Biggles Avkommor

Sv: Biggles Avkommor

Har ett 3-årigt sto efter Biggles med ett helt underbart psyke, dock lite krafsig med frambenen när hon står på gången och är lite bökig med huvudet men annars en otroligt framåt och orädd häst som har lätt för att lära:laugh:

Så var min oxå som 3-åring ,så det går över med tiden(bökade mkt med huvudet,tugga på saker) ...Jag tycker det är otroligt att Biggles fina temprament är så dominant..Men som jag personligen är glad över när jag för inte så länge sen skulle skritta av efter ett träningspass ,så gjorde jag som man inte ska göra ,lossade sadelgjorden ,skrittade ut i mörkret och rider i skogen förbi en åker ,två skällande rådjur hoppar över stigen min häst tvärvänder rakt in i ett träd ,sadeln och jag åker runt,jag skriker halt !!Och min älskling står blixt stilla tills matte trasslat sig ur stigbygel och ländtäcke i mörkret..:love:Jag vet vuxna hästar som hadde skenat hem till stallet istället....

dom är underbara på de sättet våra Bigge avkommor.
Min dam är helklippt nu och hadde inga preblem alls med klippmaskinen första gången.
Fick hon skulle hellst vilja stå böjd hela tiden och titta vad som händer.
Klippte henne igår och när man kör med maskinen från ljumsken och bakåt över rumpan så gungar hon i takt med maskinen och näsan blir jätte lååång.
*så skönt*
det bara lyser om henne att det är mysigt/skönt.

Min fina kille är nu 6 år och en dag ska jag väl ut och tävla.Men framför allt vill jag ha en BRA ridhäst som man kan träna både dressyr och hoppning samt rida ut på utan att riskera livet.Sen är hållbarheten viktig och jag valde noga ,ville dessutom ha ett svenskt halvblod....Och har inte ångrat mig en sekund...:love:

Hejsan! Vet inte om tråden är så aktiv längre, men jag undrar, ni som startade tråden, vars avkommor är födda -04 -05. Hur är de nu? Jag har ett litet sto 158 cm som är född -04 so som tre och fyraåring var supersympatisk. Lättlärd, go och glad, underbar att hantera i alla lägen, helt orädd, men som det senaste året har blivit en riktig bitch!!!! Hon stegrar när hon är uttråkad, surar i boxen och vissa dagar måste man driva fram henne genom varje steg, annars stannar hon. Hon är eBiggles-Bordeaux och stoet är vek i psyket, ser många spöken och så. Jag har haft Bigglesaavkomman sedan den dag hon föddes och hon har alltid varit trygg och stabil och rolig, förutom detta sista året. Nån som känner igen beteendet? (Och nej, hon har inte ont någonstans, hon är utredd)

Känner igen det där lite mitt sto har haft sönder 2boxdörrar med sina framben för på morgon ska det gå fort fort hon ska ut.
Hon slår konstant på dörren från man kommer på morgon tills man tar ut henne ur boxen, hon har inte ens ro att äta på morgonen.
Och vissa dagar som sagt vill hon inte gå framåt, det är så segt å surig blir hon om man manar på henne.
Vi har kommit på det att det måste vara varriaton på arbetet för blir det lika för mycke så blir hon töckig och dryg.

Samma som här då. Variation och stimulans, annars så görs det dumheter. I slutet på förra veckan prövade hon på att stegra lite igen och i söndags gav jag henne ett markpass som hette duga och helt plötsligt "kunde" hon göra öppnor, fast vi inte är där än :crazy:

Har just hittat detta forum om Bigglesavkommor och blir helt fascinerad! Jag har ett sto, född 05, som vi fött upp själva. Mamma är helt fullblod och har varit en supermamma. Min häst är så lik det ni beskriver; kolugn i de flesta situationer där en 4-5-åring normalt skulle bli rädd. Tex om matte ramlar framför fötterna på henne i skogen och när täcket vänder sig och blåser upp bakifrån när vi är på promenad i mörkret ensamma. Hon har varit väldigt klok och duktig under inridning och longering och tyckte att det var jätteroligt att löshoppa när vi gjorde det. Hon är smidig trots sin storlek och mycket samarbetsvillig. Och jag känner så väl igen det där skrapandet med framhoven!!! Alltid, så fort hon väntar på något eller är uttråkad. Hur i hela friden får man henne att sluta med det??
Hon är född i maj 05 och växer fortfarande så det knakar. Nu är hon ca 176-177 i bak och något lägre fram. Mamma är 163 och nätt byggd. Var ska det sluta? Vid varje tillväxtperiod har hon blivit grinig i boxen och förefaller kittlig. Hon har växtvärk eller nåt i bakdelen just nu och då vill hon inte vara med alls när jag försöker longera. Stannar, vänder, stegrar och till och med markerar med sparkar åt mitt håll. Sen stannar hon och ser ut som ett lamm och kommer in till mig och kliar nosen. Hon går efter mig lös i ridhuset och deltar i allt jag gör. Hon gnäggar högt när man kommer. Kan man bli arg, eller??
Sadeln passar inte alls längre. Är det någon som har tips på en sadel som passar en sk "modern häst" med långa ben, kort sadelläge och fn ganska stupande bog?

Och jag känner så väl igen det där skrapandet med framhoven!!! Alltid, så fort hon väntar på något eller är uttråkad. Hur i hela friden får man henne att sluta med det??
Hon är född i maj 05 och växer fortfarande så det knakar. Nu är hon ca 176-177 i bak och något lägre fram. Mamma är 163 och nätt byggd. Var ska det sluta? Vid varje tillväxtperiod har hon blivit grinig i boxen och förefaller kittlig. Hon har växtvärk eller nåt i bakdelen just nu och då vill hon inte vara med alls när jag försöker longera. Stannar, vänder, stegrar och till och med markerar med sparkar åt mitt håll. Sen stannar hon och ser ut som ett lamm och kommer in till mig och kliar nosen. Hon går efter mig lös i ridhuset och deltar i allt jag gör. Hon gnäggar högt när man kommer. Kan man bli arg, eller??
Sadeln passar inte alls längre. Är det någon som har tips på en sadel som passar en sk "modern häst" med långa ben, kort sadelläge och fn ganska stupande bog?

Är du säker på att det bara handlar om växtvärk? För det låter ju som tempraments"fel" i mina öron. Har ju liknande episoder här, som tycks gå i skov beroende på underlag och möjlighet att aktivera....
Hoppade fröken igår, gymnastikhoppning, och jädrar i berget, vilken skillnad mot sist. Sist masade hon sig över hindrerna och brydde sig inte ett skvatt om bommarna föll eller inte. Igår var hon ett ess :p Satsade och bjöd på både sig själv och hindrerna....Själv undrar jag hur man ena dagen kan vara djävulen självt och nästa dag vara en prinsessa?:confused:

Ska ut i morgon på min tjej och rida på åkern som det ligger ca 50cm snö på =)
hoppas bara att det inte kommer för mycke snö och vindar inatt, inge roligt att rida i snöstorm.
Annars får man väl gå ner till ridhuset o hoppa några skutt.

Hur långt har ni kommit i dressyren med era?

Ja, man kan ju undra ibland, men min "lilla" är väldigt jämn i humöret annars. "Tillväxtzoner i bakknäna" säger veterinären att hon har. Det verkar troligt också för hon har nog vuxit flera cm senaste månaderna. Sen är hon ju sto också - lägga in en ansökan... osv :devil::confused:
Veterinären kommer tillbaka och kollar i morgon. Hon är bättre nu och följdaktligen mer samarbetsvillig. Hon har alltid varit väldigt positiv till arbete och vad man än gör med henne. Men tar det emot eller gör lite ont så måste hon tydligen visa det med hela kroppen. Går man på henne hårdare då, och använder rösten, så tar hon nya tag. Fast man måste vara väldigt bestämd och övertygad om att man har rätt. Briararvet?

Va kul att tråden har vaknat igen eftersom det är jag som en gång i tiden startade den.
Min vackra valack född-03 har verkligen visat upp hela registret
bocka,stegra och nu backa men aldrig skenat men det beror nog endast på att
han inte vill bli svett i pälsen = jobbigt. Anledningen till att dom tidvis kan vara jobbiga är att detta är känsliga mkt intelligenta hästar du måste tala om för ,att det är människan som bestämmer ,basta!! När man väl kommit till det så är dom helt underbara ,modiga och kloka ,skyddar sin ägare,väldigt lojala men ifrågasätter mkt.Och villken ridbarhet och super steg dom har när dom går bra vill du aldrig mer sitta på en annan häst..Sen är dom ofta sk multitalanger så dom hoppar inte kattskit heller vilket är kul ,igentligen skulle nog dom flesta bli mkt bra fältävlanshästar...fast dom kanske inte är snabba nog..Jag fick veta när jag träffade pappa Biggles i Stömsholm att det där humöret ett arv från Briar som behövs för att kunna tända till när det gäller...

Va trevligt att höra dig berätta om din valack! Jag håller helt med om det du säger. Man får inte underskatta intelligensen hos B-ungarna. Och förmågan att tända till när det behövs. Kruxet är väl "bara" att det är vi som ska avgöra när det behövs och inte våra kära fyrbenta! Men har de väl förstått så... När vi började löshoppa höll hon på att dra fingrarna av mig av lust att få springa iväg direkt mot hindren. Efter några gånger och två pekfingrar (mitt och syrrans!) som blev dubbelt så långa som de egentligen skulle vara, så dansade hon så galant utan att dra och väntade på att få klartecken att springa. Och glädjen att få hoppa var inte att ta fel på:love:

Vad roligt att denna tråden har vaknat till liv igen :) jag har skrivigt här innan men jag uppdatera med lite ny info.
Jag har två bigglesavkommor där hemma, en 08:a och en 06:a

06:an, Han var hingst fram tills i höstas och sådär underbart vacker, vi hade lite småplaner om att försöka få han godkänd framöver, men beslöt oss för att kapa kulorna när han blev för hingstig plus att han "bara" var runt 165. Han är en kopia av sin far, samma färg, teckning och framförallt personligthet. Jag har träffat Biggles och han var precis likadan, nafsig, gnaggigt och sjukt social. Vi har fött upp han själva och han har alltid haft en enorm personlighet. Sen har han dessutom VÄLDIGT bra gångarter, med lite minus för skritten kanske. Han är en så länge oriden, men ska ridas in framåt våren. Han växer fortfarande så vi tar det lite lugnt.

08:an, Köpte jag i våras för en väldigt billig peng. Även han förlorade kulorna i höstas. Han är inte lik Biggles någonstans! Han är mer lik en älg :P haha. STOR och rejält långa ben, ligger nog på 163 nu som 1,5-åring. Men han är så snäll och go, och även han med en härlig personlighet, kan bara stå i hagen och gosa i evigheter om man är där... MEN han har också en förmåga att bli väldigt rastlös! Han måste aktiveras, och inte är det lätt att aktivera en sån krabat som har något sanslöst mycket energi för att vara i den ålder, briaranlag gissar jag på. Han måste göra något, annars bara kryper det i kroppen på han och nu på sista tiden har han fått för sig att bara gå rakt igenom staketet och rymma.... Inte roligt! Nu får han stå på box tills det finns möjlighet att bygga om staket och ut och rastat.

Förövrigt är båda dessa gossar väldigt aktiva med sina framben, som övriga halvbröder/systrar verkar vara..

Ja, man kan ju undra ibland, men min "lilla" är väldigt jämn i humöret annars. "Tillväxtzoner i bakknäna" säger veterinären att hon har. Det verkar troligt också för hon har nog vuxit flera cm senaste månaderna. Sen är hon ju sto också - lägga in en ansökan... osv :devil::confused:
Veterinären kommer tillbaka och kollar i morgon. Hon är bättre nu och följdaktligen mer samarbetsvillig. Hon har alltid varit väldigt positiv till arbete och vad man än gör med henne. Men tar det emot eller gör lite ont så måste hon tydligen visa det med hela kroppen. Går man på henne hårdare då, och använder rösten, så tar hon nya tag. Fast man måste vara väldigt bestämd och övertygad om att man har rätt. Briararvet?

Hur visar sig tillväxtzonerna i bakknäna? Halt bak? Börja misstänka att det kanske är det mina 08:a har också?! Han växer också enormt, varit lite tveksam till om det kan vara lösa benbitar men det låter mer troligt att det är pga det snabba växandet. Vad sa veterinären om det?

Vad roligt att denna tråden har vaknat till liv igen :) jag har skrivigt här innan men jag uppdatera med lite ny info.
Jag har två bigglesavkommor där hemma, en 08:a och en 06:a

06:an, Han var hingst fram tills i höstas och sådär underbart vacker, vi hade lite småplaner om att försöka få han godkänd framöver, men beslöt oss för att kapa kulorna när han blev för hingstig plus att han "bara" var runt 165. Han är en kopia av sin far, samma färg, teckning och framförallt personligthet. Jag har träffat Biggles och han var precis likadan, nafsig, gnaggigt och sjukt social. Vi har fött upp han själva och han har alltid haft en enorm personlighet. Sen har han dessutom VÄLDIGT bra gångarter, med lite minus för skritten kanske. Han är en så länge oriden, men ska ridas in framåt våren. Han växer fortfarande så vi tar det lite lugnt.

08:an, Köpte jag i våras för en väldigt billig peng. Även han förlorade kulorna i höstas. Han är inte lik Biggles någonstans! Han är mer lik en älg :P haha. STOR och rejält långa ben, ligger nog på 163 nu som 1,5-åring. Men han är så snäll och go, och även han med en härlig personlighet, kan bara stå i hagen och gosa i evigheter om man är där... MEN han har också en förmåga att bli väldigt rastlös! Han måste aktiveras, och inte är det lätt att aktivera en sån krabat som har något sanslöst mycket energi för att vara i den ålder, briaranlag gissar jag på. Han måste göra något, annars bara kryper det i kroppen på han och nu på sista tiden har han fått för sig att bara gå rakt igenom staketet och rymma.... Inte roligt! Nu får han stå på box tills det finns möjlighet att bygga om staket och ut och rastat.

Förövrigt är båda dessa gossar väldigt aktiva med sina framben, som övriga halvbröder/systrar verkar vara..

Roligt det där med 06 har minus på skritten...Min fick 6 på skritten vid tre årstestet men idag är skritten kanon,så det växte bort..:)

Va trevligt att höra dig berätta om din valack! Jag håller helt med om det du säger. Man får inte underskatta intelligensen hos B-ungarna. Och förmågan att tända till när det behövs. Kruxet är väl "bara" att det är vi som ska avgöra när det behövs och inte våra kära fyrbenta! Men har de väl förstått så... När vi började löshoppa höll hon på att dra fingrarna av mig av lust att få springa iväg direkt mot hindren. Efter några gånger och två pekfingrar (mitt och syrrans!) som blev dubbelt så långa som de egentligen skulle vara, så dansade hon så galant utan att dra och väntade på att få klartecken att springa. Och glädjen att få hoppa var inte att ta fel på:love:

Dom växer med beröm och äääääääääälskar att visa upp fina kroppen stollen...

Va kul att tråden har vaknat igen eftersom det är jag som en gång i tiden startade den.
Min vackra valack född-03 har verkligen visat upp hela registret
bocka,stegra och nu backa men aldrig skenat men det beror nog endast på att
han inte vill bli svett i pälsen = jobbigt. Anledningen till att dom tidvis kan vara jobbiga är att detta är känsliga mkt intelligenta hästar du måste tala om för ,att det är människan som bestämmer ,basta!! När man väl kommit till det så är dom helt underbara ,modiga och kloka ,skyddar sin ägare,väldigt lojala men ifrågasätter mkt.Och villken ridbarhet och super steg dom har när dom går bra vill du aldrig mer sitta på en annan häst..Sen är dom ofta sk multitalanger så dom hoppar inte kattskit heller vilket är kul ,igentligen skulle nog dom flesta bli mkt bra fältävlanshästar...fast dom kanske inte är snabba nog..Jag fick veta när jag träffade pappa Biggles i Strömsholm att det där humöret ett arv från Briar som behövs för att kunna tända till när det gäller...

Jag håller med i allt du säger!!! :bow: För det är så jag ser min lilla märr med, som närapå sjukligt intelligent! Bara jag ser till att ge henne tillräckligt mycket att fundera på så är hon en dröm att rida!
Det sorgliga då är att hon bara mäter 158 cm. Jag tog Biggles för att få upp storleken lite, modern är 163cm e:bordeaux-FantomII, istället fick jag den minsta Bigglesavkomman världen skådat ;)
Jag har dockhört att humöret kommer från Kravad, på Biggles möderne, fast å andra sidan, det kan ju komma ifrån båda hållen

Blir förresten så nyfiken, vad heter era raringar????
Min heter La plus belle, vilket betyder det allra vackraste .... gissa varför ;)

Jag håller med i allt du säger!!! :bow: För det är så jag ser min lilla märr med, som närapå sjukligt intelligent! Bara jag ser till att ge henne tillräckligt mycket att fundera på så är hon en dröm att rida!
Det sorgliga då är att hon bara mäter 158 cm. Jag tog Biggles för att få upp storleken lite, modern är 163cm e:bordeaux-FantomII, istället fick jag den minsta Bigglesavkomman världen skådat ;)
Jag har dockhört att humöret kommer från Kravad, på Biggles möderne, fast å andra sidan, det kan ju komma ifrån båda hållen

Haha, samma som oss då, vi tog biggles för att få upp storleken, men vi lyckades :) 06:ans mamma (Kaliber-Krevad) är bara 158, men han själv är 165 ungefär.

Blir förresten så nyfiken, vad heter era raringar????
Min heter La plus belle, vilket betyder det allra vackraste .... gissa varför ;)

Boundless (Gränslös) heter vår 06:a
Diablo (Jaa.. översätta är inte så svårt;) - fast är döpt efter vinsorten) heter 08:an

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 441
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar