Vad har ni för bil i er familj för att få plats med två st bilbarnstolar?

Sv: Vad har ni för bil i er familj för att få plats med två st bilbarnstolar?

Nån sa nåt om urväxt stol pga böjda ben... Det är säkrare för barnet att sitta bakåt med böjda ben vid en krock än vad det är att sitta framåt för tidigt eftersom barnets huvud är alldeles för tungt i förhållande till kroppen. En krock då kan orsaka bruten nacke.
Delvis kl

Hur får man in barnet på ett hyfsat smidigt sätt när det börjar bli långt och det är trångt? Förstår ju att det sitter säkrast bakåtvänt och det är ju det jag vill ha så länge som möjligt.

Har en en saab 9-5 2008 och en ActaGraco Cosmic i framsätet, och sonen är 2 år. Har svårt att få in honom i stolen utan att hans huvud kommer mot ex taket, och han är normallång. Känns som jag kommer få lägga in honom till sommaren och hasa upp honom i stolen... :grin:
Har haft stolen i baksätet också och samma problem där. Kanske är för att stolen tar mycket plats?
Kanske ska åka och testa andra stolar...

Testa en britax twoway ist. Den är lägre i sittytan än de flesta andra stolar, och högre rygg så att barnet kan sitta bakåt längre. Det är en vändbar stol, men den bör användas enbart bakåt tills den är urvuxen. Onödigt att vända ett barn som fortfarande får plats bakåt, eller hur? Det är 5 gånger större chans att barnet överlever en olycka om det sitter bakåt.
När barnet sen ska sitta framt finns det många bra bältesstolar som är gjorda för endast framåtvänd åkning.

Min äldsta son åkte bakåt i en twoway tills han var 6 år & 3 månader, då fick han en bältesstol ist. Han var 122 cm och vägde 23 kg när han vändes.

Delvis kl

Hur får man in barnet på ett hyfsat smidigt sätt när det börjar bli långt och det är trångt? Förstår ju att det sitter säkrast bakåtvänt och det är ju det jag vill ha så länge som möjligt.

Har en en saab 9-5 2008 och en ActaGraco Cosmic i framsätet, och sonen är 2 år. Har svårt att få in honom i stolen utan att hans huvud kommer mot ex taket, och han är normallång. Känns som jag kommer få lägga in honom till sommaren och hasa upp honom i stolen... :grin:
Har haft stolen i baksätet också och samma problem där. Kanske är för att stolen tar mycket plats?
Kanske ska åka och testa andra stolar...

Kan inte sonen klättra själv? Men jag tror nog du slagit huvudet på spiken själv, kolla på andra stolar! Främst Twoway enligt mig. Har du ett Barnens Hus nära så har de den stolen till halva priset på torsdag när det är babykväll!

Testa en britax twoway ist. Den är lägre i sittytan än de flesta andra stolar, och högre rygg så att barnet kan sitta bakåt längre. Det är en vändbar stol, men den bör användas enbart bakåt tills den är urvuxen. Onödigt att vända ett barn som fortfarande får plats bakåt, eller hur? Det är 5 gånger större chans han en bältesstol ist. Han var 122 cm och vägde 23 kg när han vändes.

:bow::bow: Bra inlägg!! :laugh:

Nja, det blir mer plats i kupén med minibuss, men bagaget brukar vara riktigt litet om man har alla säten i. Däremot större femsitsiga bilar tex XC90 eller Kia sorento har bra bagage :)
Nu var det 7 sitsiga bilar där man behöver gott om bagage, för vagnar, resväskor etc.
Ett scenarium. Familj idag med ett barn med kvinnan har gått med pergobehandling och det finns ju då stor chans till att det blir fler än en. Familjen diskuterar just för att vara beredd. Mannen vill inte gärna köra minibuss, men finns det andra alternativ om man vill ha ordentligt bagageutrymme?

Ja går man upp till tex Cheva Suburban finns det gott om plats i bagagen, men de kostar därefter kan jag säga ;)
VW caravelle har också hyfsat gott om plats, men allt är ju relativt och ska man ha i stora vagnar tar det ju sin plats. Sen är den hög så man kan lasta högt.
Fördelen är att chevan och caravellen är 9 sitsiga, så tar ni bort några säten blir det ju enormt bagage och ändå möjlighet att ta med pasagerare även om familjen fyller 7 säten :)

En familj på dagis har sina fem ungar i en chrysler Grand Voyager och de är nöjda. Dock mindre bagage än på caravellen. De har också en takbox på där hon lägger grejerna när de handlar isv, det är ju också en lösning.
VW sharan/ford galaxy (i princip samma bil, står tom Ford på Sharan-delarna) vet jag två som har haft som bara krånglat precis hela tiden, så den är jag inget fan av. Finns garanterat de som är nöjda dock.

Sen finns det givetvis fler, men inte som jag har nån erfarenhet av :)

Så lösningar finns alltid :) Fast svaret lär nog vara minibuss ja.

Senast ändrad:

Ok :p Vad finns det tex för bil som är lika hög som Volvo V70 eller liknande men ändå har tex sju sitsar och stor bagage eller finns inte det?
Anledningen till att jag frågar är just att för den detta gäller är deras garage en viss höjd, och bygga till för en minibuss krånglar till lite. Kompisen är inte medlem här och när vi pratade om det, så tänkte jag på att fråga er kloka bukefalister! :p

Testa en britax twoway ist. Den är lägre i sittytan än de flesta andra stolar, och högre rygg så att barnet kan sitta bakåt längre. Det är en vändbar stol, men den bör användas enbart bakåt tills den är urvuxen. Onödigt att vända ett barn som fortfarande får plats bakåt, eller hur? Det är 5 gånger större chans att barnet överlever en olycka om det sitter bakåt.
När barnet sen ska sitta framt finns det många bra bältesstolar som är gjorda för endast framåtvänd åkning.

Min äldsta son åkte bakåt i en twoway tills han var 6 år & 3 månader, då fick han en bältesstol ist. Han var 122 cm och vägde 23 kg när han vändes.

Britax ska jag kolla på!
Vill absolut att sonen ska sitta bakåt så länge som möjligt! :)

Sambons jobbarkompis som har fyra barn har en Renaut Espace, det verkar finnas mycket plats i den.

Klättra kan han, men vet inte om det är så lätt för honom att sätta sig i stolen nu när det är vinteroverall + stövlar. Men förstår tanken att det är lättare för barnen att sätta sig själva än att man lyfter in dom...
Ska kolla på andra stolar, har inget Barnens hus nära men däremot babyproffsen + annan butik.

Min syster hade tidigare en Toyota där man kunde fälla upp två extra säten i bakluckan och ändå lasta ok! Minns inte vad modellen hette. Tyvärr har de inte bilen kvar eftersom det i Norge och Danmark går att lastbilsregga dessa bilar om de är utan passagerarsäten (billigare) och hela sätesinredningar säljer som jag vet inte vad svart i de länderna och är i hela norden svåra att få tag i kompletta. Syrran kom ut en dag i våras till en tom bil... :crazy: Så de sätena är nog i nåt grannland! Men, summa summarum, en stor bil, med många säten och bra last men ändå inte större än en vanlig herrgårdsvagn :)

KL

Några av er ser jag ha kombinationen V70 och Britax Hi Way (vilket ju får ses som en förhållandevis stor bil respektive liten bakåtvänd bilbarnstol) och ni säger att ni kan få in två stolar utan problem.

Då undrar jag om vi gör ngt fel - eller om ni accepterar/gillar att sitta nära ratten...?

Vi har just V70-00 och just nu en Hi Way bakom passagerarsätet, och när passagerarstolen är framdragen så att det blir ngn cm mellan stolsrygg och bilbarnstol så är passagerarstolen i samma nivå som förarstolen när jag kör. Och jag är bara 160 lång!

Frun på 170 har förarstolen ett eller två hack längre bak... Så när våra två knoddar båda ska åka bakvänt så kommer hon få köra med stolen längre fram än vad hon egentligen vill. Och hur en karl på 185 skulle kunna köra med en bakåtvänd stol bakom sig utan att få knäskålarna i instrumentbrädan får jag inte ihop?

Men en 00a är väl den med lilla chassit? Nu har ju jag stolen fram än så länge men jag har gamla chassit som är mycket rymligare :)

00 finns i båda modellerna, de bytte det året :)

Gissar på att ni har mellanmodellen FlipThe Frog? Den är som sagt inte stor.

Det har du rätt i för nu när jag tänker efter så är ju min också en 00a :D En annan fördel med de äldre v70na, man får dra mycket med dem! :)

:D Exakt, bara därför vi köpte våran från första början, nu ska jag def ha en sån nästa gång med. Jättenöjd på alla vis! Fick byta dieselpump i höstas bara och det var billigare att köpa en annan likadan att ta delar på än att köpa en ny, men nu fyller min 65000 om ca 150 mil så då ska den få en ny framruta i present :D

Oh, jag vill också ha en ny framruta!! Jag har en bensinare och det märks ju att den börjar bli till åren... Mest elen som är lite egensinnig på min. Men det värsta är ändå att AC'n bara funkar om det är kallare än 20+ ute. Bilen är svart med tonade rutor. Det är inte ett dugg varmt på sommaren... :cool:

Förlåt för OT! :D

Sambons jobbarkompis som har fyra barn har en Renaut Espace, det verkar finnas mycket plats i den.
Googlar man på den modellen, för att få in många barn så försvinner bagageutrymmet och det verkar vara lika på flera modeller. Alltså om det är en familj med säger vi fem barn eller liknande och behöver en stor bil, men där man också har stort bagage så att om hela familjen väljer att göra en resa eller liknande så finns det plats för resväskor och eventuell barnvagn om den behövs.

*kl*

Vi har en volvo V70, 2010 årsmodell. Vi får in en Britax MaxWay både bakom förarstolen och passagerarstolen och vi båda (174 resp 185 långa) kan köra i den ställning vi vill. Dottern kan utan problem få ner ett par skor i strl 26 mellan sin stol och ryggstödet. Valde den stolen eftersom den är plustestad till 25 kg samt inte hade någon dum grej vid foten. Det är lagom lut på stolen så om hon somnar tippar inte huvudet fram (viktigt för mig, tänk vilken kraft om man krockar då).

Rejält med utrymme, men vi har packat långresor för familjen i en cabrolet så allt är ju vad man jämför med (ja vi hade med vagnen). :D

Den familjen får utan problem plats när dom åker på semester, men dom har iof ingen barnvagn till sina barn länge. Sen kan man alltid kompettera med takbox. Jag tror det är svårt att hitta en stor bil som är liten på utsidan, något får man kompromissa med.

Espacen är iaf den bilen jag har hört ska ha mest inneutrymme i förhållande till yttermått.

00 finns i båda modellerna, de bytte det året :)

Gissar på att ni har mellanmodellen FlipThe Frog? Den är som sagt inte stor.

Nej vi har gamla 00:an! (Samt en V70 97:a) Och vi upplever den stor - men alltså inte tillräckligt stor för att ngn över 160 bekvämt ska kunna köra med en HiWay bakom sig!

Men eftersom många andra tycker annat så undrar jag ju ifall vi gör ngt fel - alltså antingen vid monteringen av stolen* eller att vi av ngn anledning vill köra sittande längre från ratten än genomsnittspersonen...?:confused:

Liknande trådar

Småbarn Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har...
2
Svar
32
· Visningar
9 377
Övr. Barn Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens...
Svar
19
· Visningar
6 322
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
2 105
Senast: MaRomer
·
Småbarn Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
16 698
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar