Bilder från Julio Borba clinicen

Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Lattjolajbbans, hur var det nu igen?
Var det tränare?
Var det ryttaren?
Var det vad?
Men nog gick hästar bakom lod på Julio kursen?
Fast det visste vi redan. Det spelar liksom ingen roll vem, var, när som har träning. Hästar är hästar och ryttarna är bara glada ryttare.
Det är bara listskribenter som rider rätt :)
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Oj shit, det är ju i tingsryd... då bara måste jag försöka åka och titta. Fan vad kul.. =) Något på nära håll :) :d :bump: :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Det var kul att se.
Jag känner flera av de som är på bilderna.
Vilket gör det ÄNNU roligare.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Jo, det gör jag också :)

Har ridit tillsammans med några av dem som syns på bilerna.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Antti skrev:
Det är bara listskribenter som rider rätt :)

*skratt* du är juh också listskribent ;)

(no harm meant,kunde bara inte släppa den :rofl: )
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Kul för en insnöad att få se bilder från sydligare trakter!
Mysigt att sitta o drömma om träningar på blank korthårig häst i ett soligt ridhus!!
Det är som en ill tröst att som en riktig nätryttare få se att de där som ser ut att ha kommit en bra bit på väg är fångade i mindre smickrande moment. Som det är på träning!!
Ska hålla kvar minnet av svettig trimmning i ridhusspånet i morgon då jag ska pulsa ut på åkern i snöstormen och träna skolor på en riktig lurv.
Ingen ide att ringa till kompisen som brukar hjälpa oss, hon får frysa så hemskt där mitt på åkern och ser inte min sits för alla kläderna.. Och hästen är så vit mot all snö, vi tassar fram som ett spökekipage med en ryttare på osynlig häst.
Ska sätta reflexer överallt och få upp nått lyse där ute, sen kan kompisen få komma ut och instruera! Ska bara be henne ta med skoteroverallen!! ;)
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Du har ju möjlighet att erbjuda alla som kommit en bit på väg (annars är man väl tämligen ointressant på din nivå) att få sin ridning fulländad av din visdom. Gör lite positiv reklam för dina kunskaper som omväxling. Det kan väl hända att du har ännu större visioner för varenda ryttare och häst (utom dom som inte faller dig i smaken) än de tränare som de har valt att arbeta med. Tills de förstår sitt eget bästa och söker upp dig, får du helt enkelt ha lite tålamod med andras brister....
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Kan inte annat än att hålla med!!! Vilka bra bilder, man blir så otroligt sugen på att åka dit och titta. För att inte tala om hur mycket jag längtar till att komma till den nivån.

Detta är en fantastisk "sport", man kan stå ut med en hel del för att få några minuter av "flow". Själv har jag ca 800 m till närmaste ridhus....... som vi inte får vara i!!! Gissa om det är SURT!!!!
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Var och hälsade på JB. En artig portugis, som alla andra väloppfostrade latinos. Dock äldre än jag hade tänkt mig.
Men det som aldrig upphör att förvåna mig är dom svenka ryttarnas brist på självkritik.
Här har man en tränare från högst portugisiska skolan. Och så kommer det absoluta nybörjare på träning. Med hästar som inte ens är inridna än. Och ston förståss????
Man rider det första man gör på en inridningshäst och till det ska man ha en tränare av hans kaliber? Bedrövligt.
Men det som jag ser som egen uppmuntran är att han inte är ett dugg bättre på hästryggen än jag är :)
Han sitter samma hästtränar sits som man gör på oskolade hästar och tar igenom samma saker på samma sätt. Däremot skulle han ha nytta av att gå några veckor som lärling så att han lärde sig att läsa av hästen bättre.
Att han åkte i backen var helt egen förskyllan, hästen visade redan med sin ägare vad den kommer att göra. Men han höll masken bra :)
Men som sagt, så hög nivå på tränare för så låg nivå på ekipge, bedrövligt.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Aha, då var vi och frös (i alla fall jag) i samma ridhus alltså.

Och jag håller med dig. Nivån på ekipagen var verkligen en besvikelse. Men jag måste säga att han gjorde "mycket med lite".
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Jasså? I början kan man göra enorma skillnader med liten insatts.
Men ju högre i nivå ju mindre syns skillnaderna.
Att höja någon från 10% till 60% är lätt. Att höja från 60% till 80% är svårare. Tänk då hur svårt det blir att höja från 92% till 94%.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Antti skrev:
Jasså? I början kan man göra enorma skillnader med liten insatts.
Men ju högre i nivå ju mindre syns skillnaderna.
Att höja någon från 10% till 60% är lätt. Att höja från 60% till 80% är svårare. Tänk då hur svårt det blir att höja från 92% till 94%.

Du har helt rätt, självklart är det så! Icke desto mindre tycker jag det är en förmån att få se vad en stilla sits kan göra för hästens prestation. Just detta att ingen ryttare är perfekt (inte ens de som kommer långväga från länder med ridtradition) ger mig som "vanlig dödlig" inspiration att fortsätta på hemmaplan.

Kan inte påstå mig ha varit runt på många clinics men detta var nog en av de bättre, främst för att jag tyckte JB förmedlade sin filosofi på ett begripligt sätt. Vid ett par tillfällen var jag högst tveksam om ekipaget verkligen till oss åskådare förmedlade det JB ville ta fram (kort sagt; det jag såg var inte imponerande). När han sedan satt upp ändrade han i många fall det som jag såg som "problemområden" vilket gjorde helhetsintrycket av hästen betydligt trevligare.

Själv var jag helt förfasad över att man till en tränare (vilken som helst) kommer in med HALM I SVANSEN! :eek:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Å andra sidan finns det möjlighet för "vanliga dödliga" att få kvalificerad träning.

Om det skulle "gå rätt till" så skulle bra träning vara förbehållen det absoluta toppskiktet, både vad gäller hästmaterial och annat - tex medföljande skötare..../T_B
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Nu blir jag lite förfasad av snobberiet här :o Så man ska inte få träna för extremt duktiga tränare fast man är nybörjare? Ska man bli nedklankad på för att man kanske vill ha korrekt och riktig bra hjälp från början och inte vill kasta pengarna i sjön på någon vanlig tränare för amatörer?

Det finns faktist såna (Jag) som tycker det är intressant att se vad en duktig tränar kan göra för ett ekipage på ens egen nivå. Jag har svårt att få ut något av en träning där ryttaren och hästen redan kan piaff och passage då det inte är det jag tränar på.

Och detdär med halm i svansen??! Ok att man kanske vill se ren och prydlig ut men sålänge inte hästen tar skada av det så kan jag tillocmed överse lera i manen. Men jag antar att de flesta inte tränar utan att ha sprejat in sina hästar i en liter pälsglans. :b
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Lovisaleonora_ skrev:
Själv var jag helt förfasad över att man till en tränare (vilken som helst) kommer in med HALM I SVANSEN! :eek:

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

DJURPLÅGERIIIIIIIII!!!!!!!!! HerreGUUUUUUD så fasansfullt! Hoppas den groomen fick kicken på stört :smirk:


Och som vanligt på denna sidan kommer "de som var med och red var inte tillräckligt bra" diskussionen..
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 248
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 086
Senast: Badger
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
473
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp