Vad har ni för bil i er familj för att få plats med två st bilbarnstolar?

Sv: Vad har ni för bil i er familj för att få plats med två st bilbarnstolar?

Är det mellanV70:n? 00 - 09(?)

Det är ingen "stor" bil, även att väldigt många tror det. Den är byggd på S60ns kaross.

Det nyaste är ännu mindre.
Däremot den gamla fram till 00 är mycket större.

Nyfiken - har de gjort om 11-12 da? Vi har en reggad September 2011 och jag tycker det ar gott om plats i baksatet. Vi har iofs ingen BeSafe IziKid utan tva MaxiCosi stolar. Jag ar 164cm och maken 183cm, ingen av oss tycker att det kanns trangt att kora. Och det far plats en vuxen mellan stolarna dar bak ocksa.

Ja en -01. Har förstått att den var mindre än de gamla, men trodde ändå inte att det skiljde SÅ mycket. Så himla dumt faktiskt! Får kanske byta bil igen?! Hujedamig :D

Vi har isofix fästen på våran stol, tar den mer plats då?

Provade aldrig utan isofix, men tyckte att själva "isofixanordningen" såg stor ut.

Men besafe izi kid är ju känd för att vara stor och klumpig.

BeSafe IziKid är en stol som tar mycket plats vilket gjorde att vi valde bort just den stolen vid val av bilstol. Dessutom om jag minns rätt så är den bara till 18kg.

Vi fick plats med våra barn utan probem i en Passat 05. Då har vi 2 twoway och 1 highway i baksätet.

Nu har vi köpt en Touran och även där får vi plats utan problem med dem alla i baksätet. Varken min man eller jag är jättelånga men det finns ändå gott om plats kvar för längre personer att köra "våra" bilar utan några problem. Man kan även har en stol i framsätet om det blir trångt för föraren.

om de har ändrat storleken på 11-12 gäntemot 07-10 menar du? Nej inte vad jag vet, det är nog helt enkelt så att eftersom att varken du eller din sambon är jättelånga i kombination med att maxi cosin är en av de minsta stolarna så upplevs bilen som rymlig, men den passar ju säkerligen er jättebra då :)

Vi har två småttingar och hur vi än vred och vände på dessa stolar, så fick vi inte som vi ville.
Jag vill ha den minsta i brevid mig i framsätet, men jag får inte ens in stolen. Tog över den bakifrån, men då får den inte plats mellan sätet och sätet.
Den stolen som sonen hade gick ha i fram, men då fick han till slut sitta med böjda knän.
Så nu åker sonen framåtvänt tok för tidigt och dottern sitter bakåtvänt tillsammans med sin bror i baksätet. Om vi hade haft sonens stol i bak bakåtvänt så hade han inte fått plats med benen och varken jag eller sambon kunna komma i förarsätet.
Har en BMW 320 och den har bra lastningsmöjligheter, men är en usel familjebil. Just med stolarna, skålade säten dessutom.
Stolarna är BRITAX HIWAY II och Acta Graco Multi Tec?

Har inte läst de andra svaren...

Men vi har en Ford Mondeo (04). Jag är 170 cm och sambon 190 cm, alla har vi gott om utrymme! Dessutom är bagageutrymmet stort och bra, kan knö in två hundar och vagn utan problem :D

Att vi valde just mondeo var för att man får dra rätt mycket på B-kortet (jag drar hästen i 2-axlat).

Hoppas ni får tag i en bra bil!

Vi har Passat modell 07. Vi är 175 respektive 183 cm och har en Maxi Cosi Mobi bakom förarplatsen. Det går utmärkt. Det finns mindre stolar än Besafe som ändå är säkra och bra. Enklare byta stol än bil....

Ingen hade varit gladare än jag och min man över att slippa krånglet med att byta bil. Men när vi skullee köpa bilbarnstol så testade vi så klart en massa olika stolar som barnens hus hade hemma. Det var bara besafeen som satt bra och gick in bra på höger sida bak, bakom föraren var bara att glömma. Så självklart hade vi köpt en annan stol till nästa barn om den gick in bakom föraren i vår 9-3a, kanske vi missat någon stol?

En stol som verkar ta väldigt lite plats är Britax Hi-Way. Har sett den brevid Mobi i min bil (Passaten) och den tog mycket mindre utrymme. Prova!

*kl*

vi har en audi a4 02 tror ja... liute osäker på året.

vi har:
britax freeway (föregångare till hiway)
britax twoway
britax secura
actagraco, osäker på modell, en lite mindre, utan ratt.

har testat brio zento, men den var för lång i baksätet.

minst är hiway oxh actan, secoran och txoway tar ungefär lika mycket plats, men twoway är bredare.

när lilleman ska byta till stor stol är min plan att sätta honom o securan i mitten bak, medans matilda får sitta bakom passagerarsätet i freewayen. vid långfärd sätter vi henne fram istället, så finns det bättre möjlighet att luta stolen.

när Matilda vänds framåt om nått år, får hon sitta i twoway och lilleman i freeway på varsin plats i baksätet.

med lite trix så går det, men ja hade önskat mig en större bil, typ a6 eller passat.
inte volvo, svärisarna har en v70, lika lite plats bak i den som i vår....

Britax Hiway tar lite plats, vi har dessutom satt den i mitten och då påverkas ingen av stolarna fram. Dock vet jag inte om det går att ha en stol i mitten och en i "vanliga" passagerarstolen bak?

Men som jag påpekade tidigare, BeSafen är gigantiskt i jämförelse med många andra stolar vi provat.

citroen c8, 7 sitsig, men säterna längst bak borttagna så hundarna får plats. har 2 axkid kidsofix. har plats med en till utan problem!

Har en Volvo V70-98 och böt Be safe mot Britax (minns ej vad den heter) och fick då utan problem in 2 stolar i bak. Har vid något tillfälle åkt tom 2 bakåtvända britax + en framåtvänd när kompisen och hennes 6 åring åkte med oss.

*kl*
En väninna och jag satt och diskuterade bilar. Jag är inte så hemma på bilar. Men för mig känns det som enda alternativet för riktigt stora familjer är minibussar, ifall de vill ha ett ordentligt bagageutrymme.
Är det så? Eller finns det även andra alternativ där man har tex plats för sex personer plus stort bagage?

Kl

Jag har haft 3 bakåtvända stolar i bak i en Volvo 855. Funkade bra, både jag och maken kunde köra. Satte in fästöglor i golvet så att vi kunde flytta sätet. I Citroen XM hade jag en stol fram och 2 bak, en bakom passageraren och en i mitten.
Nu har vi en Chrysler Grand Voyager med 2 bakåtvända stolar och en bältesstol. Problemet blir i höst när jag behöver få in 4 bakåtvända och en bältesstol.. Det går om vi kopplar ur airbagen och sätter en i fram, men om vi ska iväg hela familjen så får jag knöla mig ner mellan stolarna längst bak.

Har en britax hiway och en britax twoway till de yngsta nu, tidigare satt äldsta i en twoway men han fick en bältesstol när han vändes framåt vid 6 år & 3 månader. Har även haft en akta graco duoflex, men den stolen gillar jag inte.. Stor, klumpig, krånglig, och går bara till 18 kg i bak. Jag vill ha mina barn bakåt länge.

Nja, det blir mer plats i kupén med minibuss, men bagaget brukar vara riktigt litet om man har alla säten i. Däremot större femsitsiga bilar tex XC90 eller Kia sorento har bra bagage :)

när Matilda vänds framåt om nått år, får hon sitta i twoway och lilleman i freeway på varsin plats i baksätet.

med lite trix så går det, men ja hade önskat mig en större bil, typ a6 eller passat.
inte volvo, svärisarna har en v70, lika lite plats bak i den som i vår....

Jag hoppas att du inte planerar att vända twowayen?? Även om den är godkänd för det så är den hemskt mycket sämre framåtvänt. Köp en bra bältesstol istället, den behövs ju ändå senare :)

*kl*
Nån sa nåt om urväxt stol pga böjda ben... Det är säkrare för barnet att sitta bakåt med böjda ben vid en krock än vad det är att sitta framåt för tidigt eftersom barnets huvud är alldeles för tungt i förhållande till kroppen. En krock då kan orsaka bruten nacke.

Själv har jag dottern i en Hiway fram i en v70 -00 (gamla karossen) vilket ger gott om plats i baksätet. Har då och då två bältesstolar bak utan problem. Planerar att byta ut Hiwayen mot en Twoway vid behov för ayy ha dottern bakåt så länge som möjligt (till ca 5-6 år).

Vi har en Be Safe Izikid m isofix. Har både en Skoda Octavia-11 och en Saab 900-96 (nya karossen) Nog ryms man framför men man bör väl inte vara allt för lång, jag och sambon är ca 173 båda två. Däremot så finns det gott om plats kvar i framsätena i min broders Passat-04.

Har provat stolen både bakom passagerare och förare i alla 3 bilar.

Liknande trådar

Småbarn Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har...
2
Svar
32
· Visningar
9 377
Övr. Barn Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens...
Svar
19
· Visningar
6 322
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
2 105
Senast: MaRomer
·
Småbarn Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
16 698
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar