Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare
Jo tack, jag har haft en sån pissemärr i tio år nu...
På gott och ont.
Men okej,
då förstår jag varför han tidvis går lite bakom hand. Antagligen vill han htta på grejjer själv och det "går inte att styra", dvs han springer åt nått annat håll, om man inte får in näsan? *obs...gissning...*
Du måste rama in honom rejält mellan ben och tyglar för att han inte skall "flyta iväg". Åtminstone på banan.
Blir ibland tung, tappar bjudning och "ålar sig" på ridbanan när man ska "rida fint" *ännu mera gissningar...*
För mig har det funkat bäst med:
-att rida minst 2 tim/dag, 6 gärna 7 dgr/vecka. Gärna två st tvåtimmarspass om dan.
-rida mycket i naturens ridhus där jag har gratis bjudning och bra undertramp, göra alla övningar där som jag gör på banan. Om det så är vattenpölar, gräs, stigar, lera..vad som..
-i möjligaste mån ge hästen ett jobb, ett eget jobb som den får sköta. Typ valla grannens hund (hukar mig för grannarna). Ha med lassot, jobba i skogen, röja nått. Vad man kan hitta på.
-framför allt börja rida på kor (eller får, eller vad du kan få tag på). Dom brukar tagga ner lite när de fått göra det. Det händer lixom nått i huvet på dem, de får bättre självförtroende.
-skall jag bort någonstans så är det läge att "rida skiten" ur hästen dan innan.
-någon gång i veckan, blåsa ur genom att fet-galoppera. Inte fort men ett långt jobb.
Såna åtgärder gör min betydligt lättare att ha att göra med på ridbanan, kanske någon är tänkvärd för dig.
mvh Eva