Och återigen, jag tycker den är rätt dålig. Jag skriver detta bara för att visa på att det finns många olika tycken och smak, och för att du verkligen ska förstå att den enda som kan avgöra vad som är bra för DIG är just DU! Så ta åt dig av det du tkr verkar vettigt och strunta i allt annat. Vad vet du - jag kan ju vara en psykopat t ex!
Via pm skickar jag dig en bild på samma galoppmoment på mig och mitt halvblod, så du kan jämföra skillnad i teknik. Jag rider apkass på bilden, har vikt ihop mig och hela min balans skriker "men inte så jävla fort då, din stora häst!", jag har tryckt ihop ryggraden helt och ljumskarna är väl 2 mm långa (titta gärna på hur jag dragit ihop hela nacken så att min HAKA är översta punkt). Men titta på hästarnas bakdel och bakben. Leo slänger in sitt bakben helt rak. Det är så lätt att göra för en häst. Speciellt om den har mkt vikt på framdelen. Då kan den i stort sett slänga in raka bakben ända fram till framhovens bakkant. Men vad betyder det?
I dressyr vill man att hästen tar vikt bakåt och går med fjädrande leder i bakdelen av sin kropp. Här svingar Leo med helt raka bakben och fjädrar enbart i SL-led. (Eller är det SI-led - jag förväxlar alltid dem). Han tar ingen fjädring alls i bakbenens leder. Det här är i mina dressyrögon ekvivalent med hur en travhäst travar.
Och som alltid, du vet var du har mig, därför skriver jag dessa rader - för att understryka att det finns 70.000 sidor av ridning. Jag har hittat 3. (Som jag inte ens förstår alla, men jag har i alla fall hittat dem rent fysiskt, läsningen funkar väl till 50%). Någon annan har läst 5 helt andra sidor. Och vem har rätt? Ingen...