Bilder och Filmer på oss westernryttare

Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

stilstudie på häst som är stel och tränas i att söka sig fram till bettet istället för att krypa undan.

fsonny8.jpg

sonny9.jpg
sonny14.jpg

63604083-M.jpg

63604080-M.jpg

Från idag. Kommentera gärna!

Kunde bara ta några få bilder för sen dog kamerabatteriet.

vore jätte spännande för oss andra, som oxå följer tråden att få se bilden på dig!
Jätte intressant att få höra från "icke western ryttare" vad de tycker oxå!:bow: :banana:

Jo, tråden skulle ju kunna bli superintressant om fler var lite aktiva;)

Vågar inte fler kommentera?

Samt lägga in bilder?

Jag skulle tycka att det vore intressant att höra hur man egentligen vill att en westerhäst ska gå när den går korrekt. En plesurehäst kontra en reininghäst.

Jag rider ju inte pleasure som synes.

Romeo Är såååååå fin.... Kul att se honom på film, bara sett bilder tidigare ju. Mjukt och fint!:love:

alazzi skrev:
63604083-M.jpg

63604080-M.jpg

Rider du på en hand på den övre bilden?

Tycker iaf att hästen ser bra ut på den bilden.

När jag red för Rick LeMay nu senast så sa han att om jag rider hästen på stång så skall jag alltid rida på en hand, därför att annars så är det så lätt att vi åker runt och knuffar en barnvagn. Och att jag rättar till ett fel innan hästen faktiskt gör det.
Det är lättare att rama in en häst på en hand än två.
Visst behöver jag ta tag så får jag göra det, men jag skall snabbt återgå till en hand.
Vill jag rida på två händer skall jag rida på tränsbett sa han.
En häst som är så pass gammal, 8 år, skall alltid ridas på en hand när han rids på stång.

Och sen fick jag höra att när han var i tyskland fick han reda på att nya trenden är att hästen skall gå lite framför lod...

Typ så här, fast lägre i formen...
MidgetWhiz.jpg

Tycker iaf att han ser trevlig ut på den bilden. Och Han ser fin ut på filmen oxå... :D

Jag strävar efter att rida på en hand när jag har stången. Det är för att jag gärna sitter och gör för mycket men handen i vanliga fall. På en hand så är det inte lika enkelt att göra en massa korrigering hela tiden för handen.

Jag vet att han ska fram med nosen mer men det är skitsvårt att orka driva honom till den formen och ändå ha med sig bakbenen:crazy:

På filmen i ridhus sitter jag och fegrider :)

Har du fler bilder? Kul att få se!

Det är ingen som sagt att saker och ting skulle vara lätt här i världen.. men någon gång kunde man väl få ett brejk...:D

När jag såg på filmen då du galopperar runt ute i snön så tänkte jag, att va många varv man hinner egentligen på dryga 1 minut.
När man var liten så tänkte man alltid i varv, så om någon frågade hur länge man värmt upp så sa man; "jag har galopperat i 4 varv, så det räcker" och hur länge var det då... 2 minuter max..:rofl:

:o
Åh, det är inte jag på den bilden, det är min klubbkompis Anna och hennes underbara Midget Whiz och det var från förra året en clinic med Rick. Har inga bilder från Årets, ja inte ännu.. och jag var tyvärr bara med som groom.. red fram en killes hästar och skrittade av dem och sen satt jag som fence rider och söööög i mig allt han sa.:D

Kolla gärna in våran hemsida, under utbildning finns bilder från clinicarna. Du kan väl adressen du som har en tröja från oss...;)
www.wrg.nu

Jo, jag har ju bilder på Alazzi inne på er hemsida:) Han har ju tävlat på ön:)

alazzi skrev:
63604083-M.jpg

63604080-M.jpg

Jag skulle vilja se att du sträckar på dig själv och länger stiglädren ett hål till så att du kan trampa ner i stigbygeln ordentligt och få en sträckt rygg.
Prova att länga något på tyglarna och när du känner att han börjar springa på bogarna lyfter du upp innerhanden och shjlper honom att bära upp bogen. Vet inte hur din häst reagerar på och så, men du kan ju i alla fall prova, för du MÅSTE våga släppa ut honom så att han lär sig att bära upp sig... :idea:

Börjar med ett par bilder, har även filmer men känner mig inte riktigt redo för att lägga ut dem :angel:

Klickbara bilder!

Ett prima exempel på att ha tungan rätt i munnen...eller inte ;)
(bilden är tagen från en film, därav kvaliten)

~~~~~~~

Efter en lektion för ett par veckor sedan.

Får lägga ut fler senare, ska kila och sova nu :smirk:

real_cowgirl skrev:
Jag skulle vilja se att du sträckar på dig själv och länger stiglädren ett hål till så att du kan trampa ner i stigbygeln ordentligt och få en sträckt rygg.
Prova att länga något på tyglarna och när du känner att han börjar springa på bogarna lyfter du upp innerhanden och shjlper honom att bära upp bogen. Vet inte hur din häst reagerar på och så, men du kan ju i alla fall prova, för du MÅSTE våga släppa ut honom så att han lär sig att bära upp sig... :idea:

Herregud så dumt!

Om hon länger tyglarna och hästen skulle hamna på bogarna så lär den definitivt inte bli mindre på bogen för att hon lyfter (läs begär näsan ännu mera) tygeln.
Enda sättet att slippa häng på bogen är att driva och rida på, framåt.
Okej att man kanske ochså i samband med framåtdrivning vill plocka aningens i tygeln för att samla ihop hästen. Men att tro att det bara räcker med att dra i tygeln är väl ändå att ta i.

Det är jälit lätt att sitta på nätet och vara världmästare ibland.

mvh Eva

jacko skrev:
Medan jag dressyrnissen tycker den är den gräsligaste. Hästen har helt fallit isär och går i olika takt fram och bak. Länden är undantryckt, han slänger fram sina framben för att fånga upp vikten som slängs framåt. Halsen kort och håller i sig.

Men alla har olika ideal och glasögon!

Jag tycker du är jättemodig och öppen för alla kommentarer! :bow:

Mmm dressyrnissar och jag brukar inte ha samma åsikter.
Vari ligger det modiga?

mvh Eva

jacko skrev:
Och återigen, jag tycker den är rätt dålig. Jag skriver detta bara för att visa på att det finns många olika tycken och smak, och för att du verkligen ska förstå att den enda som kan avgöra vad som är bra för DIG är just DU! Så ta åt dig av det du tkr verkar vettigt och strunta i allt annat. Vad vet du - jag kan ju vara en psykopat t ex!

Via pm skickar jag dig en bild på samma galoppmoment på mig och mitt halvblod, så du kan jämföra skillnad i teknik. Jag rider apkass på bilden, har vikt ihop mig och hela min balans skriker "men inte så jävla fort då, din stora häst!", jag har tryckt ihop ryggraden helt och ljumskarna är väl 2 mm långa (titta gärna på hur jag dragit ihop hela nacken så att min HAKA är översta punkt). Men titta på hästarnas bakdel och bakben. Leo slänger in sitt bakben helt rak. Det är så lätt att göra för en häst. Speciellt om den har mkt vikt på framdelen. Då kan den i stort sett slänga in raka bakben ända fram till framhovens bakkant. Men vad betyder det?

I dressyr vill man att hästen tar vikt bakåt och går med fjädrande leder i bakdelen av sin kropp. Här svingar Leo med helt raka bakben och fjädrar enbart i SL-led. (Eller är det SI-led - jag förväxlar alltid dem). Han tar ingen fjädring alls i bakbenens leder. Det här är i mina dressyrögon ekvivalent med hur en travhäst travar.

Och som alltid, du vet var du har mig, därför skriver jag dessa rader - för att understryka att det finns 70.000 sidor av ridning. Jag har hittat 3. (Som jag inte ens förstår alla, men jag har i alla fall hittat dem rent fysiskt, läsningen funkar väl till 50%). Någon annan har läst 5 helt andra sidor. Och vem har rätt? Ingen...

Bilden har inte kommit.
Beroende på vilken gren man sysslar med i westernridningen så vill man ha lite olika typer av galopp, eller trav för den delen.
Lika brett som Sv ridsportsförbundets paraply och dess grenar är westernridningen.
Så att jämföra en kossehäst med en pleasurehäst och hur de skall gå är ungefär lika enkelt som att jämföra din dressyr (och bara där är spannet brett från Kyra-varianten till den rätt nedslående ridskoleridningen) med travet, eller nått annat.

Så ja, jag gillar fortfarande Leos sätt att springa. Han springer tillräckligt fint för att jag själv skulle kunna tänka mig att äga honom om jag inte redan hade ett par hästar.

mvh Eva

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka