Bilbälte/sele till hund

Silver Girl

Trådstartare
Har för först gången stött på säkerhetsbälte till hund, dvs sele som fästs i bilens säkerhetsbälte. Blir lite nyfiken då detta skulle innebära att jag kanske inte behöver byta bil när det blir dags för hund. Men funkar detta verkligen?

Någon som har erfarenhet? Lätt att vänja hunden vid? För- och nackdelar? Finns det för alla storlekar på hundar, från chihuahua till Leonberger eller är det mest för "vanliga" mellanstora hundar?

Sv: Bilbälte/sele till hund

Funkar gör det väl, mina hundar har vant sig fort. Men jag tycker att det är väldigt bökigt att hålla på att ta av och på selen varje gång man ska in och ur bilen, och behöver man lämna hunden i bilen är det inte jättekul att den kan hoppa runt som den vill där inne. Inte heller roligt att ta in en skiten hund i baksätet, även om man har skydd så blir det fort smutsigt.

Jag väljer bur alla dagar i veckan! När jag hade mindre bil så plockade jag ner baksätena och det fungerade väldigt smidigt. Bur känns också säkrare än bälte, både för folk och fä.

Allsafe är den enda krocktestade på marknaden, och finns i många storlekar men jag har hört att bara hundar upp till 15 kg kan klara sig utan skador med en sån.

Bur är mycket säkrare än sele sägs det. Hunden kan slinka ur selen eller selen kan gå sönder. Om selen sitter fel kan den skada hunden. Det finns filmer på youtube med hur det kan se ut vid krock när man använder bilsele. Se om du kan hitta dem innan du väljer. Jag har för mig att det ska finnas någon länk i en gammal tråd här.

Jag har bur till mina hundar, vanlig enkel stålbur och de åker i baksätet. Buren står en liten bit in och kan skjutas ännu längre in om t ex en bil kör på i sidan på bilen. Buren trycks i så fall inte ihop utan åker bara längre över åt vänster. Har man bur i bagaget bör den vara krocktestad och godkänd.

Allsafe är den enda krocktestade på marknaden, och finns i många storlekar men jag har hört att bara hundar upp till 15 kg kan klara sig utan skador med en sån.

Allsafe är testad med 20 kg hund(docka) och frontalkrock i 50 km/h. Då överlever både hund och sele.

Allsafe finns i storlek från miniliten till jättestor, och oavsett allt så kommer den att hjälpa FÖRAREN mot att få en elefant i nacken vid en krock. Hur det går med hunden är i höga hastigheter oklart oavsett storlek på hund.

Jag har allsafe till min stora hund, hade bur förr men helt meningslöst ha en stor jäkla bur och en stor bil för att kunna köra hunden ibland. Han tycker inte om att åka bil tyvärr. Så när jag köpte ny bil blev det en mindre, och hunden åker med allsafesele i baksätet. Han klarar sig bättre med sele än utan, sen om han klarar sig och hur det hoppas jag slippa veta. Men oavsett skick på hunden vill JAG inte ha en elefant i bakhuvudet vid en krock. Kraften när en hund kommer flygande och träffar dig i nacken är ton. Så jag ser det som en minskad risk så med.

Värt att notera är att krocktestade burar kan vara testade med bara en specifik vikt och specifik hastighet med. Krocktestad säger inte jättemycket - man måste ta reda på exakt HUR det är testat. Gäller alltså även burar.

Ang selen så lika lätt vänja hunden vid en sån sele som en annan. Enkel att sätta på men aningens fippligt spänne men det är för att spännena inte ska brista vid krock. Vadderad, verkar hyfsat bekväm (lite sådär med magbandet kanske), känns gedigen. Nackdelarna är eg de uppenbara. Samt att beroende på hund kan de envisas med att vilja snurra i baksätet, och trassla in sig i lilla remmen mellan sele och bälte. De stryper sig ju inte eller så, men det blir obekvämt när de får lilla remmen fel.

Enda krocksäkra buren värd namnet är MIM Variocage. Men bur är alltid bättre än ingen bur, så länge det inte är plastburar eller hopfällbara utställningsburar.

Jag har sele+bälte till vår blandras (schäferstorlek) när/om han behöver åka i min bil. Han har inget emot det, men han gillar att åka bil så jag tror inte han han bryr sig om HUR han färdas, bara han får följa med. Jag däremot tycker att selen är rätt bökig att sätta på, men jag antar att det är för att han så sällan åker i min bil (vi tar alltid min mans kombi när vi ska åka någonstans och hundarna ska med så det här är bara i undantagsfall), så jag antar att man hade blivit lite mer fingerfärdig med tiden. Nu är det "men hur i HELVETE ska den egentligen sitta?" varenda gång, och av någon anledning så har man ju alltid lite bråttom när man ska iväg också...:)

Tycker dock bur är mycket smidigare, så när jag köper ny bil så kommer det att bli någon form av kombi så att alla 3 hundarna kan åka i bur oavsett vilken bil vi väljer.

Har för först gången stött på säkerhetsbälte till hund, dvs sele som fästs i bilens säkerhetsbälte. Blir lite nyfiken då detta skulle innebära att jag kanske inte behöver byta bil när det blir dags för hund. Men funkar detta verkligen?

Någon som har erfarenhet? Lätt att vänja hunden vid? För- och nackdelar? Finns det för alla storlekar på hundar, från chihuahua till Leonberger eller är det mest för "vanliga" mellanstora hundar?

Vi har både bur och bälte till våra hundar.
Jag föredrar buren alla gånger och för mig är det självklart att anpassa bilen efter hund och att det då behövs en bur.
Men mina hundar åker bil nästan varje dag.
Skulle jag däremot ha hundarna i bilen väldigt sällan så kan bälte vara ett alternativ.
Jag har bälten till såna tillfällen att bagageutrymmet behövs till annat eller att någon annan ska passa hundarna och behöver kunna köra dem i bilen.
Tex så passar svärföräldrarna hundarna en del och ibland behöver dem kunna åka iväg på något och då är ju bältena utmärkta, för jag kan ju inte förvänta mig att dem ska byta bil till en stor kombi med hundbur i.

Jag har AllSafe-sele på min 32 kg eurasier. Har ingen egen bil så får variera mellan föräldrarnas och pojkvännens och ingen av dem (förutom pappas ena, som redan har hundbur), har plats för en tillräckligt stor bur. Jag tycker att det är jättesmidigt och har baksätesskydd i bilarna så att man kan åka även om hunden är skitig.
Detta är iofs bara en tillfällig lösning, tills jag skaffar egen bil, men tycker att det funkar bra så länge. Om vi ska åka långt så tar vi pappas bil med burar, och ser till att rasta ofta, då han tycker att de är lite i det minsta laget för honom.

Jag har sele+bälte till vår blandras (schäferstorlek) när/om han behöver åka i min bil. Han har inget emot det, men han gillar att åka bil så jag tror inte han han bryr sig om HUR han färdas, bara han får följa med. Jag däremot tycker att selen är rätt bökig att sätta på, men jag antar att det är för att han så sällan åker i min bil (vi tar alltid min mans kombi när vi ska åka någonstans och hundarna ska med så det här är bara i undantagsfall), så jag antar att man hade blivit lite mer fingerfärdig med tiden. Nu är det "men hur i HELVETE ska den egentligen sitta?" varenda gång, och av någon anledning så har man ju alltid lite bråttom när man ska iväg också...:)

Tycker dock bur är mycket smidigare, så när jag köper ny bil så kommer det att bli någon form av kombi så att alla 3 hundarna kan åka i bur oavsett vilken bil vi väljer.

Vad har du för sele? Allsafe lossar du ju bara en rem. Trä selen över huvudet, stoppa in ena frambenet i stängda delen, spänn remmen. Klart. Ta av omvänt. Tar max en minut för mig trots att jag kör hunden typ Max 5 gr/år

Mina har allsafe. Sitter som y selar, går på mindre än en minut att ta på. Ture sticker i tassen själv så på honom går det ännu snabbare.
Selarna sitter bra och hundarna ligger och sover i baksätet. Lämnar vi dem i bilen knäpper vi loss dem så de inte ska snurra in sig i varandra.

Minns inte vad det är för märke, men det är nog handhavandefel snarare än fel på selen. Klarar knappt av att få på en vanlig spårsele utan att känna mig som en fyraåring som ska försöka knyta skorna :D

Låter ju än så länge som ett alternativ. Har en bil som jag trivs med, och är ju i stort sett alltid kostsamt att byta bil. Ska fortsätta fundera.

Anledningen till att jag frågade om olika storlekar var att jag till och från funderat på papillion som hundras. Undrar då om det finns selar som är så små att en pappis-valp kan ha den, då jag ju vill vänja in bilåkande ganska tidigt.

Låter ju än så länge som ett alternativ. Har en bil som jag trivs med, och är ju i stort sett alltid kostsamt att byta bil. Ska fortsätta fundera.

Anledningen till att jag frågade om olika storlekar var att jag till och från funderat på papillion som hundras. Undrar då om det finns selar som är så små att en pappis-valp kan ha den, då jag ju vill vänja in bilåkande ganska tidigt.

Det finns säkra burar som är byggda för att ställa i baksätet på bilen, alltså ingen utställningsbur eller plastbur.
Jag hade absolut satsat på en sån bur i ditt fall om du inte vill byta bil.
Jag har bara sett såna burar till mindre hundar och funderar du på en Papillion så blir det ju inga problem med storleken iaf :)
Jag är helt övertygad om att hunden åker både säkrare och bekvämare i bur än i bälte.
Även om bälte är bättre än lös hund i bilen.

Falcon har de små burarna, har sett att MIM börjat tillverka liknande.

Hm jag tror inte vi tänker på samma bur efter lite bildgooglande.

Den buren jag tänker på har två stödben som ska stå i golvet där vi annars har våra fötter och sattes även fast med säkerhetsbältet likt som man har på en bilbarnstol.
Dörrar på både vänster och höger sida så man lätt kan ta ut hunden oavsett vilken sida buren står på.

Dock påminde den om utseendet på Falconburarna.

Fasiken att jag inte kommer på vad märket hette, jag funderade själv på en sån ett tag.

Jag har en Allsafe stl S för att använda de få gånger jag inte får plats med båda burarna i bilen. Den är på gränsen till för stor för mina dvärgpinschrar som väger drygt 5kg så det finns inte en chans att den passar en pappisvalp.

Jag har selar till mina hundar. Är riktigt nöjd, de enda är väl att det blir struligt att lämna dom fastbunden en längre tid så det gör jag inte, skaffat en avspärrning mellan fram och baksäte så dom kan få vara lös under tiden jag är på affären eller vad jag nu än gör... :)

För snart 2 år sen körde jag av vägen och voltade i diket och då hade jag bara ena hunden, han satt i sin sele i framsätet, fick något blåmärke i armhålorna men han klarade sig utan andra men... Så jag är väldigt nöjd hur den funkade även vid olycka... <3

Jag hade bur tidigare och föredrar det alla gånger men eftersom jag har hamnat i rullstol så behövs bagageutrymmet till rullstolen. Jag köpte en allsafe sele till min 15 kg hund och det fungerar bra. Första gången i sele var han lite pipig och kom inte till ro men andra gången vi åkte så lade han sig ner och sov.
Ska du skaffa en såpass liten hund så kolla ordentligt på bur först. Jag kollar då och då om det inte finns någon vettig bur att ställa i baksätet för jag tycker att det är så mycket smidigare. Förr var min hund alltid med när vi åkte någonstans men nu åker han bara bil om han verkligen behöver åka med och det beror på att det känns inte alls lika säkert med sele som med bur och jag vill inte utsätta honom för risker i onödan.

Jag har en liten bil och min WSS på 17 kg åker i passagerarsätet fram, med sele.

Vet inte märket, men den ser ut och känns gedigen, och är busenkel att sätta på, går på mindre än en halvminut.

Det man fick tänka på var att koppla ur krockkudden, precis som man gör med en barnstol i framsätet.

När dagvalpen är med åker han i baksätet, också i sele.

Visst är det lite stökigt, när de smutsat ner sig i skogen, men jag har tvättbara överdrag till stolarna. Dock inbjuder jag ingen finklädd att åka i min bil...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2