Bilder i balans, trav/galopp

bigganl

Trådstartare
Jag har varit inne på westernforumet och diskuterat. Vi fastnade i en diskussion om böjning. Jag anser att man kan rida en häst i böjning på volt, där hästen går kvar i böjning av att jag är rätt placerad i sadeln (med vikt, bäcken, sittben,) utan att hålla emot me dtex ytterskänkel. Helt enkelt att jag ska placera mig rätt och hästen ska följa min kropp.
Då kom efterfrågan på bilder på detta. Jag har inga själv och undrar om någon här har en bild att bidra med som kan visa det jag försökt förklara.
 
Sv: Bilder i balans, trav/galopp

tyvärr inte, jag tänkte på det innan jag åkte till hästen, men det var så mörk så jag kunde inte hjälpa dig.. :cry:
 
Sv: Bilder i balans, trav/galopp

Finns det kanske någon bra nätsida jag kan hänvisa till med bra bilder?
(Inte för att jag egentligen vet hur det ska kunna synas på en bild att ryttaren inte håller emot med skänkeln, men en bra bild på en volt i balans borde det finnas.)
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder i balans, trav/galopp

Hm, törs man lägga ut en bild... Du bad om bildbevis i trav eller galopp, men principen är väl detsamma även i skritt. Att hästen är böjd av sitsen menar jag.

Här är en bild från en eg mycket dålig dag på kurs med styv häst. (ignorera min lutning är du snäll) Men han går bevisligen böjd och jag har så vitt jag vet inget stöd med ytterskänkeln. Jag tar honom i munnen på bilden för att få mer avslappning men böjningen ska vara genom sitsen.

Jag brukar få påminna om böjningen i ena varvet med att lägga an innerskänkeln då hästen är styv i länden och helst brakar iväg framåt.

Vi är alltså inget exempel på fin ridning i perfekt balans, men på bilden hade vi närmat oss balans på volt, böjd.:o

http://s8.photobucket.com/albums/a42/cebonita/ridbilder/?action=view&current=kurs1.jpg
 
Sv: Bilder i balans, trav/galopp

Tack!
Jag tycker det var en bra bild. Det syns hur din kropp är med i böjningen och det syns tydligt att du inte håller emot med skänkeln. Den bilden borde passa.
 
Sv: Bilder i balans, trav/galopp

Det var en intressant länk. Måste jag läsa bättre när jag har tid.
 
Sv: Bilder i balans, trav/galopp

Finns det någon som har en bild tagen i galopp eller vet någon hemsida med bra galoppbild?
 
Sv: Bilder i balans, trav/galopp

Nu ska jag vara en riktig tagentbordsryttare...
Fina bilder var det men jag tycker inte riktigt att de där hästarna gick så himla fint. Mycket medveten om svårighetsgraden som jag och mina långhåriga travare inte kan nosa oss till..

Men om man får ha en åsikt fast man inte är bättre själv så skulle jag inte vilja vara hon i sadeln. Det är inte så jag vill visa upp en så fin häst menar jag.

De var spända i främre delen av rygg och hade för framträdande underhals för att jag skulle se något balanserat och vackert i dressyrbilderna. Jag gissar att de valt de bästa bilderna av sig själva!
Även ryttaren såg ut att måsta spjärna och hålla emot rörelsen i stället för att bäras mjukt.
Lite som att sadeln var på väg att åka över manken. Känslan jag fick av vissa bilder var samma känsla jag får då mina hästar har en dålig dag och låser ryggen och ändå ska framåt.

Ja, då har jag kritiserat klart...

..och efterfrågar själv mer bilder i galopp o trav med en riktigt balanserad häst. Får vara hur ful och ovårdad som helst bara lättheten och balansen visas och ryttaren blir buren inte klamrar o parerar.
 
Sv: Bilder i balans, trav/galopp

Jag håller med. Där fanns mycket bilder men ingen som visade det som skrittbilden som länkats till innan. Där syntes det hur hästen formats efter volten och hur ryttaren satt i hästens böjning.(utan mothållande ytterskänkel) En liknande bild i galopp skulle varit kalas.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp