Bilder på bebis

Gullan86

Trådstartare
lägger ut bilderna här istället eftersom ni inte såg dem i min andra tråd "skaffa katt" men ni får gärna kika in där och hjälpa mig lite.

vi var och tittade på denna blå bebisen i förrgår
kan ni gissa ras/er? utan att fuska?

19485823.jpg

19485818.jpg

19485819.jpg

19485822.jpg

19485821.jpg

är det bara jag som är KÄR:love:

Sv: Bilder på bebis

skogis el. maine coon
el en huskattsblandning...

Osså måste jag ju säga att den är sjukt sööötttt!

Hej.
Gissar att lilla tjejen jag mailade dig om inte är intressant nu då, lycka till med kattungen, vilken det nu blir.

skogis el. maine coon
el en huskattsblandning...

Osså måste jag ju säga att den är sjukt sööötttt!

väldigt bra gissat maine coon stämmer...

men 25% av nåt annat har ni inte lyckats gissa rätt på.

visst är han, gissa om jag blev helt fast:love:

nja njä, inte riktigt men berätta gärna mer om Solid Blå???

tack:love:

Jo, det är en långhårig huskatt. Har den inte stamtavla är det en huskatt, oavsett vad den är blandad av för raser.

Solid blå är färgen han har, han är en sk. Diluterad svart katt.
Dilution är ett anlag som båda hans föräldrar måste bära (synligt eller osynligt) som "bleker" grundfärgen vilket gör svarta katter blå, röda katter creme och chokladkatter blir lila. Solid innebär att han inte är mönstrad.

Jo, det är en långhårig huskatt. Har den inte stamtavla är det en huskatt, oavsett vad den är blandad av för raser.

Solid blå är färgen han har, han är en sk. Diluterad svart katt.
Dilution är ett anlag som båda hans föräldrar måste bära (synligt eller osynligt) som "bleker" grundfärgen vilket gör svarta katter blå, röda katter creme och chokladkatter blir lila. Solid innebär att han inte är mönstrad.

jaja kvittar vad han är han är fin iaf och mixad 2 raskatter.

alla huskatter/bondkatter är ju raskatter från början men som blivit mixat med olika raser = blandras.

men han är ju destå mer "renras" när han är en blandning mellan 2 raskatter än om han varit blandning mellan 2 bondkatter:angel:

skit samma...

hans mamma är silver(kan inte detta så säger säkert inte korrekt) men hon är ljus intill huden och det yttersta på håren är mörkt(tror hon syns på en av bilderna med).
så hon har anlagen antar jag.
pappan är cremefärgad så jag antar att det betyder att båda har anlagen ganska synligt eller?

dottern till min kisses mamma alltså min kisses halvsyster är sköldpaddsfärgad med vitt men nedärever troligen samma sak eftersom hennes kattunger nu blivit 2 creme, och 1 blå med creme tecken.stämmer det?
(hon fick fler kattungar vet dock inte färgen men det e hennes första kull)

kattmamman till min tror jag inte fick någon creme är inte helt säker men hon fick mest mörka silver/blå och samma färg som henne själv.

Ja då, han är väldigt fin men hade han varit fulare om han inte hade raskattsinslag? ;)

Du har nästan fått det rätt, färggenetik är lite bökigt men otroligt intressant!
Mamman som är silver bär sitt dilutionsanlag dolt, pappan som är creme bär det synligt.
Systern bär det också dolt men verkar nedärva samma sak. En sköldpaddsfärgad katt som blir diluterad blir alltså blå/creme padda istället för svart/röd. :)

(Jag tar och svarar på din fodertråd när jag kommer hem från föreläsningen. Jag tycker det känns som om du tar detta på stort allvar och det känns jättekul! Många som skaffar katt har noll intresse för att sätta sig in i vad det innebär osv. :) )

men han är ju destå mer "renras" när han är en blandning mellan 2 raskatter än om han varit blandning mellan 2 bondkatter:angel:

Förmodligen har han lika lite stamtavla som den som blivit korsad av två husisar. :)

Och hur kan han blivit 75 % av det ena när båda föräldrarna var raskatter :crazy:

Förmodligen har han lika lite stamtavla som den som blivit korsad av två husisar. :)

Och hur kan han blivit 75 % av det ena när båda föräldrarna var raskatter :crazy:

kanske, kanske inte skillnaden är väl att man VET vilka raser han är blandad med:)

jadu kanske att pappan är 25%(det ni inte kommit på) och 25% maine coon och mamman är renrasig Maine coon.;):bump:

50% mamman maine coon och 25% pappan maine coon

=75% maine coon och 25% det andra

avkomman blir ju "hälften" av sina föräldrar rent teoretiskt alltså.

Senast ändrad:

Ja då, han är väldigt fin men hade han varit fulare om han inte hade raskattsinslag? ;)

nej varför skulle han vara det?:confused:

Du har nästan fått det rätt, färggenetik är lite bökigt men otroligt intressant!
Mamman som är silver bär sitt dilutionsanlag dolt, pappan som är creme bär det synligt.
Systern bär det också dolt men verkar nedärva samma sak. En sköldpaddsfärgad katt som blir diluterad blir alltså blå/creme padda istället för svart/röd. :)

ja verkligen jätteintressant roltigt att lära sig lite om det iaf.
kan mamman nedärva silver till kattungen eller han kommer bli "enfärgad" för silver är när den nedre delen av håren är ljusare än de övre eller?
men det kvittar vilken färg de har eller det finns bara i "grå"
ja exakt för då måste hon ju nedärva det när hon fick creme och blå ungar.
men man vet inte om de creme/blå ungarna nedärver i sin tur eller det är ganska självklart när pappan till den kullen är den creme färgade med?
är chansen för nedärvning större om föräldrarna har sånt "synligt"?
hade inte den blå/creme kissen varit hona hade hon varit påväg hem till oss om några dagar:love: men en hona är ju onekligen roligt att ha men tänker som så att det finns redan så mycket kattungar...och speciellt som dessa endå inte är renrasiga.

(Jag tar och svarar på din fodertråd när jag kommer hem från föreläsningen. Jag tycker det känns som om du tar detta på stort allvar och det känns jättekul! Många som skaffar katt har noll intresse för att sätta sig in i vad det innebär osv. :) )

tack vad roligt jo jag tar detta på största allvar vill att det skall bli så perfekt som möjligt för katten, förstår inte varför folk slarvar mer med katter än tex hundar och hästar.
det är ju precis lika viktigt, vill ju ha min vän länge hos mig. och så skall han må perfekt:)

Silver syns alltid, det kan alltså inte bäras dolt. Om mamman gett silver vidare till någon av ungarna så syns det i deras päls. Det är som du säger, solida (Alltså katter utan mönster) blir vita i botten av silver. Silver kan visa sig på alla grundfärger.

Denna lille kille ska väl kasteras hoppas jag? Annars kommer ju även han bidra till att det föds fler oplanerade kattungar han med. ;)

100% huskatt och jag är säker, eftersom du inte skrev att det var en raskatt =P

Sen har jag alltid undrat hur man kan få fram att en katt är 25% av nån ras? Hur vet man precis vad katten ärft i från vilken ras? Lite mysko...

Jag har inget emot huskatter alls men jag fattar inte meningen med att hålla på och säga att de är blandningar, speciellt när man inte har en aning.

Jag har helt enkelt 3 huskatter och 1 Norsk Skogkatt här hemma.

Sen är det väl snarare så att raskatterna kommer från huskatten?

Senast ändrad av en moderator:

Jag är lite grinig idag och tänker då svara. då är han ingen blandning av två raskatter, rent teoretiskt. du behöver inte svara. är bara sur:p

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 556
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar