bidrag till utbildning, finns sånna?

cili

Trådstartare
den utbildningen jag vill gå är inte på heltid och man får inte ta studielån, till detta hör att jag fortfarande är sjukskriven på halvtid och alltså inte skulle kunna arbeta samtidigt (och vem skulle vilja anställa en outbildad när det finns utbildade som söker jobb?)
jag har vissa fördelar:
jag bor hemma och betalar därför ingen hyra och bara viss mat, hästen står hemma hos farfar så där behöver jag bara betala kraftfoder och hovslagare.
men jag behöver pengar till resor och mat på skoldagarna, vid vissa tillfällen även pengar till övernattning
sen är ju inte utbildningen gratis heller...
jag antar att jag inte kommer få ta ett vanligt lån från banken heller då jag inte har något jobb
har ni några tips?

min farmor pratade om att komvux ibland "sponsrar" personer som utbildar sig vidare efter gymnasiet istället för att gå arbetslösa, är det så fortfarande? vilka krav ska utbildningen uppfylla?

Sv: bidrag till utbildning, finns sånna?

kom på en sak till
min pojkvän har hästföretag, om dom anställer mig på några procent, kan dom då ansöka om denna utbildningen(hästutbildning) åt mig och betala den och på det sättet slippa momsen?
förutsatt att jag arbetar åt dom efteråt tills kostnaden är "avbetald"

förstår ni hur jag menar?
om vi säger att utbildingen kostar 1000kr exkl. moms och jag skulle få 100kr/h hos dom (enklaste siffrorna att räkna med ;) ), att dom då skickar iväg mig på utbildningen och lyfter momsen, och jag sen jobbar 10 h hos dom "gratis"

den utbildningen jag vill gå är ju ändå till fördel för deras hästar också

Om du är sjukskriven på halvtid, då får du väl sjukbidrag eller vad det heter?

AMS/Arbetsförmedlingen vet jag brukar sponsra utbildningar ibland. Tycker personligen det är fel att de gör det, men klart man ska utnyttja det om man kan!

Jag känner inte till så mycket om bidrag od. Min spontana tanke var att om du får problem att finansiera din utbildning kanske du kan söka stipendier? Det finns ju en mängd stipendier att söka för allt möjligt; tex för personer födda i en viss kommun, för utbildning eller kanske för sjukdom. Kostar ju inget att prova, men det krävs ju lite tid för att hitta rätt i stipendiedjungeln.

Lycka till!

I den kommun jag finns skriven finns inga stipendier som funkar för mig, hittar inga stipendier för utbildning inom häst och då jag är sjukskriven pga psykisk sjukdom verkar jag få skylla mig själv :crazy:

Det är oftast inte kommunen som bestämmer vem som får stipendier. Gå till biblioteket och fråga efter stipendieboken.

Sedan vad gäller att utbilda sig: Är du halvt sjukskriven borde du väl vara arbetssökande på den andra halvan av din tid. Jag misstänker att arbetsförmedlingen och försäkringskassan tillsammans ska hjälpa dig med rehabåtgärder och eventuell utbildning. Tycker att du bör prata med din arbetsförmedlare

Finns det möjlighet för dej att bli fullt arbetsför inom det du utbildar dig till och att det finns goda möjligheter till anställning/eget företagande efter utbildningstiden så kan AF/Rehab på FK kunna hjälpa till.
Prata med dina handläggare.

halvt sjukskriven, halt studerande för tillfället

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 713
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 559
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Använder anonymt nick då ingen i min närhet vet om de här tankarna ännu. Mitt liv är egentligen är egentligen ganska bra men känner mig...
Svar
8
· Visningar
1 003
Senast: chandelier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt