Bilder på uteboxar!!

tinafinis

Trådstartare
*moderator kan flytta denna om den hamna fel*

Kan ni sätta in bilder på om ni har uteboxar?
Är nyfiken på hur det kan se ut.

Mvh tina

Sv: Bilder på uteboxar!!

ligghallen1.jpg

Ligghall/utebox

Jättefint! Hur gör ni när ni gör iordning hästarna för ridning när det är vinter, blåst, regn? Har ni någonstans att gå in eller står ni i boxen?
Jag vill själv ha just ett sånt här stall, men har funderat på det praktiska.

Jag har flyttat därifrån nu men det finns ett vanligt stall att gå in i. Jag var rätt skeptisk till att ha hästarna i uteboxar men det var inga som helst problem.

Några bilder på våra uteboxar:

http://www.pixbox.se/alb_show_id321714_page0.html

Vi har byggt stall nu, så de används inte för närvarande. Vi har tre hästar nu och vill inte låta en stå ensam, men om vi får en inackordering till hösten kommer Besten och Mixen att få bo i sina uteboxar så mycket som möjligt. De fungerar i alla väder, utom när det är snöstorm och stark ostlig vind...... Då får man skotta snö inne i boxarna :eek:

Immer

men man kan ju ha typ dörr hela vägen oså fönster på baksidan, då behöver man inte skotta;)

Fönster på baksidan är inte så lätt, boxarna ligger vägg i vägg med logen :cool:

Höga dörrar/boxväggar vill jag absolut inte ha. Jag vill att mina hästar ska få så mycket frisk luft som möjligt.

Immer

Kunde ju haft en övre och en nedre dörr. så kunde den övre vara öppen när de va bra väder. och när de verkligen krisade- stänga den :P

bara en tanke haha :P

Bra tanke, men då hade jag behövt hela boxväggar också, eller hur? De hade bara haft den där lilla luckan att titta ut genom.

Immer

Jättefint! Hur gör ni när ni gör iordning hästarna för ridning när det är vinter, blåst, regn? Har ni någonstans att gå in eller står ni i boxen?
Jag vill själv ha just ett sånt här stall, men har funderat på det praktiska.

Har inga bilder, men både jag och flera jag känner, har byggt kombistall. Dvs. vanligt stall, med boxdörrar även utåt hagen, så hästarna kan gå ut och in som de vill i de stora boxarna, som man också kan ta bort väggar mellan, om man så vill.
De utvändiga boxdörrarna, är tvådelade, och kan stängas helt om man vill, som vilken boxdörr som helst. Innanför dem, sitter köldridåer, som hindrar snö och insekter att tränga in. Skitbra kan jag bara säga.
Både stall/utebox/lösdrift i ett paket. Man slipper bygga flera olika byggnader. Och som hästskötare har man all bekvämliget precis som i vilket stall som helst. Ingen skillnad. Och hästarna får fullgott skydd för insekterna. Och det utnyttjas till max under insektsperioden. Dock inte lika mycket på vintern. Utom av unghästarna som gillar att gå in och sova titt som tätt.
När det är snöstorm och liknande väder får de stå på stall.

De vet jag väl inte om du behöver. men gångjärn för en extradörr där uppe skulle ju behövas!

Annars förstod jag inte hur du menade:d . haha = )

Okejokej, kollade på bilderna igen :P nu förstår jag hur du menar:P Nåja de kan väl bli lite konstigt kanske :P. kunde kanske haft en stor lucka sm man fällde upp eller liknande.. ingen aning :P

Har inga bilder, men både jag och flera jag känner, har byggt kombistall. Dvs. vanligt stall, med boxdörrar även utåt hagen, så hästarna kan gå ut och in som de vill i de stora boxarna, som man också kan ta bort väggar mellan, om man så vill.
De utvändiga boxdörrarna, är tvådelade, och kan stängas helt om man vill, som vilken boxdörr som helst. Innanför dem, sitter köldridåer, som hindrar snö och insekter att tränga in. Skitbra kan jag bara säga.
Både stall/utebox/lösdrift i ett paket. Man slipper bygga flera olika byggnader. Och som hästskötare har man all bekvämliget precis som i vilket stall som helst. Ingen skillnad. Och hästarna får fullgott skydd för insekterna. Och det utnyttjas till max under insektsperioden. Dock inte lika mycket på vintern. Utom av unghästarna som gillar att gå in och sova titt som tätt.
När det är snöstorm och liknande väder får de stå på stall.

det är så vi har haft också:) när vi hade hästar vill säga ^^

Funkade det hela för er?

det funkade toppen,hästarna trivdes. Dock så hade vi inget stall man kunde hålla till i ifall det behövdes, så jag trivdes väl inte så jättebra de kalla årstiderna, hee he ><

Ok. Det är det som är poängen med kombivarianten. Det är ett vanligt stall också. Trodde aldrig jag skulle bli så nöjd.

Snälla, sätt in bilder! Håller på att bygga likadant precis just nu! Skulle vara bra att se lite bilder!!! :bow:

Snälla, sätt in bilder! Håller på att bygga likadant precis just nu! Skulle vara bra att se lite bilder!!! :bow:

Såg faktiskt en bild här på forumet för ett tag sen på nästan exakt likadant som mitt. Ska se om jag kan hitta den.
Jag är inte nån tekniker på nya prylar tyvärr. Har ingen digitalkamera.
Fel generation.

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
762
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve