Cloudberry

Trådstartare
Hej! Jag är ny på hundforumet men med en valp på ingång är det dags för min första tråd på hund :banana::D

Valpen i fråga är en hane av rasen korthårig collie, förväntas bli rätt stor. Jag måste alltså skaffa mig en bilbur passande en kombi och har ingen aning om vilken storlek jag bör ha? :confused:
Jag har kikat på mim-burarna, är en i storlek L eller XL bäst? Om hunden ryms i L är det ju trevligt, även fast jag inte har någon barnvagn att ta hänsyn till så uppskattar jag möjligheten att klämma in annat än hunden i bilen ;) Jag har lite problem med se en fullvuxen colliehane framför mig i en bil och tänker att någon här på buke säkert har bättre koll :D
Fördelar och nackdelar samt lite goda råd i övrigt när det gäller olika sorters bilburar? Säker är ett måste i alla fall!

Hej! Jag är ny på hundforumet men med en valp på ingång är det dags för min första tråd på hund :banana::D

Valpen i fråga är en hane av rasen korthårig collie, förväntas bli rätt stor. Jag måste alltså skaffa mig en bilbur passande en kombi och har ingen aning om vilken storlek jag bör ha? :confused:
Jag har kikat på mim-burarna, är en i storlek L eller XL bäst? Om hunden ryms i L är det ju trevligt, även fast jag inte har någon barnvagn att ta hänsyn till så uppskattar jag möjligheten att klämma in annat än hunden i bilen ;) Jag har lite problem med se en fullvuxen colliehane framför mig i en bil och tänker att någon här på buke säkert har bättre koll :D
Fördelar och nackdelar samt lite goda råd i övrigt när det gäller olika sorters bilburar? Säker är ett måste i alla fall!

Kul med en korthårig collie, var på god väg att skaffa en sån ett tag! :) Får man fråga var den kommer ifrån?
Angående bilbur är det bäst om du börjar med att mäta utrymmet där bak och utgår från det. MIM-burarna verkar ruskigt bra, ska inhandla en sådan så fort det ramlar in lite pengar... de är ju ganska dyra men verkar vara de enda burarna som är krocktestade.

Jag tror enkel L blir för liten för en collie. Jag upplevde att det var precis på gränsen till för liten för min lilla kelpie (48 cm och 16 kg).

MIM-burarna är inte de enda krocktestade men de enda som är testade för påkörning bakifrån så den har deformationszoner som framförallt skyddar eventuella passagerare i baksätet men även hunden om jag förstått rätt.

Vi är inne på vår andra MIM-bur och är överlag nöjda, man får skruva till dem ibland och några plastbitar på dörrhållarna gick sönder men det gick enkelt att få nya.

Jag har en MIM dubbelbur S (utan mellanvägg) till min hund, han är 58 i manken o väger ca 20 kg. Sist jag bytte bil var det ett krav att buren skulle få plats.

Jag hade tittat på Artfex.
Vi har en 3 år gammal MIM dubbelbur idag och den har då varit ett skramligt sorgebarn. Kärvande lås och hakar. Tycker inte den levererar för det pris den kostade.
Så fort ekonomin tillåter byter vi till Artfex, som också är krocktestad. Gillar dessutom deras lösningar på dörrarna mer.

Vi har en 3 år gammal MIM dubbelbur idag och den har då varit ett skramligt sorgebarn. Kärvande lås och hakar. Tycker inte den levererar för det pris den kostade.
Så fort ekonomin tillåter byter vi till Artfex, som också är krocktestad. Gillar dessutom deras lösningar på dörrarna mer.
Märkligt att det kan skilja så mycket på hur burarna upplevs.

Det verkar som att det kanske är bättra att köpa en mindre variant på dubbelbur istället för en enkelbur? Vad tror ni om en en dubbel storlek s, eller behövs ännu större? :confused:
Jag behöver byta bil också så jag ska börja i den änden men ett krav på bilen är definitivt att få in en bra bur!

Märkligt att det kan skilja så mycket på hur burarna upplevs.
Verkligen. Vi har haft kontakt med Mim vid två tillfällen om problemen. I nuläget är den vadderad med silvertejp för att inte skramla när man kör över 80.

Det verkar som att det kanske är bättra att köpa en mindre variant på dubbelbur istället för en enkelbur? Vad tror ni om en en dubbel storlek s, eller behövs ännu större? :confused:
Jag behöver byta bil också så jag ska börja i den änden men ett krav på bilen är definitivt att få in en bra bur!
En gång när jag behövde byta bil fastnade jag för 2 märken. Sen tog jag ett måttband och åkte till försäljare och mätte. Det första alternativet föll på att att det fattades några centimeter för att buren skulle gå att få in, i det andra hade jag några centimeter tillgodo, så saken var avgjord.

Nej vad träligt! Känns som att det borde gå att reklamera?
Min mor har en Artfex till sin fralla, den är smidig. Själv blir det nog en MIM ändå, även om det finns andra krocktestade burar vill jag ha en som jag vet pallar en smäll bakifrån och där är ju MIM tyvärr ensamma.

Kolla bara höjden så att det inte blir för lågt i tak för hunden om du tar en mindre dubbelbur!

Ett annat alternativ är att köpa fullstor dubbelbur, då kan du lasta saker i den andra halvan som hunden inte sitter i. Och när du köper nästa hund så har du redan bur klart ;)

Kolla bara höjden så att det inte blir för lågt i tak för hunden om du tar en mindre dubbelbur!

Ett annat alternativ är att köpa fullstor dubbelbur, då kan du lasta saker i den andra halvan som hunden inte sitter i. Och när du köper nästa hund så har du redan bur klart ;)
Mellanväggen i MIMburar är flyttbara, praktiskt om man har en stor o en liten hund.
Viktigt att tänka på att man inte köper en för stor bur, eftersom då kan hunden studsa runt o skada sig.

Jag gillar Alu-flex men har just nu en från ru-produkter som jag är jättenöjd med. Rekommenderar också en dubbelbur. Perfekt om man ska samåka och så kan du lämna bagageluckan öppen utan att någon kan krypa in i bilen!

Jag hade en volvo S60 när jag skaffade hunden, löste det med att han fick sitta i baksätet fastspänd i en bältes-sele
Fungerade utmärkt, lite mer bök när man ska skjuts flera än om hunden sitter i bur i bakluckan visserligen

Mellanväggen i MIMburar är flyttbara, praktiskt om man har en stor o en liten hund.
Viktigt att tänka på att man inte köper en för stor bur, eftersom då kan hunden studsa runt o skada sig.
Var tvungen att gå ut å kolla och våran är inte flyttbar :(
Hade varit sååå bra om det gått då vi har rätt stor storleksskilnad på tikarna. Är det något som tillkommit efter 2012? (som vår bur är ifrån) Däremot är den justerbar på djupet.

Var tvungen att gå ut å kolla och våran är inte flyttbar :(
Hade varit sååå bra om det gått då vi har rätt stor storleksskilnad på tikarna. Är det något som tillkommit efter 2012? (som vår bur är ifrån) Däremot är den justerbar på djupet.
Jag har nog haft den i 4 eller 5 år, har dock aldrig satt in mellanväggen, tog för givet att man kunde välja själv vart man vill sätta den.

Jag har nog haft den i 4 eller 5 år, har dock aldrig satt in mellanväggen, tog för givet att man kunde välja själv vart man vill sätta den.
Blir det inte knasigt med dörrarna då? Iaf på vår för de sitter där de sitter. Mellanväggen går givetvis att ta ut. och det är den som är orsaken till missljuden i våran :rage:

Blir det inte knasigt med dörrarna då? Iaf på vår för de sitter där de sitter. Mellanväggen går givetvis att ta ut. och det är den som är orsaken till missljuden i våran :rage:
Ja dörrarna sitter ju där de sitter. Mysteriet kring varför vissa MIM burar gnisslar verkar vara löst! Min låter ingenting, trots att inga gummipackningar användes när den sattes ihop.

I vår MIM-dubbelbur går mellanväggen bara att snedställa lite så att en bur blir lite större. Jag hade gärna kunnat flytta den rakt i sidled men det går inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 984
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har kikat lite efter bur till min nya bil. Största hunden ligger på 38 kg och 63 cm i manken, den mindre är fortfarande valp men...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag undrar hur ni har era hundar i bilen, det finns en uppsjö av burar, bälten osv. Inom kort flyttar vår store vilde hit, en blandras...
Svar
15
· Visningar
1 016
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama