Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Jag har stått i ett stall som jag fick vara med och se växa fram från gammalt djurstall till handbyggt häststall.
Jag ska inte ta åt mig äran, då det var stallägare och övriga med mer erfarenhet och tid som gjorde själva byggandet, men detta stalls inredning är inte färdigköpt. Alla galler är svetsade för hand, lösning för boxdörrarnas skjutfunktion eget påhittat osv :bow:
Dock har jag målat, spikat, borrat och gjort vad jag kunnat och lärde mig mycket om stallbygge på kuppen :bow:

gammaltstallkort.jpg

nstanfrdiga.jpg

halvfrdiga.jpg

vggbox.jpg

Jag har kommit fram till att denna kombinationen gillar jag bäst (förutom vita putsade eller murade boxar) där man låter träfärgen vara kvar och helst bara lägger en tjock inte färgande båtlack på för hållbarheten. Blir skön känsla.

Hehe...jo det har du faktiskt:o
Kunde inte låta bli, sen plus att i den andra tråden skulle man presentera hela stallet/gården, här bara boxarna...:crazy:

haha jamen det bevisar ju att jag gillade dina kort :p :bow:

Och varför spottar man inte i nävarna som tjej då och passar på och lär sig nåt i stället för att agera kaffekokare? Jag fattar inte.

Jag har ingen pappa, sambo, morfar, whatever som gör saker åt mig, jag hyrde in en hanteverkare och hjälpte till med det jag kunde och jag lärde mig massor. Ett fyrspann kunde inte hålla mig därifrån, det är ju mitt stall.

Men det handlar om mer... OM du har en familj runt dej som vill och kan hjälpa till. :D
Jag kan. Både snickra, mura och dra el och det gjorde jag när vi byggde omgång 1 och 2 och 3.... Men jag har inget behov (idag) av att bevisa det utan låter andra i familjen fixa det som just de är bra på så gör jag det jag är bra på. Rättvis arbetsfördelning. :idea: Idag är jag en bra arbetsledare. :angel: Det innebär dock inte att jag kokar kaffe för enligt andra är jag värdelös på det...

Fast visst är det mysigt att vara den gamla bondmoran ibland och stå där med middag till alla som jobbar. Dock bara ibland. :angel: och någon ska ju fixa mat.

Nu har jag inget som är "mitt" utan det är vårt så det är kanske skillnad?

Jag och Ninnurur här på Buke har byggt 5 st boxar själva. Vi har gjort allt, sågat, snickrat, borrat mm mm
Har det varit något jätte tungt eller svårt så har vi bett min sambo eller stallägaren om hjälp. Men de har bara stått och tittat på oss. :)

Här kommer lite bilder:
Stallet (dessa boxar har stallägaren byggt för några år sedan)
Stallet.jpg

Öppning mellan stall och lada (det har vi gjort)
Stallettillladan.jpg

Lilla sadelkammaren i Stallet
Lillasadelkammaren.jpg

Till sommaren ska hela stallet målas och bättras på.
Det är fortfarande lite saker kvar att göra.
De andra 2 boxarna som inte ä på bild är i samma stuk som hingstboxarna.

Vi är ätt nöjda för att ha gjort 95 % själva. Och då har vi även rensat ut hela från bråte som legat i typ 10 år och det gick knappt att komma in i ladan.
:)

Ladan
Bild in till hingstdelen
hingstdelen.jpg

Ena hingstboxen
Enahingstboxen.jpg

De andra 2 hingstboxarna
Deandra2hingstboxarna.jpg

Hö foderkammare
Hfodekammaren.jpg

Kraftfoderkammare
Foderkammaren.jpg

Stora sadelkammaren (ena sidan av den, på den andra sidan så är det garderober och lagerhyllor och lite annat
Storasadelkammaren.jpg

Hej jag svarar åt johann-a eftersom det är min syster:smirk:

Vi hade tänkt att ha fönster mellan varje box vilket jag tyckte var bättre. Men det var ju inte vi utan mamma som stod för kalaset och det är även hennes stall så beslutade hon att ha det eftersom hon och vår stallbyggare tyckte att det gav mer ro vid fodring etc.
Själv tycker jag att det hade varit trevligare med fönster mellan.

det undrar jag med.. Min häst hadde gjort en vedhög av en sån där box på mindre än 5 min.

:eek:

Hur vågar ni bygga så klena boxar med sådana mellanrum???

De är inte klena och mellanrummen gör det ljust och luftigt.

De är även godkända av inspektör.

Hästarna trivs och mår bra och det är väldigt lungt i stallet.

Ursäkta mig, men att det är godkänt kan jag inte förstå. Och visst är det klena brädor. Furu eller?

Dessutom är de spikade utifrån och in vilket gör att skulle en häst klia sig så finns risken för att de kan trycka ut brädorna det är ju dessutom väldigt tunna för att vara byggda i stall.

Jag tycker det ser farligt ut :crazy: Och här hos oss hade det inte godkänts av inspektören i våran komun

Ursäkta mig, men att det är godkänt kan jag inte förstå. Och visst är det klena brädor. Furu eller?

Dessutom är de spikade utifrån och in vilket gör att skulle en häst klia sig så finns risken för att de kan trycka ut brädorna det är ju dessutom väldigt tunna för att vara byggda i stall.

Jag tycker det ser farligt ut :crazy: Och här hos oss hade det inte godkänts av inspektören i våran komun

Håller med Olga Klara
Den Inspektören varit Blind :cool:

Miaa

Eftersom det ser ut att stå minst 6 hästar i stallet så måste det ju även vara förprövat hos länsstyrelsen. Men åtminstone avståndet mellan vägg och golv kan inte vara korrekt! Mellan galler är det "bör"-mått, och det är väl som det plankorna kan räknas.

Att det är klena plankor är väl en sak - om hästarna låter bli att klia rumpan eller sparka i väggarna så kan det kanske hålla... Men risken att ett hästben åker ut och fastnar när hästen ligger ner känns stor!

Så här säger lagen:

Boxväggar och spiltskiljeväggar
Avstånd mellan vägg och tak:
< 150 mm eller > 450 mm
Avstånd mellan vägg och golv: < 35 mm

Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för:
stående galler < 25 mm eller 65–85 mm
liggande galler < 85 mm eller 160–200 mm eller > 450 mm

Eftersom det ser ut att stå minst 6 hästar i stallet så måste det ju även vara förprövat hos länsstyrelsen. Men åtminstone avståndet mellan vägg och golv kan inte vara korrekt! Mellan galler är det "bör"-mått, och det är väl som det plankorna kan räknas.

Att det är klena plankor är väl en sak - om hästarna låter bli att klia rumpan eller sparka i väggarna så kan det kanske hålla... Men risken att ett hästben åker ut och fastnar när hästen ligger ner känns stor!

Som sagt, det ÄR godkänt. Inspektören ryckte och slet i allt och konstaterade att det var mycket stadigt.
Allt är inte spikat utifrån, utan det är skruvat från båda håll.
Det finns inga mellanrum mellan väggar och golv utan alla väggar går ner i golvet. Det största mellanrum som är mellan plankorna är 6cm, får du in en hästhov där?
Mellan läkten som sitter i fönstrena är det 7-7,5 cm, även det godkänt utan problem.

Denna inspektör var väldigt noggrann och mätte allt som gick att mäta, ryckte och slet i allt som kunde vara tveksamt och hade inget att anmärka på. Hon gick även ut och kollade hagar, omgivningar och att hästarna såg ut att må bra. Fanns inget att anmärka på där heller.

På bilderna ser det ut som att det i flera boxväggar är betydligt mer än 35 mm mellan lägsta plankan och golvet. Och i den lägsta dörren (den med bara 3 plankor) ser det definitivt ut som att det får plats hästben i mellanrummet under översta plankan.

Men säger du att det är godkänt så får vi ju tro på det.

På bilderna ser det ut som att det i flera boxväggar är betydligt mer än 35 mm mellan lägsta plankan och golvet. Och i den lägsta dörren (den med bara 3 plankor) ser det definitivt ut som att det får plats hästben i mellanrummet under översta plankan.

Men säger du att det är godkänt så får vi ju tro på det.

De enda mellanrum som är mer än 3,5 cm är mellan boxdörr och golv och det är då mer än de 45 cm som krävs.
Just den översta plankan har justerats efter fototillfället, den var bara ditsatt provisoriskt eftersom det bor en rymningsbenägen shettishingst i den boxen. :smirk: Nu rymmer han inte längre och grinden sitter ändå på en sådan höjd att han ser ut.

okej, låt oss gå tillbaka till ämnet, fler egengjorda boxar? :bump:

Som sagt, det ÄR godkänt. Inspektören ryckte och slet i allt och konstaterade att det var mycket stadigt.
Allt är inte spikat utifrån, utan det är skruvat från båda håll.

Det finns inga mellanrum mellan väggar och golv utan alla väggar går ner i golvet. Det största mellanrum som är mellan plankorna är 6cm, får du in en hästhov där?
Mellan läkten som sitter i fönstrena är det 7-7,5 cm, även det godkänt utan problem.

Visst men på dessa bilder så är det ju inte så

Deandra2hingstboxarna.jpg

Enahingstboxen.jpg

Denna inspektör var väldigt noggrann och mätte allt som gick att mäta, ryckte och slet i allt som kunde vara tveksamt och hade inget att anmärka på. Hon gick även ut och kollade hagar, omgivningar och att hästarna såg ut att må bra. Fanns inget att anmärka på där heller.

Då måste hon haft väldigt fel på sin tummstock eller måttband :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Redfox
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka