lil-sis

Trådstartare
Jag börjar övningsköra innan månadsskiftet och har som mål att ha körkortet innan maj är slut, det beror ju lite på kötider och sånt för uppkörning men iaf...

Det är HEMSKT mkt tjaffs hemma om att jag inte får köra i "brorsans bil" för jag ska förstöra den och bla bla. Det är alltså ingen ny bil eller så men.

Hur som helst så behöver jag iaf en egen bil för att kunna dra runt på maran till sommaren.

Men vad ska jag köpa?

Kraven är billig och kunna dra minst 1400 på B-kort. Jag menar JÄTTEbillig. Och lätt att skruva på själv :)

Haha ja det är nog vad det kommer att bli också. Finns en i Uppsala med bra pris. Men jag har inga pengar förräns i mars och då lär den vara borta. Men det dyker säkert upp fler.

Sen kommer ponnyn å hälsar på dragen av matte :D

Min gamla volvo 245:a (en 88:a) har jag för mig bara fick dra 1300-1350kg ungefär. Men det kanske är olika vad det är för motor i???

Det går att justera med släpet också i värsta fall, kanske har hittat ett som passar mig och ponnyn, 1200kg. Iom hon inte väger så mkt så kan jag ju väga ner ett släp. De jag hyr i från har många viktklasser som tur är men jag vill helst ha ett eget så vi kan ÖVA.

Jag har nyligen köpt en Mercedes 190 -86 för 10500 kr. Det tycker jag är en trevlig bil. Den drar 1500 med BE-kort men jag kommer inte ihåg vad den tar med B-kort.

Volvo 745:a funkar kanon tycker jag! :)

Har själv en långmilare, som är kanon att dra med.
Peppar peppar så går den aldrig sönder, och gör den det så kan pappsen fixa det mesta utom katalysatorn.
Går lite billigare än 245:orna om den har katalysator oftast.

Ford Granada

drar 1700 med BE kort
1400 med b kort

stor och hyfsat stark om du köper en 2.8

mvh

Har haft 245 glt -86 tidigare, helt suverän att dra med pga bakhjulsdriften o min hade dessutom nivåreglering, fick dra 1470 med den jag hade. Även haft MB 190 årsmod -88 men den var alldeles för klen maskinellt. Sedan och långmilare är billigare, kan vara helt ok om de är underhållna när det gäller tex Volvo, mindre kul med fler mil på tex japaner.
Mvh
Nin

VARFÖR skall du ut och köra häst när du precis tagit körkort.

Är du medveten om hur många olyckor som händer med hästsläp eller andra släp per år som är orsakade av rookisar med sitt nya körkort???

Se till att skaffa dig rutin och lära dig köra bil utan släp, innan du kopplar på din häst.

Är du medveten om hur många olyckor som händer med hästsläp eller andra släp per år som är orsakade av rookisar med sitt nya körkort???

Se till att skaffa dig rutin och lära dig köra bil utan släp, innan du kopplar på din häst.

Nä men jag skulle hemskt gärna vilja veta... Har du någon statistik?

Kan sätta något på att det är en försvinnande lite del jämfört med rookisar av manligt kön utan släp med för mycket testosteron och saker att bevisa...

Hänger på med en följdfråga... :) Jag är nämligen i bilbytartagen. Tänkte kolla erfarenheter av Jeep Wrangler och Suzuki Jimny. Någon som har/har haft nån av dom? Åsikter?

Varför skulle jag som försiktig nybörjar-åkare skapa mer olyckor än någon annan?

Hela poängen med mitt körkortstagande är att kunna dra runt på maran, annars kan jag lägga de pengarna på en ny fin sadel :)

Avser att ta BE innan året är slut (om det är tillåtet vill säga).

Andra släp vill jag INTE likställa med hästsläp, herregud, jag drar ju min ögonsten!

Jag kör en Ford Mondeo -97. Bra bil som funkar för mig. Den får dra 1470 kg och min transport väger 1400 kg. Har även en Volvo v40 -00, som får dra 1400 kg. Detta är familjens bilar men jag skall till sommaren köpa en egen bil. Antingen en Volvo v70, v40 eller en Ford Mondeo.

Jag får lov att köpa mammas Ford, men jag vet vad som är fel på den och dessutom vill jag ha en egen bil, som är min som ingen annan har ägt eller åkt, annars kommer det bli att mamma tar min bil ändå :smirk:

Kram Favina :bump:

Man skall inte ut och köra hästsläp, bilsläp eller annat släp innan man kan köra bil ordentligt.

Det är säkert inte du som kommer köra oförsiktigt men att ut och köra med släp och försöka kontrollera det då andra bilförare kör som de stulit sina fordon är INGEN bra plan.

Med bilkörning kommer rutin som är vikig att ha om man vill förebygga olyckor. För något år sedan var det en jätteartikel om just detta med orutinerade förare och hästsläp.
Detta på grund av att man under en mycket kort tid hade ett flertal olyckor med nykläckta körkortsinnehavare och omkullvälta släp med hästar i.

Angående Suzuki Jimny får den knappt dra något alls, har hård fjädring och är ingen bil man vill köra långt med om man föredrar komfort.

Vad innebär ett flertal olyckor? Hur många av totala antalet? Det var min fråga....

Misstänkte att det var så med Jimnyn. *stryker från listan*

Det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen direkt. Det är ju ganska så olika att köra med och utan släp, så man kan lika gärna vänja sig vid släpet på en gång. På det sättet så vet man ju hur stor, klumpig och seg man är som ekipage, och råkar inte glömma bort sig och tro att man är snabb och smidig som vanligt.

Jag vet massor av tjejjer som i princip invigt körkortet med att köra med släp, och det har gått alldeles utmärkt. Det har mycket med gott omdöme att göra också och inte bara rutin. Rutin på liten snabb bil kan faktiskt göra det svårare. För det blir en rutin som luras.

Nej farligast är de unga pojkarna i alldeles för snabba bilar som skall ut och stila för polarna en Fredagskväll. Killar mellan 18-24 år borde ha fartlås vid 90km/h på sina bilar.

Liknande trådar

Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 582
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Senast: Lena_B
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 982
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar