Bilder och Filmer på oss westernryttare

Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

alazzi skrev:
62611910-M.jpg
Och just denna är riktigt bra. Hästen har ett grymt undertramp, är uppmärksam på ryttaren. Fortfarande framför lod men ger utrymme för putsning.
Med en sån galopp som hästen verkar ha i grunden finns det ju hur många utvecklingsmöjligheter som helst.

mvh Eva

Tack Eva! Nosen plockar man ju lätt in, alldeles för lätt eftersom han då snabbt hamnar bakom lod. Därför har jag bett min man att rida mer framåt.

Du måste hitta en bra sits innan du kan begära något av hästen. Be någon longera dig, barbacka eller med sadel utan stigbyglar. Du behöver komma till ett läge där du sitter "rakt upp och ner", avslappnat, i balans och i takt med hästen.
Eftersom du inte har balans i sätet, så kompenserar kroppen med spända och uppdragna ben och spänt axelparti. Du spänner dig även i käken.

För att komma till en bra sits som inte känns påtvingad, utan där du hittar en äkta balans utan att kämpa så mycket, så måste du bygga om kroppen. Du måste strecha ut valda muskler, så att kroppen har en möjlighet att bli "lång och rak" till häst.

Skippa stången, rid hästen på sidepull eller bett utan skänklar. Lägg all fokus på att själv komma i balans, så kommer det bli mycket lättare att rida hästen i bra form sedan.

Jo, min sits är usel, jag har absolut noll balans.

De uppdragna axlarna är nog min man som har, samma kille som var med på en kosse clinic i Berga när du red Kenzo:) Han red araben Alazzi då.

Men jag ska träna på sitsen, där finns det stora brister. Ska be min man att longera mig barbacka så att vi tränars lite sits.

Tack för dina vänliga och kloka synpunkter:bow:

20755388-M.jpg

Vad säjer ni om denna bild på en stallkompis då? Förutom hjälmbristen förstås. Hon är tysk och ingen rider med hjälm i stallet förutom barnen och min man och jag.

alazzi skrev:
20755388-M.jpg

Vad säjer ni om denna bild på en stallkompis då? Förutom hjälmbristen förstås. Hon är tysk och ingen rider med hjälm i stallet förutom barnen och min man och jag.
Din tyska vän har en grym stolsits!! Ser även ut som att hon kniper med säta en vader.. Not god!

Jo, sitsen är inte så bra.

Men formen på hästen då?

Medan jag dressyrnissen tycker den är den gräsligaste. Hästen har helt fallit isär och går i olika takt fram och bak. Länden är undantryckt, han slänger fram sina framben för att fånga upp vikten som slängs framåt. Halsen kort och håller i sig.

Men alla har olika ideal och glasögon!

Jag tycker du är jättemodig och öppen för alla kommentarer! :bow:

Intressant, du ser sånt som jag inte alls tänker på! Tack för en ögonöppnare:)

63376670-M.jpg

Jag vågade! I galopp och barbacka:) Ser hemskt ut men jag är stolt över att jag trotsade rädslan.

Jag tycker du är supermodig. Jag kommer inte att galoppa barbacka förrän jag fått gröna öron och lyssnar på Harry Brandelius.

Jag tycker också att hästen går bra med tanke på att du faktiskt _har_ antydan till stolsits. (Ingen kritik, jag rider själv så dåligt att en tredjedel kunde vara nog att lipa över). Det ser ut som om galoppen är hans bästa gångart?

Jo, min sits är katastrofalt dålig. Det stämmer att han har en bar galopp.Vi har detaljgranskat jogbilderna nu och du har så rätt, han går inte i takt på dem.

63376674-M.jpg

Högergalopp också.

Då och då kändes det trots allt bättre än vad som syns på bilderna:angel:

Min sits är en katastrof.

Nej, din sits är långt från en katastrof!!! Var har du fått det ifrån!? Tvärtom verkar du ha en bättre balanskänsla barbacka än i din w-sadel där du är dömd till ett liv bakom din hästs balans. Att sitta i lodrätt sits (nu menar jag Egentligen i Balanserad sits) är faktiskt inte så himla lätt i en w-sadel, trots att jag vet att jag kommer att bli hudflängd av alla w-ryttare. Men en w-sadel ÄR inte uppbyggd för att man ska kunna vrida om sina lår ända uppifrån höften t ex. Den är ju byggd precis tvärtom.

Ser du inte hur du följer Leos balans på den här galoppbilden?!

Han går inte i gp-form (dressyr), men ni har funnit er gemensamma balans i just denna millisekund. Vad som händer sekunden efter är ju strunt samma. Huvudsaken är att man hittar balansen korta ögonblick och känner hur det känns att vara i fas!

Det MÅSTE ha känts helt ok!??

Jo, det kändes bra.

Men jag behöver nya glasögon, jag ser inte att jag sitter i balans på den sista bilden.

Joggen var egentligen bättre för då kom ryggen också men det har jag inte på bild.

Och återigen, jag tycker den är rätt dålig. Jag skriver detta bara för att visa på att det finns många olika tycken och smak, och för att du verkligen ska förstå att den enda som kan avgöra vad som är bra för DIG är just DU! Så ta åt dig av det du tkr verkar vettigt och strunta i allt annat. Vad vet du - jag kan ju vara en psykopat t ex!

Via pm skickar jag dig en bild på samma galoppmoment på mig och mitt halvblod, så du kan jämföra skillnad i teknik. Jag rider apkass på bilden, har vikt ihop mig och hela min balans skriker "men inte så jävla fort då, din stora häst!", jag har tryckt ihop ryggraden helt och ljumskarna är väl 2 mm långa (titta gärna på hur jag dragit ihop hela nacken så att min HAKA är översta punkt). Men titta på hästarnas bakdel och bakben. Leo slänger in sitt bakben helt rak. Det är så lätt att göra för en häst. Speciellt om den har mkt vikt på framdelen. Då kan den i stort sett slänga in raka bakben ända fram till framhovens bakkant. Men vad betyder det?

I dressyr vill man att hästen tar vikt bakåt och går med fjädrande leder i bakdelen av sin kropp. Här svingar Leo med helt raka bakben och fjädrar enbart i SL-led. (Eller är det SI-led - jag förväxlar alltid dem). Han tar ingen fjädring alls i bakbenens leder. Det här är i mina dressyrögon ekvivalent med hur en travhäst travar.

Och som alltid, du vet var du har mig, därför skriver jag dessa rader - för att understryka att det finns 70.000 sidor av ridning. Jag har hittat 3. (Som jag inte ens förstår alla, men jag har i alla fall hittat dem rent fysiskt, läsningen funkar väl till 50%). Någon annan har läst 5 helt andra sidor. Och vem har rätt? Ingen...

Hej.Jag är ny här på bukefalos och vill visa en bild på mig och min häst men fattar inte hur man gör.Kan någon hjälpa mig?

När du vill lägga in en bild trycker du på "svara på detta" och då kommer det upp en ruta att skriva svar i. I det grå fältet ovanför finns det en symbol, en bergstopp med en sol. Tryck på den och där kan du lägga in en bildlänk.

Mycket intressant Jacko. Jag lär mig nya saker tack vare det du skriver.

Det vore så intressant att jämföra westernhästar och dressyrhästar i samma moment. Jag hävdar att även westernryttare vill rida sina hästar i form men att vi sen har en annan syn på gångarterna. En westernhäst ska röra sig flackt, en dressyrhäst ska ju ha stor gång.

BILDER!:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka