Bilder på lösdrifter

charmant

Trådstartare
Jag vill se bilder på lösdrifter,ligghallar och vindskydd.

Ska börja bygga men vet inte riktigt hur jag ska ha det än eller i vilken hage jag ska bygga.
Hur stor hage har ni till ert"bygge"

Alla tips och bilder ang detta mottages tacksamt.

Sv: Bilder på lösdrifter

Vi har "kombistall", dvs stora boxar som öppnas upp och används som lösdrigt. Superlösning! :love: "Riktigt stall" med ordentlig stallgång för mig, samtidigt som hästarna får friheten att leva lösdriftsliv.
Bilderna är tagna i vintras, kanske borde ta nya bilder, sommaren är ju en mer smickrande årstid :angel:
Öppet:
6100045.jpg

Stängt:
7838297.jpg

Skall ordna lite bilder inifrån också... Våra två hästar har i dagsläget 3ha. Det blir dock aldeles för mkt gräs för dem sommartid...

Vilket bra hästliv!!

Fråga: När hästarna är inne instängda, är det mellanvägg mellan boxarna då? Och isåfall; hur är det löst rent praktiskt?

Såå underbart med det bästa från båda världarna!! Både stall och lösdrift. Och en rejäl hage!!

I sommarhagen "vindskydd/utestall", riktiga stallet brevid dit hästarna tas in vid behov.

HPIM1095.jpg

Senast ändrad:

Vilket bra hästliv!!

Fråga: När hästarna är inne instängda, är det mellanvägg mellan boxarna då? Och isåfall; hur är det löst rent praktiskt?

Såå underbart med det bästa från båda världarna!! Både stall och lösdrift. Och en rejäl hage!!

Ja vi är väldigt nöjda! Förvånar mig att inte fler bygger liknande lösningar som vi har gjort... Jag är själv inte så förtjust i lösdrift=skjul ute i hagen-varianten...

Vi har två boxar, med stallgång emellan. Dock är i regel bara den ena öppen som lösdrift nu när vi bara har två hästar:
13890658.jpg

stallgången med boxarna på var sida:
13890661.jpg

boxarna:
13890662.jpg

13890663.jpg

Det är sällan vi stänger in hästarna, förutom efter träning ibland, och ngn ytterst enstaka gång vid dåligt väder. Då står de faktiskt helst tillsammans i den största boxen, men vi kan ju alltid stänga in dem i var sin!

Nere i hagen har vi en foderstation under tak, 4*7,5m
6100039.jpg

Hagarna är tyvärr platta, men längst ner finns en del träd mm. Jag är dock glad att det är stort!
13890659.jpg

Sjärlvklart har vi varm sadelkammare också, även den i anslutning till stallet:
13890660.jpg

Tack för titten hemma hos er!!! Jag gillar eran lösning!! Passar min smak för vad som kan vara lösdrift annat än på sommarbetet. Vilket hästliv!!

:love:
Ska jag ha lösdrift nån gång ska jag defenitivt försöka göra det ungefär sådär. Smart!

( Vill se fler bilder!!! :angel: )

Om jag fattar bilderna rätt så har du en öppning på kortsidan och en öppning ungefär i mitten på långsidan? Har det hänt att någon ranglåg häst blivit instängd på den delen som saknar öppning?

Vi har en liknande byggnad som vi ska fixa till som lösdrift i vinter men jag är så fundersam över den delen utan öppning, just för vad som händer om en av de ranglåga blir "instängda" på den tredjedelen utan öppning.
Vi har fyra hästar och troligtvis utökar vi "familjen" med en shettis också, och än så länge har det varit lugnt i hagen utan större slagsmål. Men lite nu och då kommer det ju en "sto-suck" från en av damerna. Man vet ju inte heller hur de beter sig på en mindre yta, har inte haft ligghall med dessa hästar förut.

Det är avlångt och stort så jag behöver inte egentligen ha den delen, de får plats i alla fall. Men kan man ha det större vill man ju gärna det...

Nåväl, tillbaka till frågan - har du upplevt detta som en problem (om du fattar min virriga fråga)?

hmmmmmmm medans vi är inne på funderingar :D
så tänkte jag lite på hur löser ni det med vatten under vintern och täcken och grejor:confused:

Här är min nybyggda ligghall, ca 20kvm -inte helt klart vid fotograferingstillfället. Hagen till är ca 8000kvm -lite väl litet men duger för två hästar under vinterhalvåret.
ligghall2.jpg

Inga problem. Öppningen på kortsidan är två meter bred och långsidans tre m. Har varit 11 pållar inne samtidigt utan oro. Bredden är ju 4 meter inne så de kan lätt komma förbi varandra inne i lästallet också. Vi har alltså aldrig under de åren vi haft lästallet haft några problem.

vickis-pajala> Vi har en bäck som rinner genom vinterhagen och sommarhagen där de dricker. Täcken och prylar ligger i stallet, man är tvungen att ha en boxplats (akutbox) per 10 st hästar när man har lösdrift. Täcken använder vi inte på vintern, bara på sommaren :cool: De har fri tillgång på grovfoder :d

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Intressant, då kanske man skulle testa att ha hela öppen istället för att dela av. Skulle det vara så att mina knäppgökar smäller på varann så får jag väl stänga av.
Vad kul, nu fick jag genast lust att gå ut och trixe-fixa med ligghallen igen :D

Min man och svärfar bygger mitt vindskydd nu i helgen så sen kan jag lägga ut bilder på hur det blir. Just nu gjuter de plintarna.

Hur mockar ni i en ligghall och hur ofta? Vad har ni för strö?

Förra vintern strödde jag med spån, hade permanentbädd och tog enbart bort högar. Eftersom hästarna inte spenderade speciellt mycket tid där inne så behövdes det inte mockas mer än 2 gånger i veckan, och då lyfte jag bara ut några högar (hade 3 hästar hemma förra vintern) Hade det funnits behov så hade jag mockat oftare.

Nu i vinter blir det bara två hästar, kommer att använda halm i år och får se hur det blir med bädd och mockning. :)

Eftersom hästarna inte spenderade speciellt mycket tid där inne så behövdes det inte mockas mer än 2 gånger i veckan

Nä precis, egentligen borde de kallas insektskyddsrum, för det är det de oftast används till av hästarna.
Å andra sidan blir det mycket gödsel här den här årstiden, speciellt av den anledningen. Mycket svidknott nu, microskopiskt små, och syns knappt, men känns!
En och annan gillar verkligen att ligga mjukt och sova därinne, men de flesta inte här iaf.

Vi har riktigt djupt med halm i vår lösdrift.
Mockar bara ut högarna när det behövs. (går inte att säga hur ofta eftersom dom inte använder den olika mycket hela tiden)

Har tyvärr inga bilder. Kanske kommer senare när vi öppnar upp extradörren och fixat väggarna lite. För tillfället är det fult, men funktionellt. :smirk:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 033
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 068
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 418
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar