Bil för lite större familj

Tora

Trådstartare
Ni som har tre barn och fler, vad har ni för bil?

Vi är fem i familjen och har en V70 men den känns lite liten så jag undrar vad ni andra med lite större familjer har för något.

Med vänlig hälsning,

Tora

Sv: Bil för lite större familj

Vi har en Chrysler Grand Voyager nu, vi är 2 vuxna och 3 barn. Fast vi måste byta inom ett halvår, till en niositsig. Får tvillingar om ca en månad och våran bil funkar så länge de små sitter i babyskydd, men när de ska byta till bakåtvända så får vi inte plats. Vi kommer att ha 4 bakåtvända stolar och en bältestol..
Annars är jag jättenöjd med bilen, skön att köra. Drar en del dock..

När vi var fem i familjen, plus två mellanstora hundar (golden), hade vi VW Caravelle. Vill man inte ha minibuss kanske Volvo XC90 kan vara något?

Vi är inne på vår andra Renault Grand Scenic, den med två uppfällbara säten i "skuffen", prisvärd (mycket bil för pengarna) och hyfsat billig i drift.

Nu när jag blivit sambo med en man som har tre barn, så är vi helt plötsligt sju i familjen. Min gamla Audi A4 räcker inte långt längre...vi letar efter en sjusitsare, men har inte valt ännu.

Vi är inne på vår andra Renault Grand Scenic, den med två uppfällbara säten i "skuffen", prisvärd (mycket bil för pengarna) och hyfsat billig i drift.

Även vi är nyblivna ägare till en Renault Scenic. jag är väldigt positivt överraskad då jag var väldigt negativ till att ligga och köra en "buss". Denna bil är större med möjlighet till 7 platser men känns inte större än vår Saab 95 att köra.

Har två barn och den tredje kommer i nov därav bilbyte.

*svarar fler*

Verkar inte helt enkelt det här :D

Ni som har extra säten. Kan man sätta en bilbarnstol där?

Med vänlig hälsning,

Tora

Vi har bara använt bälteskudde i våra extrastolar, aldrig bilbarnstol, men jag skulle nog inte göra det - de är en mycket enkel variant av säte. Dessutom är de längst bak i bilen och där har man inte riktig uppsikt tycker jag, jag sätter de äldre barnen där.

KL
Något jag saknar på vår nya bil är en "skvallerspegel" som fanns i den gamla Scenicen, en extra spegel under backspegeln som man kunde ställa in för att lättare ha koll på dem som satt i baksätet, bra detalj tycker jag.

Vi hade en Opel Zafira, sjusitsig. De två sätena längst bak gick att ta bort, så det blev som ett vanligt bagage på en kombi. De var dock inte alls lämpliga till bilbarnstolar, så de som var äldst fick åka där. Bagaget blev väldigt begränsat när de sätena var där, så oftast låg det ena nere hela tiden (vi är sex i familjen, två vuxna, fyra barn), och då satt tre barn i mellanbaksätet, och den fjärde längst bak. Däremot drog bilen hästtransporten mycket bättre än vad den betydligt nyare V70:n gör.

I Scenicen är sätena alltid med eftersom de försvinner under golvet, men det är som sagt inga sköna stolar och jag skulle inte vilja åka i dem varje dag. Tonåringar brukar stå ut, men jag skulle inte sätta varken små barn eller mormor där.

Vi har en Mazda 5 och den har två extra säten som man kan fälla upp. Det står i instruktionsboken att dom inte ska användas med bilbarnstol. I övrigt är det en rymlig bil men fungerar inte för större familjer än fyra, mittensättet bak är så obekvämt att det bara kan användas som extrasäte.

Vi har haft en Chevrolet Trans Sport och jag har älskat att köra den bilen. Gott om utrymme för två vuxna och fyra barn plus packning. Hyfsat låg bränsleförbrukning, för sin storlek och motorkapacitet (jämförbar med t.ex volvo 940)

MEN bilskrället har envisats med att gå sönder hela tiden och har nog fått alla modellens "barnsjukdomar", så jag kan tyvärr inte rekommendera någon. Vi säljer nu bilen (efter 6 år och typ 12000 mil) för nästan inga pengar alls (mer än 150.000 mindre än vi betalt och då har jag inte räknat in växellådsrenoveringen på 40.000...) till en kompis som har en likadan (och en bilmek-kunnig make), så försöker de hålla EN bil rullande med hjälp av delarna från två...

Vi har en Ford SMax. Den är sjusitsig. Härom dagen åkte vi 3 vuxna, 2 bakåtvända bilstolar samt två barn 9 och 11 år. Vi fick även med två vagnar i bak. En UJ Terrain och en Mc Laren paraplyvagn. Alla satt bekvämt. Dock åker man kanske inte gärna till fjällen i bakstolarna som inte är supersköna.
Vi skulle lätt få plats med 2 bakvända stolar och en framåtvänd. Sambon är 185cm lång.

Annars är WW Sharan en rymlig bil.

Med vänlig hälsning, Miks

Nu är vi visserligen bara fyra i familjen (plus hundar) men vi har en sjusitsig Land Rover Discovery. Skitpraktiskt, då vi ofta har vänner/syskon m oss när vi ska göra saker.

Vi är fem i familjen. Två vuxna och barn på 14, 12 och 10 år. Vi har en Opel Vectra. En bil som känns väldigt stor och luftig. Den har ett stort bagage och är mjuk att köra. Mycket bil för pengarna. En bil jag rekomederar!:)

*kl*

Ursäkta att jag kidnappar lite!

Vi behöver tips på bil som rymmer två vuxna, fem barn i åldrarna 5-8 och en grand danois (hane). Det kan ev bli en hund till i framtiden (typ boxer). Någon? :D

*lite allmänt*

Det verkar inte helt lätt när man skall få plats med två bakvända och en framåtvänd bilbarnstol. Bara man slipper dom så verkar det ju lättare. Vi är ju fem i familjen nu men man vet aldrig. Kanske blir vi fler även om det inte verkar troligt nu.

Ameo: tror du att alla är Chevrolet är lika krångliga eller var det bara din? Lät ju annars väldigt bra rent storleksmässigt.

Med vänlig hälsning,

Tora

Ameo: tror du att alla är Chevrolet är lika krångliga eller var det bara din? Lät ju annars väldigt bra rent storleksmässigt.
Jag tror tyvärr att det är något som följer modellen. Det finns MASSOR utannonserade till vrakpriser på Blocket, med samma/liknande fel som min haft....
I storlek och comfort är den överlägsen :love:, men kvalitén är under all kritik. Och för att spä på det ytterligare så har den dåligt resultat i krocktester och rostar lätt. Så nej, köp ingen sådan!

*kl*

Ursäkta att jag kidnappar lite!

Vi behöver tips på bil som rymmer två vuxna, fem barn i åldrarna 5-8 och en grand danois (hane). Det kan ev bli en hund till i framtiden (typ boxer). Någon? :D
Problemet är ju, som du säkerligen redan upptäckt, att man i de allra flesta fall får välja mellan extra sittplatser och bagageutrymme.
Det jag kommer på spontant är typ en VW Caravelle, Opel Vivaro, Mercedes Vito eller annat bussliknande. De 7-sitsiga som är mer som en "större personbil" har nog inte tillräckligt med utrymme.

Defintitivt en minibuss. Speciellt när ni har en så stor hund och eventuellt en mellanstor på gång. Med t.ex. en VW Caravelle så har man 7 eller 8 (om man väljer att ha extrastolen i mitten isatt) sittplatser och gott om bagageutrymme. Åtminstone i -98 års modell som vi hade. ;) Det kan ju ha hänt en del med inredning och storlek de senaste 15 åren.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila