Bilder på Mopsar!

N

Naggur

Nu finns det ju lite trådar om några andra raser. Jag vill se bilder på Mopsar! Kan själv inte bidra då jag inte har nån mops. Hade en tills för 2,5 år sedan då hon togs bort. Men har bara vanliga kort och ingen skanner=/ Nästa hund jag skaffar ska vara en mops garanterat!

Så. in med bilder nu!

Sv: Bilder på Mopsar!

ahh va söta!:love:

fast jag gillar dom gula mer=)

Dom såg riktigt trevliga ut!
Mamma ska ha mops när våra Shih Tzu's gått ur tiden, det har hon alltid sagt. :D

Himla söta hundar måste jag säga. Men hur är det nu, har de ofta svårt med andning osv eller är det bara rykten? Har noll erfarenhet av den rasen..

Dom har kortare nos, vilket gör att dom låter mer, sniff snus, snörvel osv, om dom blir förkylda då märker du mer än på en "vanlig" hund. Men andningsvårigheter, nej, men dom har en sådan kroppshydda att dom blir varma(sommartid) , framförallt dom gula som har mycket päls.

Min cocker pojke älskar moppsar! Hans första kärlek heter Kajsa och är syster med Kalle Kula, har jag för mig. Han är, tro det el ej, monogam! Den enda löptiken han någonsin har brytt sig om är denna mops tjej! Nu har han även hittat en till skönhet som heter Qava och hon bor hemma hos Kajsa så han är stört lycklig!

Dom har kortare nos, vilket gör att dom låter mer, sniff snus, snörvel osv, om dom blir förkylda då märker du mer än på en "vanlig" hund. Men andningsvårigheter, nej, men dom har en sådan kroppshydda att dom blir varma(sommartid) , framförallt dom gula som har mycket päls.

Hur kommer det sig att dom hjässar så himla mycket då?

Ja, det undrar jag med.

Men jag är så splittrad när det gäller den här rasen. För jag har träffat flera så himla goa mopsar, och ibland blir jag så himla sugen på att ha en.
Men det går ju emot mina principer att jag inte vill stödja avel på hundar med bl.a kort nos.
Men nu när jag såg denna tråden har jag surfat runt och kikat på kennelsidor, och de är så himla söta :love: Gick t o m och hämtade en bild på en hund som jag hade hand om då och då för 20 :eek: (jösses vad tiden går) år sedan. Hon var så himla söt och go den hunden. Men som sagt, jag vill ju hålla på mina principer.

Därför dom blir varma, mina tibbar svettas lika mycket som mopsarna, men en snabb dusch avhjälper det lättare än tibben, inte spolar jag av dom.. sen rullar dom sig i diverse och blir toviga och drar in diverse äckel :crazy: ....

Och så låter då mopsen värre, men jag upplever inte dom svarta lika svettiga som dom gula coh det beror nog på pälsen, dom svarta har bara täckår, men den gula har oxå ull. Nu när det är vinter svettas bara mopsen när den är i sitt värsta esse och springer runt, runt i turbofart. Men visst mopsar gillar värme, men för varmt får det inte bli, som för vilken hund som hellst.

man kan ju försöka hitta en hund med inte alltför intryckt nos. eller rent av avla fram hälsosammare hundar=)

Men dom går väl för sjuttsingen inte och svettas på vintern? Jag har inte stött på en mops som inte hjässar hysteriskt. Samma med andra former av hundar med intryckt nos : pekingese, bulldogg, fransk bulldogg osv.

Men dom går väl för sjuttsingen inte och svettas på vintern? Jag har inte stött på en mops som inte hjässar hysteriskt. Samma med andra former av hundar med intryckt nos : pekingese, bulldogg, fransk bulldogg osv.

Just det där reagerar ju jag också på.

islands_lover, du har PM ;)

Jag har inte stött på en mops som inte hjässar hysteriskt. Samma med andra former av hundar med intryckt nos : pekingese, bulldogg, fransk bulldogg osv.

Min pekingese hjässar aldrig hyseriskt,har faktiskt aldirg hört henne hjässa hysteriskt..Visst kan hon svettas under sommrarna men hon låter/flåsar Inte mer än yorken/schäfern.
Hon har heller aldirg haft problem med andningen och hon fyller "ändå" 8 år i år (JÖSSES vad tiden går!!).

Men å andra sidan har hon inte hälften så mkt päls/fluffelifluff som de flesta pekingeser har-och tur är väl det:D

Men jag vet att rasen har sina problem och jag fasar verkligen över hur det kommer bli med henne när hon blir (mkt)äldre...
Förhoppningsvis så kommer hon vara i samma fina och goda form som hon är i nu och inte heller ha problem med andningen... *Hoppas,hoppas*

Hm, så dom svarta har inte nån underull? Eller inte mkt i varje fall?

Jag är också väldigt förtjust i mopsar (besatt om du frågar min kille :angel: ). Jag står också och velar om man skall skaffa mops eller inte på grund av alla dessa sjukdommar.
Jag har nyligen köpt boken allt om mops och den rekomenderar jag även om man inte skall köpa mops utan bara är förtjust i den.

Angående pälsen, så står det att svarta mopsar har oftast underull och fawnfärgade mopsen har päls och täckhår. Det stod också att på senare år har introduktionen av vissa nordamerikanska linjer medfört en lång och grov päls. Och att i vissa europeiska länder har pälsen blivit så lång att de finns mopsar som klipps.

Vilka sjukdomar? om jag som mopsuppfödare får fråga?

Den boken är kanon :love:

När jag känner på min vuxna svarta mops som annses har korrekt päls känns den som täckhår.
citat ur boken om päls på svarta: "De svarta mopsarna har oftas också underull, i deras fall blir det uppenbart om toppälsen är klen för då lyser ullen igenom. Ullen är inte alltid helt svart utan kan ofta skifta i grått eller rostbrunt. Detta blir extra tydligt då hundrana vistas i skolsken. De riktigta blåsvarta mopsarna kan ha underull men de förekomer även utan och eftersom krav på underull inte nämns i standarden är dessa pälsar helt korrekta" dvs. dom behöver inte ha underull, och mina svarta ha ingen underull, men en tät blansk svart täckhår.

Klart, nu är den beställd... Jag är nog inte klok, men måste bara läsa lite :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: chimichanga
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 627
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur