Som någon skrev, vad är då vitsen med vanliga boxar?
För mig är lösdrift jättebra om man har bra hagar, fri tillgång på grovfoder och hästar som har ungefär samma behov i foderväg (inte feta ponnier och dräktiga ston tillsammans tex)
och en häst som helst kan gå utan täcke.
Kraftfoderbiten löser man genom att ta in hästarna varje dag när man ändå ska visyera dem och ge dem individuell giva. Hästar kan lika gärna gå ute med täcke som att stå inne med täcke.
Man kan ju ha en helt vanlig häst som av någon anledning inte kan/bör gå på lösdrift som ändå behöver lika mycket frisk luft som på lösdrift. Konvalescent som är dammkänslig eller behöver stimulansen att stå "utomhus" med lukter, kunna se hästar och landskap osv. Det är faktiskt lugnande för många hästar att stå i utebox, där de kan uppleva mycket mer än inne i ett stall.
Har man 2 hästar med helt olika foderbehov är det bättre med utebox än lösdrift, eller om man vill klippa och täcka, för det är alltid en otrygghet att täcka hästar på lösdrift om det skulle regna igenom täcket under natten tex.
Det mest lugnande för en häst är ändå att kunna röra kroppen så mycket i den takt den själv vill och behöver. Det finns utmärkta olika typer av täcken som klarar regn. För alla årstider. Bävernylonutsida tex är utmärkt.
Man behöver ju inte ha dammallergiker till häst för att älska uteboxar! Även friska hästar mår bra av frisk luft. Det finns många bra innestall med bra luft men också minst lika många som TROR de har bra luft men hästarna får problem vintertid... det är ju ett enormt fenomen i Sverige med "vinterhosta". Alla kan/vill inte ha häst på lösdrift. Om fler vågade släppa in mer luft och ha mer kallstall och uteboxar tror jag man skulle slippa många hosthästar.
Personligen skulle jag, den dagen jag köper egen gård, vilja ha uteboxar med en stalldel som är uppvärmd där man kan ta in och borsta, duscha eller dylikt, men med obegränsat med frisk luft i boxarna. Skulle också vilja ha en lösdrift på gården, men vill kunna välja. Föl, unghästar, dräktiga ston och vissa tävlingshästar kan ju behöva stå på box -men då jag har en dammallergiker skulle jag inte chansa med luften igen.
Föl,unghästar och dräktiga ston är de kategorier som jag tycker allra mest behöver kunna röra sig fritt, bygga muskler, och få lämplig cirkulation i kroppen eftersom de är konstruerade betesdjur för att röra sig 18-20 timmar/dygn.
Jag förstår dock INTE dessa totalt inbyggda uteboxar vars enda luftinsläpp är dörren -som kan stängas när det blir lite kallt
Det är ju inte mycket till "utebox", mer som om man öppnar ett fönster i ett stall. Nä då förlorar man ju hela grejen med utebox -bra luft för hästen! (även när den ligger ned
)