Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!
Var med på en kurs idag där vi fick lära oss mer om barnens säkerhet i bilar.
Och det allra säkraste sättet för ett barn är att sitta bakåtvänd.
Framåt behöver de inte sitta förrän det är dags att sitta på bältesstol (ungefär efter fyra års ålder). Det är också allra bäst att sitta bakåtvänd i baksätet, hellre än framsätet. Och att i baksätet använda sig av ett stödjeben. (i fram stöds skyddet mot instrumentpanelen i stället).
Bilbarnstolarna som vunnit många "bäst in test" och som även testar sina stolar i högre hatigheter än vad testerna kräver är stolarna från Be safe. Av vad jag lärde mig så är de de allra säkraste alternativen.
De har babyskydd från 0-12 månader, därefter bilbarnstol 0-4 år (alltså kan man ha den direkt till den nyfödde, men babyskyddet rekommenderas ändå i början). Sen blir det bältesstol framåtvänd i baksätet från 4-12år.
Det var skrämmande att se statistiken, att så många installerar sina bilbarnstolar fel. Eller spänner fast bältet fel i bältesstolen.
En mycket nyttig kurs kan jag säga! Har själv inga barn men arbetar i babybutik så jättenbra så man kan lära ut vidare.
Många vänder också på barnen alldeles för tidigt tydligen. de tror att de växt ur den bakåtvända bilbarnstolen för att benen börjer sig. Men det gär tydligen ingen skillnad alls hur benen får plats, böjda ben är helt ok. Det viktiga är huvud och nacke. Öronen bör inte hamna ovanför kanten på stolen, men innan det ska den passa.
Säkerheten är så mkt större om de sitter bakåtvända.
Förlåt om jag kidnappade tråden lite hehe.
Men har ju även rekommenderat en bilbarnstol högre upp: Be safe