Big Horn/Pools eller begangnad ?

urkella

Trådstartare
har börjat lete lite smått efter sadel till min 2½ åring, så undrar hur dana dessa sadlar är i kvaliten, eller om det är bättre att köpa begangnad ? självklart ska sadlen passa som första hand, men ska ligga runt prissumman som dessa sadlar.

Sv: Big Horn/Pools eller begangnad ?

Jag undrar också hur Pools sadlar är...! :confused:

Jag hade tillverkarens övriga sortiment (pools) i min butik förut. Gillade inte alls läderkvaliteten så jag slutade sälja deras varor.
Kan de inte ens göra ett träns i bra kvalitet så är de inte betrodda med att skicka sadlar till mej.
Big Horn är väl inte det bästa heller, men är rätt okej budget variant.
Skulle dock rekomendera en begagnad av bättre märke.:)

Jag har en Big Horn halvsyntet och är jätte nöjd med den sadeln.
men som sagt inte den bästa kvaliteten på lädret. Men det duger till mig då jag först och främst letade efter en lätt sadel då min häst lätt får ont i ryggen, för det är den.

Men som sagt ingen toppen kvalitet, så jag hade letat upp en begagnad av bättre kvalitet.

Vad ska man leta efter till en bruksnordis då?! Inte jättekraftig men ändock betydligt kraftigare än quartrar och araber? Relativt rak i ryggen, kort sadelläge så roundskirt är att föredra.

Förstår att man inte kan ge nån universallösning men iallafall en fingervisning om vart man ska börja leta...!

Vilken stl har han i vanlig engelsk sadel?

Är du helt säker på att han är betydligt kraftigare än en quarter eller arab? Har nämligen en liten smäcker quarter i arabstuk som har x full quarterbom.
Så man kan inte alltid säga att en smäcker häst ska ha en smalare bomvidd ;)
Vet endel sadlar som jag har sålt som har legat jättebra på normal nordsvensk.
Och även på en nordsvensk som är den bredaste häst jag någonsin sätt :o:crazy:
men ändå hade bara full quarterbom i bomvidd :D
Men i vilken prisklass letar du?

Har en Globus dressyrsadel som är bomvidd 38...om det säger dig nånting?

Prisklass...tja...man är ju inte gjord av pengar men max 12-13 000 kr.

Ny eller begagnad?
Ungefär samma stl som min lilla quarter alltså :)
Han ligger mellan 36- 38 i globus sadlar.
Den sadel den superbreda nordsvensken hade var en
equiflex 150 i fullquarter. Finns begagnade ute från ca 8900:- ;)
Hon lånade min, men den måste jag tyvärr sälja.
Då jag ska köpa en i mer reining utförande.
Dock fortfarande equiflex :love:

Spelar egentligen inte så stor roll om den är ny eller begagnad...huvudsaken är att den passar min lilla tunna till häst. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 770
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka