Biggles Avkommor

Sv: Biggles Avkommor

Roligt det där med 06 har minus på skritten...Min fick 6 på skritten vid tre årstestet men idag är skritten kanon,så det växte bort..:)

Vår är inte visad och egentligen är det nog inget större fel på skritten, men det är ju Biggles sämsta gångart med, så att den kanske "bara" ligger på en 6:a/7:a är kanske inte så konstigt:P

Min fodertjej heter Jouleen af Högberget -04:a
fick föl -08

Min fodertjej heter Jouleen af Högberget -04:a
fick föl -08

Fint så det förslår :D Vem fick hon föl efter??? Supernyfiken, då jag går i föltankar. Tror dock att det får vänta ett år till, då jag själv nyss fick barn och man ska ju hinna med fölen också.
Har longerat i snön idag. Provade chambonet, har inte vågat mig på inspänningstyglar innan, då hon har varit lite sen i sin utveckling. En kombination av att hon vuxit sent (fem cm mellan 3 och 4 år) samt att jag envetats med att föda två barn under tiden :angel: Alltså, vilken vacker häst jag fick!!! Hon jobbade på som sjutton och lyssnade toppen bra. Så denna veckan har hon hämtat hem allt efter förra veckans fasoner, så nu ligger skrället på + igen :love:

Har just hittat detta forum om Bigglesavkommor och blir helt fascinerad! Jag har ett sto, född 05, som vi fött upp själva. Mamma är helt fullblod och har varit en supermamma. Min häst är så lik det ni beskriver; kolugn i de flesta situationer där en 4-5-åring normalt skulle bli rädd. Tex om matte ramlar framför fötterna på henne i skogen och när täcket vänder sig och blåser upp bakifrån när vi är på promenad i mörkret ensamma. Hon har varit väldigt klok och duktig under inridning och longering och tyckte att det var jätteroligt att löshoppa när vi gjorde det. Hon är smidig trots sin storlek och mycket samarbetsvillig. Och jag känner så väl igen det där skrapandet med framhoven!!! Alltid, så fort hon väntar på något eller är uttråkad. Hur i hela friden får man henne att sluta med det??
Hon är född i maj 05 och växer fortfarande så det knakar. Nu är hon ca 176-177 i bak och något lägre fram. Mamma är 163 och nätt byggd. Var ska det sluta? Vid varje tillväxtperiod har hon blivit grinig i boxen och förefaller kittlig. Hon har växtvärk eller nåt i bakdelen just nu och då vill hon inte vara med alls när jag försöker longera. Stannar, vänder, stegrar och till och med markerar med sparkar åt mitt håll. Sen stannar hon och ser ut som ett lamm och kommer in till mig och kliar nosen. Hon går efter mig lös i ridhuset och deltar i allt jag gör. Hon gnäggar högt när man kommer. Kan man bli arg, eller??
Sadeln passar inte alls längre. Är det någon som har tips på en sadel som passar en sk "modern häst" med långa ben, kort sadelläge och fn ganska stupande bog?

Jag har letat till länge efter dressyr sadel till min breda häst och den som passade honom bäst var en Pfiff friese för häst med stor gång och med bred kanal..Jätte skön och hyfsad kavalite för pengarna....Testa en...

Min heter Tira-Mi-Zou, född 05 i maj som sagt och var den slutliga höjden stannar ....?? Jag är lång, 184 cm, så höjden gör inget egentligen. Är mer orolig att jag inte klarar att föda upp henne så hon håller och inte får ont. Hon är mycket bättre nu. Veterinären betraktade henne som ren i gångarterna idag men väldigt "lösgjord" i bak, runt korset och i hela benstrukturen. Alldeles mjuk liksom. Han sa att de är överrörliga i ett visst läge och orkar då inte att trampa under sig. Hon lyfter inte bakbenen särskilt mycket just nu, mer åt det släpande hållet (inte så illa som det låter, men ett teckan på att hon inte är stabil än). Men det blir bättre och bättre. Galopp på lina en stund varje dag och ut och gå än så länge. Leka i hagen också. Jag har ökat på maten också. Hon är inte smal men får inte falla ur. Har ni erfarenhet av ett pulver som heter Formula 2? Det finns en massa Formula-pulver men tvåan är för leder och ligament.

Hennes namn kanske behöver förklaras?:laugh: Hennes mamma heter Blue Tira efter fullblodshingsten Tirol. Hennes mors morfar heter Ela-Mana-Mou, berömd rekordhållare på galoppbanorna tidigare. Så Tira kommer efter mamma och uppdelningen av resten av namnet efter gammelmorfar.
Hon har en egen hemsida (bristfälligt underhållen och familjärt hållen liksom. "Hårdträning" är inte allvarligt menat tex:o) om ni vill se hur hon såg ut förra året: www.tirami.se Då var ca 7 cm lägre än idag.

Hon fick ett sto föl efter First Wisch
Jätte fin tjej med höga knän i traven redans som föl.
Det är mitt inridnings projekt till hösten då hon blir 2år i maj :D
så hoppas på att kunna gå 3års testet 2011 det är vårt stora mål.

Mamman ska ut på banan och börja tävla så fort säsongen börjar.
Nu på söndag - måndag är det Gunilla träning i mora som gäller. :)

Eftersom Biggles lämnar ädla avkommor så undrar jag hur mkt fullblod är
det i era ??.

I min är det 74,99% därav den berömda nerven.Och slät fullblodspäls
som aldrig blir lång=behövs aldrig klippas,men många täcken blir det får super lätt skav....

Intressant sida! Hittade mitt sto där, det står uträknat och klart och det är INTE uppfödaren som gjort det där, för jag har ju fött upp henne ;)
Ner till 8e ledet är det bara 24,61% fullblod och över hela stamtavlan blir det 69,79%. Men hon har ju tunnare hårrem än min gamle valack som är efter Urbino, han ser ut som en isbjörn just nu!!! :D
Dock har jag inte rakat henne, men det skule behövas lite på halsen så att hon svettas av snabbare.

Var ser du %-satsen? Min har ju fullblodsmamma och Biggles Quantas. Hur många % blir det? Hon har slät och blank päls, den växer inte så mycket, men hon fryser inte alls lika mycket som sin mamma. Hon gillar inte sina täcken alls och sliter av sig innetäcket om man inte fäster det genast överallt. Lägger man på ett svettäcke en stund om hon är blöt så ligger det snart nergrävt i boxen. Man och svans växer bra men pannluggen verkar inte växa alls?? Har aldrig gjort nåt med den. Inget stort problem, men ändå.
Hon har en halvsyster efter Poet, ett år i april. Poet har mer fullblod i sig än Biggles men den lilla busan har mycket tjockare päls än sin storasyster.

En helt annan fråga: varför är vi Krypare, Kravlare etc under våra användarnamn???

Var ser du %-satsen? Min har ju fullblodsmamma och Biggles Quantas. Hur många % blir det? Hon har slät och blank päls, den växer inte så mycket, men hon fryser inte alls lika mycket som sin mamma. Hon gillar inte sina täcken alls och sliter av sig innetäcket om man inte fäster det genast överallt. Lägger man på ett svettäcke en stund om hon är blöt så ligger det snart nergrävt i boxen. Man och svans växer bra men pannluggen verkar inte växa alls?? Har aldrig gjort nåt med den. Inget stort problem, men ändå.
Hon har en halvsyster efter Poet, ett år i april. Poet har mer fullblod i sig än Biggles men den lilla busan har mycket tjockare päls än sin storasyster.

Jag hittade henne i Hästkatalogen. Kikade, men din fanns inte reggad...

Nu har jag lagt in henne. Kul att kunna jämföra under Biggles. ;) Fast eftersom hennes mamma inte finns där så ser hon ut som "moder okänd":confused: Får väl kolla med mamman om hon vill bli reggad här.

Det måste vara någon på ASVH som hjälper till med sammanställningen på hästkatalogen ,min häst är på bild som avkomma till Biggles och det är inte jag som lagt in den ,därimot har ASVH den..Rolig sida iallafall....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 441
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka