Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
har börjat lete lite smått efter sadel till min 2½ åring, så undrar hur dana dessa sadlar är i kvaliten, eller om det är bättre att köpa begangnad ? självklart ska sadlen passa som första hand, men ska ligga runt prissumman som dessa sadlar.
Jag hade tillverkarens övriga sortiment (pools) i min butik förut. Gillade inte alls läderkvaliteten så jag slutade sälja deras varor.
Kan de inte ens göra ett träns i bra kvalitet så är de inte betrodda med att skicka sadlar till mej.
Big Horn är väl inte det bästa heller, men är rätt okej budget variant.
Skulle dock rekomendera en begagnad av bättre märke.
Jag har en Big Horn halvsyntet och är jätte nöjd med den sadeln.
men som sagt inte den bästa kvaliteten på lädret. Men det duger till mig då jag först och främst letade efter en lätt sadel då min häst lätt får ont i ryggen, för det är den.
Men som sagt ingen toppen kvalitet, så jag hade letat upp en begagnad av bättre kvalitet.
Vad ska man leta efter till en bruksnordis då?! Inte jättekraftig men ändock betydligt kraftigare än quartrar och araber? Relativt rak i ryggen, kort sadelläge så roundskirt är att föredra.
Förstår att man inte kan ge nån universallösning men iallafall en fingervisning om vart man ska börja leta...!
Är du helt säker på att han är betydligt kraftigare än en quarter eller arab? Har nämligen en liten smäcker quarter i arabstuk som har x full quarterbom.
Så man kan inte alltid säga att en smäcker häst ska ha en smalare bomvidd
Vet endel sadlar som jag har sålt som har legat jättebra på normal nordsvensk.
Och även på en nordsvensk som är den bredaste häst jag någonsin sätt
men ändå hade bara full quarterbom i bomvidd
Men i vilken prisklass letar du?
Ny eller begagnad?
Ungefär samma stl som min lilla quarter alltså
Han ligger mellan 36- 38 i globus sadlar.
Den sadel den superbreda nordsvensken hade var en
equiflex 150 i fullquarter. Finns begagnade ute från ca 8900:-
Hon lånade min, men den måste jag tyvärr sälja.
Då jag ska köpa en i mer reining utförande.
Dock fortfarande equiflex
Juridik & Ekonomi
Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;)
Jag är i 30-års ålder och lever...
Hundavel & Ras Jag har inte traffat nagra Portugiser i Sverige, men de jag traffat har har varit trevliga och mycket villiga att lara sig och att jobba...
Hundavel & Ras Jag kanske var otydlig. "Jag tror att de är på rätt väg" syftar alltså på t. ex. "våra" uppfödare, och andra uppfödare som har liknande...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.