Vad har ni för bil i er familj för att få plats med två st bilbarnstolar?

Sv: Vad har ni för bil i er familj för att få plats med två st bilbarnstolar?

Det kan ju vara så enkelt som positionen på ryggstödet? Min syster och jag sitter lika långt från ratten när man skjuter sätet men hon lutar ryggstödet mycket mer. I mitt tycke känns det som att hon ligger :D

Nej vi har gamla 00:an! (Samt en V70 97:a) Och vi upplever den stor - men alltså inte tillräckligt stor för att ngn över 160 bekvämt ska kunna köra med en HiWay bakom sig!

Men eftersom många andra tycker annat så undrar jag ju ifall vi gör ngt fel - alltså antingen vid monteringen av stolen* eller att vi av ngn anledning vill köra sittande längre från ratten än genomsnittspersonen...?:confused:

Jag har en V70 -97 med bakåtvänd stol bakom passagerarsätet och när sätet är bakskjutet mot stolen (acta graco cosmic) så mycket det går är passagerarsätet ändå längre fram än förarstolen intsälld för mig på 161 cm. Så jag förstår absolut att ni har problem!

>Ninnurur: Vi har ev stolsryggarna lite mer lutande än snittpersonen, jag ska prova hur mkt skillnad det gör att resa dem upp ngt snäpp!

Funderar annars på om det går att vinna plats med själva monteringen av bilbarnstolen, men vi har ju frigolitklossen så nära baksätets rygg som det går. Hm.

Om vi har våra V70:sar kvar när bägge knoddarna ska åka bakåtvänt så får vi kanske prova och se om våra HiWays går att ha bakom passagerarstolen + i mitten där bak.

>eyz: Akta Gracon Cosmic tror jag iofs är snäppet större en Britax HiWay, men det är iaf lite skönt att höra att det är fler än vi som inte tycker att gamla V70:n är busenkel att fylla med bakåtvända bilstolar i baksätet :)

Hi-way funkar kanon att ha i mitten i V70. Har man fästen i golvet så kan man ändra förarstolen och även ha den ganska långt bak om det behövs.

Hi-way funkar kanon att ha i mitten i V70. Har man fästen i golvet så kan man ändra förarstolen och även ha den ganska långt bak om det behövs.

Vet du om det går att ha två Hi-Ways brevid bredvid varandra? Mitten+bakom passagerarsätet alltså.

Jag har haft hi-way och two-way bredvid varandra, h-w i mitten och t-w bakom passageraren. Det borde funka med 2 h-w oxå, fats man kanske får ställa den ena längre in på sätet så att inte de bredaste delarna hamnar bredvid varann.

En stol som verkar ta väldigt lite plats är Britax Hi-Way. Har sett den brevid Mobi i min bil (Passaten) och den tog mycket mindre utrymme. Prova!

Har en Britax FreeWay (nu mera HiWay) som andra stol som jag oftast har i min SAAB 9-3 (sedan) och måste tyvärr göra dig besviken och skriva att det inte blir så värst mycket mera plats för dom där framme med den heller. Nog går det få men då får äldsta sonen som sitter i barnstolen bakom sitta med rätt böjda ben han är väl ca 92-95 cm. Det går ju att justera lite mera med den stolen än med BeSafen där man är rätt låst i och med isofixfästena men tror fortfarande det är svårt att sitta bra där fram om man är lång.

Fast jag vill nog påstå att High-Way tar ganska liten plats speciellt om man kan tänka sig att sätta den lite mera upprätt...
Vi har en High-Way i vår Mondeo och har nu införskaffat en andrabil, en Seat Ibiza -01 och provade i helgen att sätta in bilstolen där både fram och bak då vår tanke är att få in två stolar i den bilen med i framtiden.
När vi ställde om passagerarsätet så att stolen fick plats i bak så går det att sitta framför även om det inte är jättebekvämt, och då är jag 170cm med ganska långa ben... Även sambon strax under 180cm fick plats. Men självklart var det inte så bekvämt men det går... och i samma läge var det heller inga problem att sätta stolen i fram, vilket ger ganska mycket plats bakom så länge man bara har en stol :)

*kl*
Ett allmänt tips! Min syster har en liten Audi A3 och i den har de tagit bort handskfacket för att kunna sitta bekvämt med en bakåtvänd stol bakom passagerarsätet. Det kan ju funka för fler! :idea:

Vi hade en period två be safe izi kid i baksätet på vår volvo 945 men även i vår ford mondeo -05.
Inga bekymmer alls.

Vi har två stooora hundar som behöver sitt utrymme bak så när vi väntade barn var det bara att titta på större bil.
Valet föll på en Dodge Durango, och som jag älskar denna underbara bil.

Den är 7 sitsig men jag tog ut sista sätesraden och satte en stor dubbelbur bak. Detta gör att jag får in barnvagnen mellan baksätet och hundburen ( har en concord Neo barnvagn)

Sonen har nu en Besafe easy kid 3 med isofix som sitter i baksätet bakom passagerarsätet och även om bilen är väldigt rymlig invändigt så nog är benutrymmet för en lång person i passagerarsätet påverkat även om det går.

Jag ville ha denna bilbarnstol av säkerhetsskäl så jag provade faktiskt inga andra men jag upplever också att stolen är utrymmeskrävande fast i vårt fall funkar det ju ändå.

Liknande trådar

Småbarn Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har...
2
Svar
32
· Visningar
9 377
Övr. Barn Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens...
Svar
19
· Visningar
6 322
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
2 105
Senast: MaRomer
·
Småbarn Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
16 698
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar