Bilbarnstol till Volvo 940?

krus

Trådstartare
Alltså.. Alla bilbarnstolar verkar vara gjorda för fina nyare bilar än vår från 1997. Och vi vill inte göra oss av med den bilen förrän den dör ihop eftersom den går så fint, startar med ett glatt brum oavsett, har så lite rost och allmänt trampar på utan att gå sönder och kosta en massa onödiga pengar.

Men nu ska vi åka bort hela familjen och strategin med att bara ta ett barn i bilen fungerar inte längre utan lillstumpan måste få en ny stol. Den vi har sitter bakom passagerarsitsen och det går inte att sitta där framme längre,eftersom barnstolen är flyttad så långt fram och är så framlutad att ingen får plats där. Vi måste helt enkelt hitta en annan slags stol (det funkar ju verkligen inte om inte heller föraren kan sitta någonstans..).

Nog måste väl en hel hög människor här ha en gammal bil men en ny bilbarnstol? Jag skulle vara mycket tacksam för tips!

Jo just, lilldottern är ett år så jag menar en bakåtvänd stol. Andra dottern är 2,5 år så hon har också ett bra tag kvar i bakåtvänd.

Acta graco har funkat i min 945, kommer dock inte ihåg exakt vad modellen hette, men vi hade bakåtvänd på tre platser och det fungerade bra. Den är lite smalare än tex Britax som är det andra märket vi haft.

Tack för tips! Åka till butik och be om hjälp har vi tänkt att göra men med två småbarn (och inga barnvakter) så går det inte att pröva igenom hela djungeln (tålamod är ingen paradgren :p) så ett och annat tips om stolar som har visat sig funka bra är ack så välkomna :).

Ah, jag förstår problemet. Men måste båda vara med och prova ut? Eller kan en av er roa barnen i en lekhörna och bara vara med när det måste fattas beslut?

I vårt hushåll finns
Volvo S60 - 01
Volvo 850 -98 (?)
Mercury saintclair -66

Vi har *Länk raderad av moderatorn* och Maxi Cosi, båda bakåtvända från 0 - 15 kg resp 0 - 18 kg. Båda stolarna passar i alla 3 bilarna. Vilket var krav från vår sida när vi letade bilbarnstol. Iofs sitter vår son på passagerarsidan i alla 3 bilarna.

Senast ändrad av en moderator:
Tihi, så förbaskat veliga som vi blir vid större inköp så skulle det inte bli någon stol om bara en kollade :D Och tack för fler tips!

Jag har fått för mig att 945 och V70 äldsta generationen är rätt lika invändigt? Vi har iaf en V70-00 där vår 2-åring åker bakvänt i en Britax HiWay i mitten bak och vår 4-åring bakvänt i en Britax Two Way bakom passagerarstolen. Det fungerar bra :) Förarstolen påverkas knappt alls och det är gott om benutrymme för den i passagerarstolen!

En Britax HiWay bakom passagerarstolen i V70-mellangenerationen gör däremot att det inte ens återstår 10 cm mellan stolskant och handskfack :(

Åhå, ja vi har nu en britax highway bakom passagerarstolen och det stämmer, där är det ingen sittplats längre utan vi hade babyskyddet där först och sedan har där bara legat plånböcker och dylikt :(. Ska pröva att sätta den i mitten och se hur det ser ut!

Ett tips är att googla på en stol ni tycker verkar bra och få fram manualen. Den kan man behöva googla separat efter. I manualen brukar det finnas med en "car fitting list". Då kan ni se om er bil finns med där.

Mvh Miks

Tihi, så förbaskat veliga som vi blir vid större inköp så skulle det inte bli någon stol om bara en kollade :D Och tack för fler tips!

Jag har en Volvo v 70 dock lite nyare men tror inte att det är så stor skillnad. Vi har haft en Akta Graco Belogic som vi fortfarande använder till vår 4,5 åring på längre resor, super bra enligt mig

Alltså.. Alla bilbarnstolar verkar vara gjorda för fina nyare bilar än vår från 1997. Och vi vill inte göra oss av med den bilen förrän den dör ihop eftersom den går så fint, startar med ett glatt brum oavsett, har så lite rost och allmänt trampar på utan att gå sönder och kosta en massa onödiga pengar.

Men nu ska vi åka bort hela familjen och strategin med att bara ta ett barn i bilen fungerar inte längre utan lillstumpan måste få en ny stol. Den vi har sitter bakom passagerarsitsen och det går inte att sitta där framme längre,eftersom barnstolen är flyttad så långt fram och är så framlutad att ingen får plats där. Vi måste helt enkelt hitta en annan slags stol (det funkar ju verkligen inte om inte heller föraren kan sitta någonstans..).

Nog måste väl en hel hög människor här ha en gammal bil men en ny bilbarnstol? Jag skulle vara mycket tacksam för tips!

Vi har en Volvo V70 -00, alltså gamla modellen, i den hade vi en Acta Graco DuoFlex XTP, den hade vi både fram och bakom passagerersätet. Den har stödben, så man stödjer mot det istället för mot passagerarsätet. Vad jag minns så gick det gick det att sitta i passagerarsätet när stolen satt därbak, men om man är lång (över 1,75) så blev det lite trångt med benen och sätet var lite mer upprätt än vad man kanske ville ha.

Tack för fler svar! Jag är inte ens 1,60 så det blir nog jag som får knöla mig in varstans det går när två stolar är på plats :). Tur att det var länge sedan jag tyckte att det var roligt att köra bil :D.

Tack för fler svar! Jag är inte ens 1,60 så det blir nog jag som får knöla mig in varstans det går när två stolar är på plats :). Tur att det var länge sedan jag tyckte att det var roligt att köra bil :D.

Vår ena bil är en V70 -99 och i den har vi en MaxiCosi Mobi som vi är supernöjda med. Jag är 180 cm och sitter väldigt väldigt väldigt trångt och obekvämt i passagerarstolen, men det går vid "nödsituationer". Men är man under 160 cm, så är det inga problem att sitta där. :)

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 292
Senast: Liten
·
Övr. Barn Är lite nyfiken på vad folk har för bilar när man har två barn som är ganska nära varandra i ålder och kräver bilbarnstol i storleken...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
18 432
Senast: Abova
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 636
Senast: Fille
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 038
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar