Bilder på uteboxar!!

Sv: Bilder på uteboxar!!

Har letat halvt ihjäl mig, men hittar den inte. Men om du söker på "engelskt stall" i detta forum, och kollar sista bilden på sista trådsidan, hittar du något som liknar det, fast jag har snedtak på stolpar utanför boxraden, på en gjuten platta, och mina dörrar står öppna nästan jämt.
Inuti är det en vanlig stallgång och är ett vanligt stall med allt som hör därtill.

Lessen, jag förstår inte vitsen med uteboxar...Varför inte ha dom på lösdrift då isåfall? Då kan de röra sig o söka skydd när de vill, rota efter mat dygnet runt.

Lessen, jag förstår inte vitsen med uteboxar...Varför inte ha dom på lösdrift då isåfall? Då kan de röra sig o söka skydd när de vill, rota efter mat dygnet runt.

Inte riktigt jag heller. Men man är ju ändå halvt påväg åt den riktningen, om man byggt utestall, för då är det ju i princip bara att öppna boxdörrarna, så har man ju en lösdrift.

Har min häst inhyrd i ett nybyggt stall som vi var med och byggde. Det är uteboxar men ser ej ut riktigt som det eftersom att vi har stallgång.

stallet.jpg

Nu har vi målat det rött!

Flera bilder finns på hemsidan: www.stallbakfickan.se

/e

Skulle jag ha mina hästar på lösdrift skulle jag vilja ha mycket mark (> 1ha/häst) - vilket inte alla har.

Uteboxar har annars samma funktion som vilken box som helst - förstår du inte vitsen med dom heller?

Ja, det är det nog. Men man skulle nog kunna säga att vårat kallstall är uppbyggt av uteboxar! :idea:

Som någon skrev, vad är då vitsen med vanliga boxar?
För mig är lösdrift jättebra om man har bra hagar, fri tillgång på grovfoder och hästar som har ungefär samma behov i foderväg (inte feta ponnier och dräktiga ston tillsammans tex) och en häst som helst kan gå utan täcke.

Man kan ju ha en helt vanlig häst som av någon anledning inte kan/bör gå på lösdrift som ändå behöver lika mycket frisk luft som på lösdrift. Konvalescent som är dammkänslig eller behöver stimulansen att stå "utomhus" med lukter, kunna se hästar och landskap osv. Det är faktiskt lugnande för många hästar att stå i utebox, där de kan uppleva mycket mer än inne i ett stall.
Har man 2 hästar med helt olika foderbehov är det bättre med utebox än lösdrift, eller om man vill klippa och täcka, för det är alltid en otrygghet att täcka hästar på lösdrift om det skulle regna igenom täcket under natten tex.

Man behöver ju inte ha dammallergiker till häst för att älska uteboxar! Även friska hästar mår bra av frisk luft. Det finns många bra innestall med bra luft men också minst lika många som TROR de har bra luft men hästarna får problem vintertid... det är ju ett enormt fenomen i Sverige med "vinterhosta". Alla kan/vill inte ha häst på lösdrift. Om fler vågade släppa in mer luft och ha mer kallstall och uteboxar tror jag man skulle slippa många hosthästar.

Personligen skulle jag, den dagen jag köper egen gård, vilja ha uteboxar med en stalldel som är uppvärmd där man kan ta in och borsta, duscha eller dylikt, men med obegränsat med frisk luft i boxarna. Skulle också vilja ha en lösdrift på gården, men vill kunna välja. Föl, unghästar, dräktiga ston och vissa tävlingshästar kan ju behöva stå på box -men då jag har en dammallergiker skulle jag inte chansa med luften igen.

Jag förstår dock INTE dessa totalt inbyggda uteboxar vars enda luftinsläpp är dörren -som kan stängas när det blir lite kallt :crazy: Det är ju inte mycket till "utebox", mer som om man öppnar ett fönster i ett stall. Nä då förlorar man ju hela grejen med utebox -bra luft för hästen! (även när den ligger ned :crazy:)

Lösdrift är också bra, men en sådan kräver planering.
I vårt fall flyttade vi till gården i december, det fanns bara ett gammalt kostall som vi inte tänkte panikrenovera, utan vi byggde de här två uteboxarna. Våra två hästar kände inte varandra sedan tidigare och vi visste inte hur de skulle komma överens med varandra.
Dessutom så fanns det inga hagar stängslade då (och det är väl knappast något man gör i december).

Hästarna bodde i uteboxarna från december 2005 till februari 2007.

Immer

Tack alla. Lite bilder har kommit in alla fall.
Ni får gärna fylla på med mer BILDER på utestall ;-)

Som någon skrev, vad är då vitsen med vanliga boxar?
För mig är lösdrift jättebra om man har bra hagar, fri tillgång på grovfoder och hästar som har ungefär samma behov i foderväg (inte feta ponnier och dräktiga ston tillsammans tex)
och en häst som helst kan gå utan täcke.

Kraftfoderbiten löser man genom att ta in hästarna varje dag när man ändå ska visyera dem och ge dem individuell giva. Hästar kan lika gärna gå ute med täcke som att stå inne med täcke. ;)

Man kan ju ha en helt vanlig häst som av någon anledning inte kan/bör gå på lösdrift som ändå behöver lika mycket frisk luft som på lösdrift. Konvalescent som är dammkänslig eller behöver stimulansen att stå "utomhus" med lukter, kunna se hästar och landskap osv. Det är faktiskt lugnande för många hästar att stå i utebox, där de kan uppleva mycket mer än inne i ett stall.
Har man 2 hästar med helt olika foderbehov är det bättre med utebox än lösdrift, eller om man vill klippa och täcka, för det är alltid en otrygghet att täcka hästar på lösdrift om det skulle regna igenom täcket under natten tex.

Det mest lugnande för en häst är ändå att kunna röra kroppen så mycket i den takt den själv vill och behöver. Det finns utmärkta olika typer av täcken som klarar regn. För alla årstider. Bävernylonutsida tex är utmärkt.

Man behöver ju inte ha dammallergiker till häst för att älska uteboxar! Även friska hästar mår bra av frisk luft. Det finns många bra innestall med bra luft men också minst lika många som TROR de har bra luft men hästarna får problem vintertid... det är ju ett enormt fenomen i Sverige med "vinterhosta". Alla kan/vill inte ha häst på lösdrift. Om fler vågade släppa in mer luft och ha mer kallstall och uteboxar tror jag man skulle slippa många hosthästar.

Personligen skulle jag, den dagen jag köper egen gård, vilja ha uteboxar med en stalldel som är uppvärmd där man kan ta in och borsta, duscha eller dylikt, men med obegränsat med frisk luft i boxarna. Skulle också vilja ha en lösdrift på gården, men vill kunna välja. Föl, unghästar, dräktiga ston och vissa tävlingshästar kan ju behöva stå på box -men då jag har en dammallergiker skulle jag inte chansa med luften igen.

Föl,unghästar och dräktiga ston är de kategorier som jag tycker allra mest behöver kunna röra sig fritt, bygga muskler, och få lämplig cirkulation i kroppen eftersom de är konstruerade betesdjur för att röra sig 18-20 timmar/dygn. :)

Jag förstår dock INTE dessa totalt inbyggda uteboxar vars enda luftinsläpp är dörren -som kan stängas när det blir lite kallt :crazy: Det är ju inte mycket till "utebox", mer som om man öppnar ett fönster i ett stall. Nä då förlorar man ju hela grejen med utebox -bra luft för hästen! (även när den ligger ned :crazy:)

Vad gäller grovfoder, kan man ganska enkelt lösa olika behov genom användning av grindöppnare. ;)

Äsch, jag är verkligen ingen datatekniker :crazy: Nu hamnade ju alla mina kommentarer inuti originaltexten. Det var ju inte meningen. *suck*

Jag tror att du missar min poäng? :confused:
Jag kanske var otydlig men jag försökte påpeka skillnaden mellan utebox och box inuti vanligt stall, inte propagera för utebox istället för lösdrift? Vore nog dumt eftersom jag själv flyttar min häst till lösdrift efter betet efter 2,5 år i utebox :p

Någon undrade nämnligen över vitsen med utebox, som att då kan man lika gärna ha box inne i stall, om man inte har lösdrift. Jag tycker att det finnas 3 ganska skilda alternativ i; lösdrift, utebox och stallbox. Å att det är SKILLNAD dem emellan.

Jag tycker inte att man behöver vara fanatisk åt något håll.
Lösdrift passar inte alla, även om man kunde önska fler sådana, absolut! Å ditt exempel med kraftfodret -jag menade givetvis hästar som behöver flera kilo kraftfoder som INTE kan ges vid ett tillfälle per dygn, de flesta vanliga människor kan ha svårt att ta in, fodra, låta hästen äta upp i lugn och ro och släppa ut i lösdriften igen vid flera tillfällen per dygn och vissa hästar behöver ha sin mat ifred vid matstunder, tyvärr.

Å jag har iallafall inte ännu träffat på ett täcke som står emot ALLT i väderväg, men du får gärna ge tips om du har nåt? Det ska ju inte bara stå emot hällregn i uppåt 12 timmar eller mer, det ska också andas. Men jag tar gärna emot tips! Täckesbiten gör ju absolut att lösa om man tex bor nära hästen, eller hittat ett Riktigt bra täcke. Jag ska verkligen försöka hitta ett sådant ;) men 100%-igt är nog inget täcke tyvärr, men å andra sidan är det väl bara så extremt väder ett fåtal ggr per år...

Men, min poäng var inte att belysa för och nackdelar med lösdrift (även om jag lätt förvirrad och mkt trött framstod sådan), utan att påpeka att det VISST är skillnad på innebox och utebox ;) :D

Neej, det är nog just det att jag inte fattar vitsen med inneboxar heller!

Jag är hemskt ledsen för missförståndet, men jag menade att jag inte förstår varför man har hästarna i en utebox, då man då lika bra kan ha lösdrift! Vad tokigt det kan bli...
Jag har täcken från Hansbo med fleeceinnersida som är helt suveräna! Läcker inte även om det är busväder o hästarna har dem på sig hela tiden. Då går jag ändå o kollar alla hästarna flera ggr om dagen för säkerhets skull...

TILL ALLA:
Men nu har ni skrivit så mycket bra, så nu förstår jag faktiskt lite bättre hur man tänker. :bow:

Alltså vill ni fortfarande att hästarna inte ska kunna gå ute o blöta ner sig o bli kalla o smutsiga. Fast de får maximalt med frisk luft. MEN de kan inte springa o leka, eller leta mat eller röra sig för att inte frysa.

OM man har en konvalecent så kan jag förstå detta, o jag vet att många med tävlingshästar är oroliga att hästarna ska göra sig illa.
Har o hört att en del har som argument att hästarna blir trötta av lödrift.

Skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta känner jag!

Men vill bara säga att jag förstår att man tycker olika, det är bekvämt med stall för människan.
Man vet var hästen är o kan sova lugnt på natten med hästen instoppad i sin bur...
Att hästen normalt är aktiv på natten o glömmer dock många bort...

Nu håller vi på att bygga en komb av stall, ligghall,utebox kan man väl säga. Så vi är ju o lite bekväma av oss. Hovslagaren, kiropraktorn vill inte stå ute på vintern eller om det regnar nämligen så då får man ju tänka om lite.

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
762
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?