod sådan), utan att påpeka att det VISST är skillnad på innebox och utebox
Jag skulle gärna ha ett vindskydd - dels för att kunna ha t ex storbal med hö/ensilage ute skyddat och för att kunna ha en torr plats för hästarna att ligga på när de är ute mycket.
Nu hade jag en ensilagebal utspridd i hagen, som jag alldeles själv spridit ut, som hästarna låg i och idéen att ha ett vindskydd där hästarna kunde ligga torrt dök upp - eller jag hade idéen redan innan men då främst för att ha skydd för foder. Naturligtvis kommer jag isf ha halm där.
Den här bilden ser ut som isoleringen på Kumla.