Big Horn-sadlarna

Polly_Mulle

Trådstartare
Vet att frågan hör hemma på hästutrustning, men ingen där verkar ha något svar så jag provar här istället...
Big Horn-sadlarna säljs på ganska många ställen och är inte de billigaste på marknaden. Därför borde de oxå finnas ganska gott om dem på begagnat-marknaden, men det har hänt endast ett fåtal gånger att jag sett någon begagnad och då har det varit syntetmodellerna...
Är lädermodellerna så bra att ingen vill sälja eller att man aldrig behöver annonsera, eller är de så dåliga att de inte håller på begagnatmarknaden? Hur är de i kvalité egentligen?

Så här tror jag personligen att det skulle kunna ligga till:

Big Horn köps nog oftast av de som inte vill lägga 20-25.000.- på en sadel, för att de helt enkelt inte rider så mycket eller på en sådan nivå att de behöver en "tipp-topp super- sadel".

Min uppfattning är att BigHorn är en bra sadel för den "normale" hobbyryttaren, helt OK kvalitet för en hyfsad penning.

Den Big Horn jag hade (köpt begagnad) var jätte-skön, fin och kändes inte alls kass i kvaliteten, fastän den var använd rätt mycket av tidigare ägaren.

Jag tror helt enkelt att de flesta som köper en Big Horn blir rätt nöjda, och alltså inte säljer den i första taget.

Sedan ska den ju passa hästen också, men har man inte min specialgjorda korv-häst så brukar man nog kunna hitta en passande BigHorn.

Ja, så tror jag i alla fall!

okej. Jag söker en bra sadel att träna och tävla med. Den ska hålla i många år och passa bra på hästen som är ett varmblod med extremt vid manke. Han har redan vuxit ur vid och behöver ännu vidare. Jag har dock inte råd att lägga mer än max 15.000 och det kommer ta mig tid att spara ihop de pengarna oxå. Jag vill ju inte lägga massa pengar på en sadel som är kass.

Inte mer än 15.000:-???
Under det kan du ju få en kanon snygg begagnad kvalitetssadel :)
Titta här på annonserna på bukefalos.
bergamagasin.com
tumleweed.se
milstawestern.com
bonanzawestern.com

Men var noga med att sadeln passar både dig och hästen också :smirk: ;)

Lycka till!
/Susanne

nä, jag får inte fram mer än 15.000.
och jag letar förtvivlat bland begagnat men det är svårt att hitta något som passar en häst som behöver megabred bom, men ändå en ganska kort sadel. vill inte ha rundskuren. sedan har jag väldigt korta ben och ganska bred röv. där ställer det oftast till det med stiglädrena och så vill jag ha en riktigt ljus sadel. ljusa sadlar finns emn oftast i smala bommar =(

Hej Pollymulle!
jag tror att "gubben" var lite ironisk och tyckte att för 15000:-kan du ju få en riktigt bra kvalitetssadel som är begagnad= skönare! Att det inte alls skulle behöva tummas på kvaliteten när du ändå har en såpass stor summa att handla för!
tag kontakt med någon i de länkar du fick av gubben, de kan säkert via e-mail eller vanligt telefonsamtal hjälpa dig att hitta precis den sadel du behöver!
Och om de nya nu är lite för dyra så vet du ju åtminstone vad du ska leta efter bland de begagnade!
Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning *phu* långt namn... Hittar mest gamla trådar om Stübben och Biomex, är det någon som har hunnit använda detta någon längre tid nu och...
Svar
2
· Visningar
3 602
Senast: Warrick
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 934
Senast: Gelina
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 446
Senast: escodobe
·
Islandshäst Hej! Jag måste köpa en sadel. Hittills har jag kunnat låna en fin sadel av en stallkompis när jag ahr tränat Tytte, men nu när det är...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
16 219
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar