Bil skrämmer häst i hage-vad gäller?

Sv: Bil skrämmer häst i hage-vad gäller?

Jag vet väldigt lite om vilka regler som gäller men när jag sökte hittade jag att man kan registerera som tävlingsfordon med mindre stränga krav på buller osv. men får då bara köras till och från godkänd tävling/träning och även de måste ha registreringsskylt.

Länk.

I vilket fall som helst får man inte hålla på att busköra och skrämma hästar.

Så länge han inte kör på din mark är han inte skadeståndsskyldig för vad dina hästar hittar på.
Däremot kan han bli mål för myndighetsuttövande om han dels kör för fort på allmän väg eller kör med fordon i terräng eller framför ett icke registrerat ellet besiktigat fordon eller kör utan giltigt körkort.
Men inget av detta ger dig möjlighet till skadestånd.

Jag blev själv utskälld för ngr år sedan när jag och en kompis drog igång hans stora flistugg. På andra sidan grothögen låg en hästhage vi inte sett. Det var inte lång ifrån att des hästar skenat ut ur hagen.
Vi hade ju inte sett kusarna. men efter kontakt med polisen tillsammans med hästägaren gjordes det klart. Inget ansvar på andra sidan staketet.

Så länge han inte kör på din mark är han inte skadeståndsskyldig för vad dina hästar hittar på.

Jo om det är en väg som han åker på.
För då så gäller Trafikförordningen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
Det verkar vid närmare undersökning gälla alla trafikanter.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

En flistugg är INTE trafik.

Aha, är det kanske bana man får köra oregistrerat fordon på då? (Alltså racerbana?)

Ja bara på bana med tillstånd.
Inte en bana som man bara totat ihop på egen mark för att det är kul.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 654
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Hästhantering Hej! Vi har en häst i mitt stall, ett sto som är väldigt aggressiv i hagen mot andra hagar. Häromveckan sprang hon igenom en tråd in...
Svar
11
· Visningar
2 078
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka