Bilder och Filmer på oss westernryttare

Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

För mig som är amatör kan du förklara hur du ser att det inte är genom arbetat i ryggen? Vad är det som avslöjar att han inte går korrekt?

Jag menar det inte spydigt eller ironiskt utan jag vill gärna lära mig läsa av bilderna bättre. Öka min kunskap helt enkelt.

På sista bilden går hästen väldigt "framåttippad"...nosen bakom lod och bakbenen tar i mark i stort sett precis under bakdelen och det finns ingen bärkraft... Tänk dig hästens nos något framför lod istället och att bakbenen tar mark strax under där sadeln slutar i bakkant eller lite mer under. Hästen ska lyfta sig mer med hjälp av bakdelen då kommer hela ekipaget att räta upp sig mer.
Titta på den här bilden...du ska eftersträva mer åt det hållet men inte fullt så mycket. Hästen ska fortfarande gå i låg form med nosen i lod eller något framför;)

Här är en som går trevligt i mina ögon...observera nosen...

Senast ändrad:

Piraja skrev:
Titta på den här bilden...du ska eftersträva mer åt det hållet men inte fullt så mycket. Hästen ska fortfarande gå i låg form med nosen i lod eller något framför;)

Här är en som går trevligt i mina ögon...observera nosen...

Fast formgiven som dessa två hästar går ju bara hästen om man rider på kort tygel, vilket man inte gör i westernklasserna :cool: Eller har du bilder på någon ryttare som rider på lång tygel i en sådan form?

Druvan skrev:
Fast formgiven som dessa två hästar går ju bara hästen om man rider på kort tygel, vilket man inte gör i westernklasserna :cool: Eller har du bilder på någon ryttare som rider på lång tygel i en sådan form?
Anledningen till att jag la in den här(första) bilden är att den så tydligt visar skillnaden mellan en häst som inte har bärkraft och en som har det. Vi ska inte rida så, nej;) Därför la jag in en som går korrekt...ok, i galopp men det är den formen som åtminstone jag eftersöker:D Den sista bilden är med kort tygel men den ska inte tappa formen med lång tygel om den är korrekt riden.

När jag släpper tygeln ska hästen söka sig framåt nedåt och aldrig bakom...då håller formen om hästen är rätt arbetad. Bakdelen ska fortfarande arbeta med bärkraft.

Senast ändrad:

Ni är snygga ihop...:)
Resten har du ju själv kommenterat...
Spänd på fler bilder...:p

Piraja skrev:
Anledningen till att jag la in den här bilden är att den så tydligt visar skillnaden mellan en häst som inte har bärkraft och en som har det. Vi ska inte rida så, nej;) Därför la jag in en som går korrekt...ok, i galopp men det är den formen som åtminstone jag eftersöker:D

Aha, jag känner mig ungefär som Ozzy Ousbourne i huvudet idag :p :cool:

...jag är hopplös på att förklara egentligen men, när hästen går korrekt i form och med lös tygel ska överlinjen längas...tappar den bakdelen kortas överlinjen liksom den gör om den drar in nosen bakom lod...och ryggen lägger då av;)

:angel: PirajaÄr du helt säker på att du inte vill ha en elev till?:angel: :angel: :smirk: ;)

Eh...hum...:o ...Långt till Ljungby;)...allvarligt, jag hjälper gärna till med att plocka fram grundform men allt högre än så lämnar jag till andra;)...Kan rekommendera St*ffan Lj*nggren:D

Piraja skrev:
Eh...hum...:o ...Långt till Ljungby;)...allvarligt, jag hjälper gärna till med att plocka fram grundform men allt högre än så lämnar jag till andra;)...Kan rekommendera St*ffan Lj*nggren:D
Ja för dig är det långt, men inte för mig;)
Ja, det är grundform jag är ute efter i första hand...hon är bara 4 nämligen...sen kan vi ta SL....:)

Men på denna bild borde vi ju vara på rätt väg om man jämför med din bild? Ok, han ska fram med nosen och vara i lägre form?
63604083-M.jpg

Senast ändrad:

Ja, han ser ut att röra sig bra i galoppen men du får knipa för att hålla igång om jag ska tolka bilden... Absolut lite mer framåt och det kan du bara få genom att släppa ner handen, länga stigbygeln lite och räta upp dig i sadeln...du sitter lite med "bromsen i" på bilden...längre stigläder och du rätar upp dig mer, vinklar fram ditt eget bäcken lite och lättar upp för hästen att ta för sig mer. Det såg ju riktigt bra ut på vissa bilder där du rider barbacka;)...sök längden på stiglädren utifrån din barbackasits:D

Hjälp, måste jag länga lädren ännu mer:eek: Jag tyckte att jag var duktig som redan har längt dem sen i vintras. Släpper jag i handen så dyker han.

alazzi skrev:
Hjälp, måste jag länga lädren ännu mer:eek: Jag tyckte att jag var duktig som redan har längt dem sen i vintras. Släpper jag i handen så dyker han.
Låt då honom dyka och fortsätt framåt framåt och mer framåt;)... han gör precis som Funny... Söker handen och gömmer sig sen bakom... Ge honom inte handen förrän han rör sig framåt:D och var snabb att ge efter när han svarar;)

alazzi skrev:
Om man tittar på formen på denna häst så lämnar den ju en del att önska. Intressant att se och jämföra med hur andra ser ut. Formen ser ok ut i cirkeln men i rundownen så tappar den helt formen.
http://www.reiningofnorway.net/pattern.html
Ja, men titta ordentligt...bakbensaktiviteten går med bärkraft och nästan inte någon skjutkraft alls. Låg form ja men inte bakom hand...i rundownen ska den skjuta på och därför är det ok med skjutkraft inför det stoppet...

Piraja skrev:
Ja, men titta ordentligt...bakbensaktiviteten går med bärkraft och nästan inte någon skjutkraft alls. Låg form ja men inte bakom hand...i rundownen ska den skjuta på och därför är det ok med skjutkraft inför det stoppet...
Du ser;) Jag har ingen koll alls:o :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka