bilder i höstskogen.

Sv: bilder i höstskogen.

Ja, han är verkligen jättemysig. :love:

Jag skulle så gärna vilja ha en valp från honom, då han inte är kastrerad. Fast han har ju 4 raser i sig redan, så det gäller att hitta en ägare till en tik som vill ha en sådan hanhund som pappa.

jag önskar att folk kunde sluta upp med att vilja ha en valp efter sin fiiiina fina blandras med sjuttioelva raser i... *suck*

om du promt måste ha en valp efter honom och nu hittar en tik, se då till att det är en utav raserna som han är mest lik (till utseendet ser det ju ut att vara schäfer som är det) i psyket. jäkligt dumt att blanda i en till ras!

Han är 75 % schäfer, resten är norsk buhund, newfouland och flat coat retriver.

Jo, en schäfertik hade jag önskat para honom med då han redan är 75 % Schäfer.

jag önskar att folk kunde sluta upp med att vilja ha en valp efter sin fiiiina fina blandras med sjuttioelva raser i... *suck*

Kan du förklara dig lite här? För det första så är min hund 4 raser, och för det andra så vad är det för fel på blandraser? De kan bli minst lika fina i psyket och tempramentet och utseendemässigt som renrasiga hundar. Vet många här på buke som har ännu fler raser i sina hundar.

om man korsar två närliggande raser, tex två olika spaniel så får man ofta hundar som inte kommer att avvika så mycket i psyket, de kommer vara snarlika med ursprungsraserna.
korsar man med helt olika raser, som din, så kan det bli vad sjutton som helst. man vet aldrig vad man får, och med tanke på hur billiga korsningshundar är jämfört med rashundar så är det lättare att hunden hamnar hos fel person och får bli en vandringspokal.
plus att jag tycker att det ska finnas ett syfte med korsningsavel (all avel för den delen), inte bara att man har en sååååå fin hund och vill para den med grannens hääääärliga hund bara för att, liksom.

jag förstår hur du tänker och vad du menar.
jag tycker också att det är synd att hunden kommer till fel ägare pga priset. Samma sak sker också med hästar, och kanske även andra djur. Det slutar ibland med omplaceringar efter omplaceringar.

Fast, det behöver ju inte vara så. Men vågar man chansa?

Det jag menade var inte att jag ville para min hund med en tik bara sådär, utan jag menade för att min hund har himla bra psyke och har allt det som jag söker i en hund. Så en kompia av honom vore toppen, alltså bara en valp som jag själv tar. Men man kan ju tyvärr inte klona en hund ;)

Grejen är att det inte blir en valp, det kan mycket väl bli 8-10 valpar. Alla dom ska ha ett bra hem och ett tryggt liv.
Det finns tillräckligt många blandrasvalpar som folk har svårt att bli av med som det är, man behöver inte medvetet avla fram dem...

är han mentaltestad?

men jag tycker fortfarande att det är dumt, just för att schäfern är såpass skarp och du kan få exakt vad fan som helst... inte kul att riskera livet på nåt barn kanske? hehe, jag du fattar.. :p

Hahaha, monsterhundar! :rofl:

Ne, men ärlig talat. Jag ska inte använda honom till avel. Jag ville bara ha en likadan vovve efter honom, om du förrstår? ;)

Oavsett om du bara vill ha EN avkomma av din hane, så lär det ju bli några fler valpar i kullen. Har du gjort MH med honom? Är han friröntgad? DET är första steget! Sen ska du hitta en bra tik, där ägaren dessutom är villig att para med din blandrashane. Tiken ska självklart också ha känd mental status och vara friröntgad. Det är faktiskt minimikraven.

Oavsett om man föder upp renras eller blandras så har man som tikägare/uppfödare ansvar för valparna i tre år efteråt. Om ni parar två hundar med okänd hälsostatus (både mentalt och fysiskt) så riskerar tikägaren att få stå till svars ifall resultet inte blir så bra.

Ni kan ju ha bonnatur också. :smirk:

då är det väl bättre att du letar rätt på en som redan finns, som är lika honom? då gör du ju en tjänst till alla blandraser som redan finns, UTAN att sätta 8-10 valpar till världen :idea:

Ja, det är ju en bra ide det med ;) Fast han lever ju i minst 10 år till, så jag behöver ju inte börja leta nu :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 654
Senast: fixi
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 872
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka