Bilder från Strauss mh.

Sv: Bilder från Strauss mh.

jag vet mycket väl idén bakom MH banan läst o studerat den i massor,

säg varför MH är så bra då ?

Det skulle främja den svenska aveln men säg mig en enda ras som blivit bättre sen dom börja med Mh . Mig vetterligen inte en enda.

Jag kan utan problem säga dig varför jag tycker att MH är bra. Det är för att jag, som valpköpare, ges en möjlighet att inte bara gå på uppfödarens ord om hur "glada, trevliga och mentalt sunda" föräldradjuren är. Jag hade en god vän på besök häromdagen och det tog oss mindre än en kvarts letande på blocket innan vi hittade en kull som beskrevs med ungefär de orden men där en kontroll i avelsdata visade att såväl tiken som hanen gjort så katastrofalt dåligt ifrån sig på MH att man ville gråta. Deras enda reaktioner var i princip rädslor. Båda hade femmor på skotten(inte pga att ägaren avstod skott).

När jag skulle köpa valp valde jag noga ut en kull där jag inte bara tyckte att föräldrarnas MH såg ok ut, jag tittade även längre tillbaka och på tidigare avkommor. Nu när alla i Sverige kvarvarande valpar beskrivits ser man tydliga trender i deras reaktioner och avreaktioner. Jag tackade också nej till valp från en kull där jag inte tyckte att resultaten såg tillräckligt bra ut. Av en slump har jag kommit i kontakt med en av de valparna när den blivit vuxen och den har så stora problem med sociala rädslor att den inte ens går att ställa ut.

Snälla människa är du så blåögd att du sitter o kolla på avelsdata o tror du ska hitta en bra hund genom kolla MH. Som du skrev själv träna innan korningen för o få hund stackaren godk hur många uppföddare tror du inte tränar flitigt innan MH då?
Nej tacka vet jag L-test FAP214 där syns brister även om du tränat för där handlar det om gå fullt ut o leta brister.

enda moment du kan läsa av utan o sett testet är faktiskt Hantering går inte o ta misste vad hunden gör.

Sen jaktbiten.

Sen kan man se små grejer men dom största bitarna och dom svåraste bitarna. är det så otroligt många dåliga mentaltestledare som ska kolla hundens aggressioner o rädslor så dom kan inte bedöma dom fullt ut.

Man får ingen bedömning hur hundens nerver håller ihop i mh vilket är extremt viktigt för min del o se hur kampen hanteras med överraskning o det ser du inte på pappret men är du där så visst.

Ex Twiggy skrev här upp om att strauss inte tog till nån aggression för han var omogen vad har det med saken o göra? varför ska dom ta till aggression? det är ju lättare för en omogen hund o bli lite skrajesen o bli lite upprörd o ta till agrression, än en mogen hund som har lite hår på pungen.

samma där varför ska ens en hund på ett MH reagera med nån aggression vart nånstans är det så läskigt att det sla behövas bli arg husse står vid sidan om dessutom. Allt slutar ju 5m innan hundern. Finns ju en väldigt bra anledning till det. Jo för innan för 5 o fram till hunden börjar hundens bevaknings avstånd o gälla det är DÅ man först vill se lite mer i hunden.

Det där kan säkert gnist bekräfta att jakthundar på Älg har säkert också runt 5m bevaknings avstånd. Mina har 3m innan dom lägger till med anspäning o gör sig redo o slåss.

Så det finns ingenstans en normal sund hund ska reagera så kraftig som med aggression eller rädslor.
Sen att även vissa skyddshunds tränade gör det men då får man se hur dom gör det så det är med pondus o lite jävlar annama.Men åter igen så är vi till tränade hundar vi pratar om hur många hundar som lever som familjehundar som har en sund mentalstatus blir arga på ett MH?

Så hur skulle du se detta då Jääkäri o jag går fram mot dumpen dom rycker upp den han tar ett litet steg i sidan släpper han lös då rusar han till publiken jag får gå fram halvvägs ingen hund. Får gå hela sträckan , ropa på han ja då kommer han som en kanon med full svans o inge låg i protokollet en 2 medans i själva verket hunden har en 5. Men tack vare det usla 5 kryss system så är mentaltestledaren tvungen o sätta en 2.

Skillnad vore om jag ropa han hade låg svans o hukande postion då skulle det varit en 2 rakt av.

Senast ändrad:

Jag vet faktiskt ingen uppfödare som tränar innan MH även om det säkert förekommer avarter där också. Men stora rädslor kan du inte träna bort och det är framför allt det jag inte vill se hos avelsdjur. Det är svårt att veta hur man vill att det ska se ut, men ganska lätt att veta hur man vill att det inte ska se ut.

Vad gäller Jääkeris MH så anser jag att det verkar vara korrekt. Som sagt, det är en beskrivning av beteende, inte en bedömning av mentalitet. Det kommer sedan på korning eller L-test. Ett enstaka kryss säger inte särskilt mycket heller. Visst kan jag hålla med om att MH är ett trubbigt verktyg men i många fall är det det enda verktyg som finns att använda. Jag tror inte att jag kan hitta en toppenhund bara med hjälp av MH men jag kan sålla bort de sämsta.

Visst är det korrekt vart ser du nåt annat ja skrivit? men hade jag fått sagt åt han direkt så hade han gått fram direkt med attityd också fanns inget intresse av overallen den var ju ändå still.han gilla ju publiken mer där kan det ju hända saker även han som ryckte i snöret var ju spännande upp i skogen.
Hade det inte sett snyggare ut i mina papper med en 5:a än en två ?
När han sett hunden en så pass bit in på provet, kunde han ju sagt ropa på han så får vi se hur han löser det? Men nej det styrs som en muslabyrint o får inte avvikas en mm
som tur är bryr jag mig inte om MH.

Domaren har inget val han måste sätta en 2:a annars gör han ju fel. Men är hunden så beskymrad nej knappast jag känner hunden innantill o utantill o det såg dom på provet också.
Men har som sagt vad inget val. Det förklara han tydligt o klart.

Men dom sa ju till dig dessutom o dra fram lite mer kamp om man gör det så öppet vad tror du försigår i kullisserna då?

Var hemma hos ett par med kennel för dvärg schanuzer hon hade en hel MH bana hemma som alla fick gå innan Mh så de var bekanta med hindren.

Senast ändrad:

Sen som du skrev tycker jag säger lite om kunskapen om MH du kollar mer eller mindre bara rädslor det är ju bara en del av ett MH.

Rädslor som jag skrv får du en bra bild på hanteringsbiten hur hunden är.

Det är ju inte så konstigt att hunden reagerar annorlunda vid mh än i vardagliga situationer, allt är ju så spänt och konstlat. Det är ju bra, för då vet man att det finns där och kan provoceras fram.

Det där kan säkert gnist bekräfta att jakthundar på Älg har säkert också runt 5m bevaknings avstånd. Mina har 3m innan dom lägger till med anspäning o gör sig redo o slåss.

En bra älghund jobbar på några meters avstånd från älgen och går inte in med aggression alls, ens om älgen gör utfall.

Skulle tippa på att om man gick mh med någon av jämtarna så skulle siffrorna ge sken av att det är rena fjåshundar :D

Detta trots att de har både mod och dådkraft så det räcker och blir över. Utan dessa 2 egenskaper vore de ju värdelösa som älghundar.. Men de ska inte agera som en brukshund vid skrammel, figurer, dragkamp etc. etc. etc.

Det är ju inte så konstigt att hunden reagerar annorlunda vid mh än i vardagliga situationer, allt är ju så spänt och konstlat. Det är ju bra, för då vet man att det finns där och kan provoceras fram.

Jag hängde inte riktigt med. Menade du skott nu?

Ex Twiggy skrev här upp om att strauss inte tog till nån aggression för han var omogen vad har det med saken o göra? varför ska dom ta till aggression? det är ju lättare för en omogen hund o bli lite skrajesen o bli lite upprörd o ta till agrression, än en mogen hund som har lite hår på pungen.

Jag skrev inte att agression och mognad hade ed varann att göra. Jag skrev att :

"Dock är både han och reten av kullen ganska sena i utvecklingen. Om jag jämför med Calle så hade han mycket mer allvar och kändes mer stabil i samma ålder."

Jag menade inte att Calle visade mer agressioner utan att han stod framför mig snarare än bakom i "läskiga" situationer. Han kändes mer självsäker helt enkelt. Jag vill på inga vis ha en hund som går på spökena.

Skrev också:
"Får väl säga att Strauss inte är någon kille som står framför matte och försvarar (viket passar mig fint, det är mitt ansvar) "

*kl*
Jag tycker att mh samt korning kan hjäpa och ge en fingervisning om hur hundarna är. (Sen skulle jag aldrig gå på det i första hand då jag väljer kull!) Visst beror det på saker såsom beskrivare och dagsform b.la men det kan vara intressant att se en del bitar som går igen i hela kullar.

Sen skall man ju ta det för vad det är. En bit paper om hur en domare tyckte en ung hund betedde sig i nya underliga situationer.

Prata inte om att Älghunden går på aggression men som du själv skrev dom har även dom ett bevakningsavstånd som är mindre än 5m Det är ju samma för vilken Schäfer som helst för det är samma anlag dom går i som ex en Älghund i bevakning.

Det var mer en allmän reflektion :p ;)

Du får komma upp i september och hänga med ut i skogen och se hur en älghund jobbar :angel: :D

Ja fingervisning ja det är det enda o aldrig sagt i mot. men en fingervisning är ju vad folk inte tar det för dom, avlar efter det dom väljar valpar efter det o.s.v.

De sätter en 5 på de som är skotträdda, en etta är hunden helt oberörd, en 2a så kolalr hunden upp snabbt, men fortsätter lek, en 3a stananr hunden upp längre, vänder mot skytten, fortsätter sen leka. etc. Sen på 5 tar hunden till flykt, blir rädd etc.

Jo det är jag mycket väl medveten om, men jag tycker att det är missvisande.

Jo det är jag mycket väl medveten om, men jag tycker att det är missvisande.

exakt lika missvisande som Jääkäris 2 är men hunden har ju gjort så.

men är det den ärliga o riktiga bilden av hunden? Så man kan utgå ifrån MH beskrivarens bild o sen bilda sig en uppfattning hur hunden är?

Solklart nej just därför är det ett test utan mervärde för du måste se testet för o kunna göra en korrekt o ärlig bild.

Ja det var min poäng, så jag håller med. Å andra sidan kan jag se viss nytta av ett MH, men som många sagt-man ska inte hänga upp sig på det. Då är det bättre att om man kan-se med egna ögon vad det är för jycke.

Ja det var min poäng, så jag håller med. Å andra sidan kan jag se viss nytta av ett MH, men som många sagt-man ska inte hänga upp sig på det. Då är det bättre att om man kan-se med egna ögon vad det är för jycke.

Jo visst nån nytta men det skulle vara ett mer öppet protokoll samt vettigare testbeskrivare. Men som lilla hund sverige ser ut så är det redan som det är i dag svårt o få tag i beskrivare.

Men som jag skrev förut o vidhåller det.

Man starta MH för o stärka svensk avel men ingen kan ge mig en enda ras som blivit bättre sen dom starta MH.

Senast ändrad:

Vet inte om jag visat någon förr men jag gick igenom gamla bilder och hittade ett gäng från Strauss mh förra året. Fotona är tagna för ca 6månader sedan så grabben är lite större och matte har lite längre hår idag.

Fotograf är sambon.
17-1.jpg

Promenera med testledaren. Helt okej men vill mest få leka med kopplet.

14-1.jpg

Kampa med testledaren

15-1.jpg

Försöka ta trasan från matte.

16-1.jpg

Ett till försök.

13-6.jpg

Hämtar bytet

12-9.jpg

Skrammlet var ju inte särskilt farigt med det är bra att göra sig lång för att vara på den säkra sidan.

19-1.jpg

Håll er borta läskiga typer!

Otroligt vacker hund :love:
Vilken päls.

Liknande trådar

Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 114
Övr. Hund När jag fixade med bilder från Strauss mh blev jag sugen på att göra detsamma med bilder från Calles korning. Bilder från mh har jag...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10