Bild- och inspirationstråd - inredning av gamla stallbyggnader

Sv: Bild- och inspirationstråd - inredning av gamla stallbyggnader

Mina är köpte från Jaba, eller www.stallbutiken.se tror jag de heter nu. Enkla, täckena torkar fort och tar lite plats.

Gillade färgen på boxarna. Vad är det för virket? Är det sedan bara målat med tjära? HAr du ingen närbild på färgen=)

:eek:
Gud så fint!

Finns det någon skiss eller liknande där man ser hur det ser ut uppifrån? Vart alla rum är placerade och sådär *nyfiken*

Senast ändrad av en moderator:

Jättefint stall!

Det lutar åt att vi ska göra på liknande vis med u-järn. Jag ska också ha låga mellanväggar och fronter men funderar på hur man kan lösa det med galler om det behövs på nåt bra sätt. Har ni nån lösning om ni skulle behöva ha galler? T.ex. om ni har en häst som försöker hoppa ut.

Vad är det för tjära ni har? För- och nackdelar jämfört med vanlig färg? Kan tänka mig att hästarna inte gärna gnager på det men fastnar det inte hår m.m. i det och kladdar?

Mycket att tänka på när man ska bygga stall!

Gammal ko ladugård. Målat om stallet & sadelkammaren, har tyvär inga "före" bilder. Men det var inte så speciellt fint men gammal flaggig färg. :p (Dock inte klart än då galler ska bli svart & betongväggarna vita. Kommentera gärna

Stallgången
22562248.jpg

Sadelkammaren
22562237.jpg

En box
22562205.jpg

Vi har ingen B-plan med galler, utan har rätt små hästar ( runt 1,50) som inte är så kreativa när det gäller sådant ;) Jag ska fråga vilken typ av tjära vi använt, detsamma med virket. Tjäran tar någon vecka eller två på sig att torka ordentligt, men sedan har det aldrig kladdat. Nu är brädorna som målade, det går knappt lukta sig till att det är tjära.

Den stora fördelen med tjära är att det är lätt att stryka på år efter år utan att skrapa färg först. Den flagar ju inte helelr, det enda är att den bleknar något med tiden, och därför ser det sas. jämnt och fräscht ut hela tiden.

Ska vi byta hästar?:angel::angel:

Jag tyckte det såg väldigt fint ut med tjärat. Hästarna borde väl inte gärna gnaga på det heller?

Jättesnällt om du vill kolla upp vad det är för tjära och virke!

vilka snygga boxdörrar!

Virket är gran, vilket har den fördelen att det är segt- sviktar när hästarna sparkar. Tjäran.. hmm. Den är rätt tjock och mörk, men vet inte exakt vilken typ.. ska kolla det också.

Vi har u-balkar just för att hästarna inte ska gnaga på träet. De kan gnaga på tjärat trä, men gör det helst inte. Har u-balk för säkerhets skull, och de kan dra tänderna över det någon gng också, de små marodörerna.

Vi ska u-balk för att få lite mer stabilitet, vi ska ha öppningsbara fronter och har öppet upp i nock så det blir inga fästen uppåt mer än i hörnstolparna. Sen är det ju helt klart possitivt ur gnagsynpunkt!
I stallet jag har nu har vi järn fastskruvade på i princip alla träkanter, boxväggar, stolpar m.m. men hästarna hittar ju alltid nåt som sticker ut som man kan gnaga på:devil:

SJUUUUUUUKT fint stall.
Avundsjuk

Hur mycket har ni lagt på ert stall och driver du ngn slags verksamhet för det är väl inte ett vanligt fritidsstall?

Vi har faktiskt inte gjort en riktigt bra sammanställning över kostnaderna, men det är ett antal hundra tusen. Vi har inte gjort arbetet själva utan lejt bort mycket, men varit kostnadsmedvetna och jagat bra materialpriser och väntat in erbjudande osv.
Det är ett fritidsstall, fast nu har jag 4 mycket trevliga inackorderingshästar :)

Jag är nyfiken på att se hur ni som inrett gamla kostall (eller vad det kan vara) har löst det? Budgetvarianter och lyxvarianter, allt är jätteintressant. :)
/U

När min pappa, min man och hans ena killkompis gjorde om ett gammalt boningshus här på gården från att ha haft fårboxar och ett duvslag på vinden så gjordes det om till ett stall med en box varit fårboxarna och en sadelkammare på logen var duvslaget varit.
www.xoya.bloggagratis.se
Varning för bling bling med julkrimskrams.
Det är däremot jag och min bästa kompis som har målat och inrett allt i stallet. :D
Mvh Xoya.

Senast ändrad:

Det känns kanske tjatigt att jag har lagt in mitt stall i massa tidigare trådar, men mitt är iallfall ett gammalt kostall som vi gjort om.
Mitt tvättrum är tex det gamla mjölkrummet och min sadelkammare är den gamla drängkammaren.

http://www.xenxa.se/stall/bilder/

:love::love: Urmysigt och det verkar vara väl genomtänkt också!

Jag fick genast en massa bra ideer till mitt stall som är utbyggt för tio år sedan från en gammal stallbyggnad (nytt med andra ord) och därför inte så intressant i denna tråden att visa.

He he...
inte mycket man såg av stallet:D
Men det var sjuuukt mkt glitter, du måste va helt galen;)

Fast väldigt annorlunda och rätt kul med alla grodor och prylar.

Men mitt praktiska jag skulle aldrig klara av det, men jag måste nog skicka länken till min mamma, ni skulle komma grymt bra överens:)

Tror jag visat det tidigare, men här kommer länken,
http://www.infoom.se/stable/ klicka på "stallet"

Byggt i gammal lada, fick rensa ut massor av spännande saker.

He he...
inte mycket man såg av stallet:D
Men det var sjuuukt mkt glitter, du måste va helt galen;)

Fast väldigt annorlunda och rätt kul med alla grodor och prylar.

Men mitt praktiska jag skulle aldrig klara av det, men jag måste nog skicka länken till min mamma, ni skulle komma grymt bra överens:)

Jag får väl lägga in lite fler nyare bilder på stallet. Men vad jag älskar mitt stall...:love:
Vilket mysigt stall du länkade till. :)
Ser lite amerikanskt ut tycker jag. :)
Mvh Xoya

Liknande trådar

Skola & Jobb Har ni bild på er själva i ert CV? Står era referenser med? Varför/varför inte? Jag har inte haft bild tidigare. Men så sökte jag ett... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 358
Islandshäst För länge sedan så fanns det en hemsida (isländsk), där kunde man söka och hitta bilder på gamla isländska ston och hingstar. Bild ur... 2
Svar
22
· Visningar
5 107
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
20 541
Senast: Vogue
·
J
Bukefalos Återkommande så påpekas det att man ska använda sökfunktionen istället för att starta nya trådar i samma ämne. Nu senast stängdes en...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: jaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka