Bilder från Strauss mh.

Sv: Bilder från Strauss mh.

L-test är ungefär som en korning men där kan man gå fullt ut o kolla hundens aggressioner o mod o.s.v. man kan säga det är en förlängd korning. Där från start finns ingen utpekad väg exakt så här gör vi.

Du kan ha en miljödel sen en kolsvart lokal sen rätt vad det är kommer det ut springandes en person o ska låtsas slå ihjäl er o så ser man vad hunden gör ex.

Hur hunden kampar på hala underlag. hanteringsbitar ja massor.

Sen har dom mycket duktigare folk som läser av hundarna som vet vad det handlar om.

Men totalt onödig test för en sällskapshund eller en apportör... Varför skulle jag göra något sådant med t.ex. min Labrador? Varför? (Slösar onödiga resureser dessutom från de som verkligen behöver det) Jag vill varken ha en hund som biter folk eller kampar, men väl ha jaktlust, lite rädslor och bra avreaktioner. MH duger gott helst i kombination med t.ex. jaktprov där följsamheten visar sig som ska vara rasens adelsmärke. Vi har ju ett prov för retriever där man tidigt testar de jaktliga anlagen i kombination med MH. Mycket bättre och ras-anpassat än ett L-test.

Om en hund har rädslor redan vid kontakt/hantering är det ju överhängande att det kommer fram under resten av banan också ex vid moment där det blir kontakt med folk igen ex spökena.

Hon avreagerade mot spökerna direkt hon såg att det var en människa. Men hon ville inte gulla med människorna ändå. Så hundarna löser det iaf.

nej jag vet just därför det är utan värde...

Men kolla på t.ex. Genetica på resgenomsnitten... Nog tycker jag att det finns ett värde där om man ska välja ras... Det ger en överskådlig bild över rasen och kollar du upp många hundar från en uppfödare så ser du åt vilket håll deras uppfödning spretar... Om det är tydliga tendenser eller ett lyckokast i en kull.

Men totalt onödig test för en sällskapshund eller en apportör... Varför skulle jag göra något sådant med t.ex. min Labrador? Varför? (Slösar onödiga resureser dessutom från de som verkligen behöver det) Jag vill varken ha en hund som biter folk eller kampar, men väl ha jaktlust, lite rädslor och bra avreaktioner. MH duger gott helst i kombination med t.ex. jaktprov där följsamheten visar sig som ska vara rasens adelsmärke. Vi har ju ett prov för retriever där man tidigt testar de jaktliga anlagen i kombination med MH. Mycket bättre och ras-anpassat än ett L-test.

varför göra nåt test överhuvud taget med en sällskapshund.
Sen vart har jag skrivit att alla ska göra L-test ?
end jag sagt att det är ett test där man får se allt i hunden på ett mycket bättre sätt.
vettigare o göra ett bättre prov med bättre folk o mindre antal som gör det.

Sen ett L-test behöver ju inte se ut som jag skrev det heller.

Senast ändrad:

varför göra nåt test överhuvud taget med en sällskapshund.

För att en sällskpashund inte får/ska vara hur som helst. Kolla t.ex. LH Collie, även om den i huvudsak används som sällskapshund idag så vill man ju ändå ha en lite stabilare hund. Det är inte acceptabelt att en sällskapshund bete sig hur som helst. T.ex skotträdsla vill man inte ha på någon hund. Man kan ju undvika det något genom att t.ex. inte para två hundar med 5:a på skott...

För att en sällskpashund inte får/ska vara hur som helst. Kolla t.ex. LH Collie, även om den i huvudsak används som sällskapshund idag så vill man ju ändå ha en lite stabilare hund. Det är inte acceptabelt att en sällskapshund bete sig hur som helst. T.ex skotträdsla vill man inte ha på någon hund. Man kan ju undvika det något genom att t.ex. inte para två hundar med 5:a på skott...

Ja visst för alla raser går det ju uppåt för dom raser som gör MH det är ju skrattretande.

Så otorligt många dåliga hundar som går i avel i dag för enda kravet man har är ett MH.

bara o kolla på några raser så fattar man ju det utan o vara nåt geni att utseende går långt före hundens mentala egenskaper som borde vara det första man tänker.

Många resonerar ja men han är ju snäll MEN sen är han ju jävligt snygg så därför använde vi han.

Jag vet precis hur det är många ringde mig om parning med Piru tills dom fick höra hur liten han var. Hur snett är det då?
att man inte går på det som finns innan för pannan på hunden för skönhet.

Ja visst för alla raser går det ju uppåt för dom raser som gör MH det är ju skrattretande.

Så otorligt många dåliga hundar som går i avel i dag för enda kravet man har är ett MH.

bara o kolla på några raser så fattar man ju det utan o vara nåt geni att utseende går långt före hundens mentala egenskaper som borde vara det första man tänker.

Många resonerar ja men han är ju snäll MEN sen är han ju jävligt snygg så därför använde vi han.

Jag vet precis hur det är många ringde mig om parning med Piru tills dom fick höra hur liten han var. Hur snett är det då?
att man inte går på det som finns innan för pannan på hunden för skönhet.

Ja i slutändan är det ju uppfödaren som styr... Vi andra kan ju bara förfasa oss över hur de tänker...

Sen kan man fråga sig vem som styr och vem som ska styra upp aveln. Det är kanske valpköparna som styr efterfrågan och tillgång genom att pumpa in pengar i marknaden. De flesta är väl knappast kunniga nog för det?? Eller är det SKK eller rasklubbarna som ska sätta större press på uppfödarna??

Vissa jakthundsraser har ju inte släppt till. SJCH innan SUCH osv. Där har man som jag tror utan att vara insatt lyckats behålla en ras. Å andra sidan inga hundar som var man har för att det är roligt utan för att man har just det specialintresset. Men väl ett bevis för att det skulle kunna fungera om man bara ville...

Naturligtvis behöver även sällskapshundar testas. Det är snarare så att det är ännu viktigare att deras mentalitet kollas upp. Inom prestationsaveln slår dåliga hundar ut sig själva i mångt och mycket just därför att de inte fungerar i arbetet. Samma selektering sker inte inom sällskapsaveln där man gärna avlar lite väl mycket på snygga hundar och glömmer det mentala. Hundarna får vara bitska, skygga och allmänt osamarbetsvilliga. Det döljs via uppfostran och bortförklaringar.

Här skulle man alltså in med något bra redskap för att utvärdera sällskapshundarnas mentalitet så att sällskapsraserna får en mentalitet anpassad för just sällskap. Det är lika viktigt att en sällskapshund är modig, social och nervfast som att en brukshund är det. Det är jobbigt att leva med en rädd hund, både för ägaren och hunden. En sällskapshund ska vara glad och okomplicerad för att passa målgruppen. Då kan det behövas ett oberoende instrument för att visa på vilka avelsdjur som verkligen har den typen av mentalitet och vilka som har opassande.

MH har ett värde om man använder det som det är tänkt, som en avelsutvärdering av hela kullar och avelsdjur. Det betyder väldigt lite för den enskilda hunden, men kan tala sitt tydliga språk om man ser det i ett större perspektiv. Protokollet från ett MH kan vara missvisande för en och annan individ, men får många avkommor från en tik kryss på samma ställe kan man börja ana en tendens.

Ja visst för folk bryr sig ju så väldigt mycket om utgången på ett Mh även med sällskap/utställning

det finns ju massor med folk som säger bara jag får det där skiten gjort så jag kan para då betyder det ju inget förändrar utgången ändrar sig trots resultat på ett mh är i avgrunden. för man har redan hemma i tv soffan bildat sig en bild hur bra sin söta lilla rara sällskapshunden är o fin är den ju också så självklart ska den ha valpar.

Senast ändrad:

MH har ett värde om man använder det som det är tänkt, som en avelsutvärdering av hela kullar och avelsdjur. Det betyder väldigt lite för den enskilda hunden, men kan tala sitt tydliga språk om man ser det i ett större perspektiv. Protokollet från ett MH kan vara missvisande för en och annan individ, men får många avkommor från en tik kryss på samma ställe kan man börja ana en tendens.

ja o det har ju verkligen givet ett riktigt skjut uppåt för svensk avel eller vad menar du?

eller är folk så jävla värdelösa o läsa dom dom siffrorna så dom ändå inte förstår att det går åt fel håll?

Jag ska vara tyst egentligen, men en uppfödare som närvarade kikade på mitt papper som hastigast och sade -åååh vad många ettor och tvåor, det hade minsan inte min hund. *präktig*
Samma ville avstå hela provet för dennes avelshane blev skrajj för skotten när andra hundar testades...
(NEJ jag pratar inte skit, jag undrar bara)
Inte för jag bryr mig, men kan man verkligen se genom att ögla två sekunder och avgöra allt på ettor och tvåor?

med tanke på uppfödares kunskap om och varför man gör test inte bara att det ska göras.. *svammel*
*kunskaps kväll ikväll för min del:D*

Senast ändrad:

Min förhoppning är ju att rasklubbarna ska börja ställa lite krav och då använda det mentala test-verktyget där. Sedan behöver ju kunskapen om detta verktyg spridas till potentiella valpköpare. Gemene man behöver helt enkelt få veta vad det är bra för. Ingen vill ju egentligen ha en rädd och dålig hund.

Idén om mental testning är ju i varje fall bättre än nuvarande situation. Nu vet folk ingenting och få orkar sätta sig in i hundars mentalitet så djupt som bruksfolk gör. Med ett testverktyg har de i varje fall någt att gå på. Vad har du annars att föreslå som lösning på problemet med bristande mentalitet?

Liknande trådar

Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 114
Övr. Hund När jag fixade med bilder från Strauss mh blev jag sugen på att göra detsamma med bilder från Calles korning. Bilder från mh har jag...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10