Bilder på Mopsar!

Sv: Bilder på Mopsar!

Men dom går väl för sjuttsingen inte och svettas på vintern? Jag har inte stött på en mops som inte hjässar hysteriskt. Samma med andra former av hundar med intryckt nos : pekingese, bulldogg, fransk bulldogg osv.

Då har du stött på icke rastypsika hundar som inte skall gå i avel, alla mina som jag har haft (mamma födde upp på 80-90 talet och nu föder jag upp) har inte det problemet, visst finns det individer som har sådana problem, men rasklubben vill inte att vi ska avla på dom.

Har varit på stockholmsmässan flera år i rad och där hoppas jag verkligen att dom visar upp rastypiska hundar. Min systers chef är även uppfödare av Mops och jag har somsagt inte stött på en individ som inte hjässar mer än vanligt.

Det finns ju en hel del sjukdommar hos mops (och visst dom flesta andra raserna också), men när man läste om det sjukdommar som förekommer kanske inte är så vanliga men de finns börjar jag iallafall undra om det verkligen är en hundras jag vill stödja?
Självklart finns det bra individer men det finns också rätt många som far illa, det är ju ingen hemlighet att mopsen ligger bland högriskare i försäkrningsbolagen.
Om man tar andningsproblemen hos mops att man kan vara tvungen att "plastikorerera" en idivid för att göra större näsborrar eller öppna luftstrupen för att göra ett nytt lufthål.
Eller Trancheal kollaps, som innebär att luftrörets broskringar mister sin hårdhet och hunden får andnöd till följd, effektiv behandling saknas.
Eller HV eller sjukdomen PDE (Pug dog encephalitis), som kankse inte är så vanlig men verkar vara oerhört grym. Och att tikarna inte kan föda fram sina valpar själva det känns ju inte naturligt.
Självklart så är det ju alla dessa sjukdommar som alla seriösa uppfödare jobbar att få bort men det finns ju en anledning till att dessa har uppkommit.
Jag skall väl egentligen inte säga så mycket om sjukdommar då jag har en schäfer/boxer blandning här hemma som dessa två raser har ju gott om sjukdommar dom också (tack och lov är mitt exemplar fri från dem alla förutom känslighet till magomvridning som aldrig har gott hela vägen och inte opererats för).
Men självklart kan man inte gå omkring och vara rädd att något skall hända för då kan man inte ha hund överhuvudtaget.
Charmen med mops är ju deras temprament och deras ansiktsuttryck som man nästan får tårar av lycka när man ser dom :love: .

Boxer har inte heller så mycket sjukdomar, mammas boxrar levde länge och hade aldrig boxersjukdommar :confused:

mopsar föder visst fram sina valpar själv, jag hör sällan tal om snitt, två gånger nu, var av en gång tiken var så full i valpar att även om den hade varit en grandis hade dom snittat... den adnra var onatruligt trång, och ska inte gå i avel ng mer. Mina tikar har alltid valpat själv... så som dom flesta uppfödare.

Vill ni tro att dom har dåligt att andas varsegod, men dom som jag har/haft andas inte värre än tibetansk terrier under varma sommardagar, vinter bara vid bus, som vilken hund som hellst.

Jag har kikat runt lite på kennelar. Och det verkar som du säger väldigt ovanligt att de måste snittas vid valpning. Och ang andningen så (minns inte precis hur det var), kunde man se så de hade stora luftvägar i nosen, de var då bättre att avla på...ja nåt sånt. Var de trånga där så valdes det inte på att avla på dessa.
Jag måste säga att jag blev väldigt possitivt överraskad att det ändå tänktes på så mycket inför avel av denna ras.

Ja, ta nu detta inlägget lite luddigt, vet ju knappt vad jag skriver om :D

knapplån

Våran mops flåsade och flämtade bara vid långpromenader då hon inte hade någon bra kondis direkt. särskilt på sommaren. men vid "vila" och vanliga rastrundor ca 20 minuter hade hon inte svårare med andingen än någon annan hund.

Och den dåliga kondisen beror endast på att hon va världens bekvämaste hund och vi va inte direkt pigga på att gå långa promenader.

Hennes uppfödare hade med sig hela skocken ut på timlånga promenader i skogen utan några som helst andringsproblem från hundarnas sida.

precis. i och med att mopsar inte är jättepoppulära som ex chihuahua och så så finns det inte massa oceriösa uppfödare av mops som bara vill tjäna pengar. utan dom tänker på att avla fram bra friska hundar. inte som raserna som blivit populära som massavlas på.

Och det är väl bara hoppas att det fortsätter så...

Fast nu hittade jag detta, och det låter ju mindre bra.

Problemen i rasen handlar i första hand om:
Hög andel ögonskador och ögonproblem
Förhållandevis mycket hudproblem
Andningsproblem
Hög andel av förlossningskomplikationer
Problem med immunförsvaret

Källa: MopsOrdens Rasdokument

Ja, jag är verkligen splittrad :crazy:

Jag var nästan helt inställd på att det skulle bli mops som andra hund, men blev lätt illamående när jag läste om "vingelsjukan", även om den inte är så vanlig så förekommer den ju.
Hud och ögon problem förekommer mycket.
Inrullade ögonkanter är hyfsat vanligt hos mops och då måste "Plastikoperation" till.
Avsaknad av tårproduktion är också väldigt vanlig. Höftfel och knäledsfel förekommer.
Självklart finns det ju mopas som inte har någon sjukdom alls men det finns ju säkert en hel del som har problem annars så skulle de inte vara rankade bland dom sjukaste hundraserna hos försäkringsbolagen.
Men dom svenska uppfödarna är ju väl medvetna om problemen och jobbar ju för att minska dom, och jag tycker att mopsar från sverige ser hälsosammare ut än vissa andra mopsar man har sett:crazy: .
Tyvärr har jag sett några annonser ute på olika mops blandningar och det känns ju inte riktigt seriöst att sälja en chihuahua/mops korsning för 10.000 kr.

Hej! Min mor och mormor föder upp mopsar. Under hela min uppväxt har det alltid vart fullt av mopsar och de är helt underbara hundar. Väldigt sällskapliga och trevliga.

Dom låter ju en hel del, speciellt på sommaren. Som de allra flesta plattnosade hundar så har dom det svårt på sommaren, sen kan man ju undvika att låta dom ligga i solen osv.
Det är riktiga snarkhundar, haha.
Väldigt goa, runda och schyssta hundar.
Perfekt promenad kompisar, framförallt om det är lagom väder, inte i värme precis, då dom har det lite kämpgt då men annars är de pigga och glada att gå med. :)

Som valpar är dom helt sjövilda, finns inget stopp på dom.

Det som är kanske lite segt är att om du köper från en BRA uppfödare med fina hundar så kostar Mopsen en hel del. Senaste kullen vi hade gick valparna för 18.000!! Väldigt mycket pengar. Samtdigt är Mopsen en frisk och sund hund.

Just nu har vi fått en kull, blev tre stycken men en dog. Så nu finns det två små flickor, som är 8 veckor idag. Helt underbara. Tyvärr ska ingen säljas. Men det kommer flera valpar snart:)

Hoppas du hittar dig en Mops ngn dag. Dom är verkligen HLET underbara.!

Fast nu hittade jag detta, och det låter ju mindre bra.

Problemen i rasen handlar i första hand om:
Hög andel ögonskador och ögonproblem
Förhållandevis mycket hudproblem
Andningsproblem
Hög andel av förlossningskomplikationer
Problem med immunförsvaret

Källa: MopsOrdens Rasdokument

Ja, jag är verkligen splittrad :crazy:

Jo men som det är med de flesta plattnosade så har de oftast problem vid förlossning. Se bara på Fransk och Engelskbulldog. Nästan alltid 100% kejsarsnitt. De kullar vi har haft, runt 7 st har det aldrig varit ngt. Förlossningarna har gått helt komplikations fritt.:)

*kl

Var är bilderna....Hoppades se mängder av urgulliga mopsar:love:
Bedårande små hundar, nån gång i mitt liv ska jag ha en.

Så...in med bilder i tråden "bilder på mopsar"

De skulle ha fötts om en vecka, men tiken var tyvärr tom. Uppfödaren hade fler tikar som var dräktiga, men jag har fastnat för denna tiken som gick tom. Så jag har sagt jag väntar och hoppas hon blir dräktig nästa gång. Om jag kan hålla mig och inte ta en när de andra föds :D

Vet inte hur många här som är insatta i mopsen men jag har faktiskt lite skryt att komma med. Haha.;)

Min mammas/ mormors kennel heter CI`TYPES och vi har fått väldigt många fina valpar. Den absolut kändaste av den är nordens (eller Europas) mest vinstrikaste mops. Hon heter CI`TYPES CURRY DAUGHTER FOR KINGZISE. Hon är vunnit nästan allt och är en riktigt vacker mops.

Hittar ni henne så förstår ni vad jag menar, haha"

Har jättefina bilder på valptikarna men har inte en aning om hur jag sätter in dom här.. Ni måste ju bara se dom.. Är det ngn som kan förklara för mig hur jag gör??

Lyckades nog inte. Skit också!! Ngn sok vet???

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: chimichanga
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 627
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka