Tycker du samma om musik? Hemkunskap? Slöjd?
För mig var bild det enda intressanta ämnet under hela grundskolan.
Hemskunskap och slöjd är det väl iaf meningen att man ska lära sig sånt man har verklig nytta av i sitt vardagsliv som t.ex. laga mat och grundläggande lagning av kläder (varför de lärde oss virka och sticka är en gåta däremot). Bild och musik är ju endast nöje. Teater/drama kan jag däremot se lite nytta i då man kan lära sig att våga prata inför folk där och det har många nytta av att våga göra.
Det finns ju många saker som är roliga att kunna och roliga att göra även på en låg nivå men frågan är om skolan ska lägga tid och resurser på det? Det är där jag ifrågasätter. Input och output. Får man ut tillräckligt mycket av det i relation till vad man satsar på det? Jag tvivlar. Kanske bilden kan bli vettigare (och få mer verklighetsförankring) om man integrerar den med andra ämnen t.ex. historia eller samhällskunskap? Det görs kanske idag mer än vad det gjorde på min tid?
T.ex. så gjorde min dotters klass en egen liten stad i första klass. Då diskuterade de mycket vad som behövs i en stad (föräldrar kom på besök och berättade om sina jobb, de besökte en brandstation osv) och så gjorde varje elev en egen del (hus eller liknande) till staden. Samhällskunskap+bild gjorde det tydligt för ganska små barn.