Bilder på hur en loksele ska sitta

suberdoo

Trådstartare
Inspirerad av tråden om bröstselens tillpassning så skulle jag vilja se hur en loksele sitter när den är rätt tillpassad... gärna bilder så man ser så mycker som möjligt.. :)

Sv: Bilder på hur en loksele ska sitta

Här är några stycken, har tyvärr inga riktigt bra närbilder, hoppas det duger ändå :)

Från sidan:

"Uppifrån/bakifrån":

I fullt drag:

Från andra sidan:

Det var kanske lite svårt att se på dom bilderna. Sen är det väl ändå ingen loksele som TS frågade om.

Haha, nähä?? Då kanske du kan förklara för mig vilken typ av sele det är jag kör med om det inte är en loksele...:smirk:

nussikan, visst är din sele en loksele, MEN det är inte en sådan sele man tänker på när man hör ordet loksele precis.

Jag är ganska säker på att ts menar en arbetssele i det här fallet!

Det är en sådan sele jag tänker på när någon efterfrågar en loksele, om det var en specifik modell TS var ute efter så får h*n väl skriva det.

jag har en bild på när lokselen satt på foderpållen
26814405380.jpg

har jag satt den fel får någon hojta....

Det är en sådan sele jag tänker på när någon efterfrågar en loksele, om det var en specifik modell TS var ute efter så får h*n väl skriva det.

Vilken praktiskt loksele du verkar ha! .vad är det för slags däckel? på bilden uppifrån såg det inte ut som en stilett däckel men jag tänkte på att du lyckades få spänningen till skaklarna så högt, vilekt man ser på vattenbilden. Hur har du lyckats med detta? har du köpt selen färdig så eller har du gjort om en loksele ? Sen tänkte jag på att det inte verkar vara någon dragring på din sele, är drgalinorna spända direkt på draglädret? kan du använda denna sele till "vanlig" 4 hjulsvagn också eller får du byta däckel då? Har själv fjordingar o så, kör mest 4 hjulsvagn, använder inte rockarden just för att skakelspänningen blir så låg. Tänkte om man kanske kunde bygga om nån av våra lokselar.

Massa frågor men jag tycker din loksele såg rätt så optimal ut!

Vilken praktiskt loksele du verkar ha! .vad är det för slags däckel? på bilden uppifrån såg det inte ut som en stilett däckel men jag tänkte på att du lyckades få spänningen till skaklarna så högt, vilekt man ser på vattenbilden. Hur har du lyckats med detta? har du köpt selen färdig så eller har du gjort om en loksele ? Sen tänkte jag på att det inte verkar vara någon dragring på din sele, är drgalinorna spända direkt på draglädret? kan du använda denna sele till "vanlig" 4 hjulsvagn också eller får du byta däckel då? Har själv fjordingar o så, kör mest 4 hjulsvagn, använder inte rockarden just för att skakelspänningen blir så låg. Tänkte om man kanske kunde bygga om nån av våra lokselar.

Massa frågor men jag tycker din loksele såg rätt så optimal ut!

Vi har inte samma däckel till dressyr som till maraton, eftersom den ena saknar svanskappa och sen är den ena lös och den andra fast beroende på om vi kör maratonvagn eller gigg. Den är inte köpt färdig på detta sätt utan ombyggd ett antal gånger för att vara så "optimal" som möjligt :) Draglinorna är spända direkt till draglädret, detta funkar utmärkt i både dressyr och maraton, den enda skillnaden är att vi drar draglinorna innanför bukgjorden när vi kör dressyr (med gigg). Vi kör inte med rockard utan bara med maratonvagn eller gigg, och giggarna kan man ju ställa in balansen på så jag har aldrig haft det problemet... Vart bor du? Jag vet en väldigt duktig kille som kan göra om lokselar för en rimlig slant :)

Satanic: ser att du har fixat högt skakelfäste: är det bara ett spännband som du satt i spännet på uppehållsremmen? :) Håller det och fungerar det?

Du har inte bild på hela ekipaget med kärra och allt? Hade varit intressant att se!

Fjordingar är inte min favoritras, men måste bara säga när de är så vältränade som den du har på bilden kan man inte säga annat är skitsnygg :love: ;)

jo det är bara ett spännband hade glömt skackelremmen hemma=)
har bild här:
http://www.putfile.com/pic.php?img=3505019
har dock inte pållen kvar då han är o galopperar på de eviga ängarna men jag hoppas på att jag skall kunna köra min nya pålle till sommaren

hur tycker du selen sitter?

Har du sådana där skakelhållare från tärnsjö annars? Huh, tittade på dem och med frakt gick de på över 1400kr :crazy:

Eller har du löst det på ngt annat sätt?

Jo jag har väl läst ngnstans att pållen inte finns mer :( Tråkigt... Jag har själv fått ta bort två hästar den senaste månaden...

Trevligt ekipage annars! Har du bygt om rockarden själv för att få den så hög? (Har sett andra bilder med en liknande rockard fast låg på pixbox) Är den inte jobbig att komma i och ur? Ser lite ut så på bilden? Tror att du på just denna bilden skulle sänkt dragringen lite, tycker att draglinjen är aningens bruten...

Senast ändrad:

jo det är bara ett spännband hade glömt skackelremmen hemma=)
har bild här:
http://www.putfile.com/pic.php?img=3505019
har dock inte pållen kvar då han är o galopperar på de eviga ängarna men jag hoppas på att jag skall kunna köra min nya pålle till sommaren

hur tycker du selen sitter?

Jag tyckte det såg bra ut! :) Men är bakselen tvinnad eller är det bilden som luras? Sen skulle jag nog vilja ha ner skakelringen ett hål så det blev lite rakare draglinje, men det ser som sagt väldigt trevligt ut! :)

Haha, nähä?? Då kanske du kan förklara för mig vilken typ av sele det är jag kör med om det inte är en loksele...:smirk:

Jag tycker att det liknar mer en colli sele. Men jag kan ha fel.

Jag tycker att det liknar mer en colli sele. Men jag kan ha fel.

Ja det är fel, det är en loksele, det syns tydligt på bilden som är tagen uppifrån, sen ser man på övriga bilder (kanske inte på översta) att det finns en nedre lokrem, detta finns inte på collierselar ;)

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka