Bidrag/lån?

Trilla

Trådstartare
Ja jag ska föröska söka RIK-= nu till sommaren och jag underar nu då,kanman söka studilån för detta eller kanman ta lån för detta eller ja,är det nån som vet om man kan få ngt bidrag till att kunna betala kursen?
Är det ngn som har dessutom fyllt i en sådan ansökan?
Måste jag jobba på en ridskola och hålla lektionsverksamhet?alltså nu i dagsläget?känns lite motigt och knepigt..först måste jag få godkännande från nån av ridkolorna här hemma om att de "står bakom mig" inför denna kurs...
Men som sagt finns det chans för mig som är dessutom arbetslös,kan söka lån för denna utbildning?Kan AMS bidrag/köpa upp denna kurs?

Sv: Bidrag/lån?

Ja, om du avser RIK så är den studiemedelsberättigad. Om det inte är ridledarkursen som du menar (du skrev ju sommaren) - då får man betala själv om inte klubben är beredd att gå in med en slant (de brukar göra detom man efter utbildningen kommer ridskolan till nytta).

Men angående RIK: Eftersom det var ett tag sedan jag befann mig i ridlärarvärlden kollade jag för säkerhets skull på Strömsholms hemsida. Och här har du svaren på krav och dyl.:

KURS FÖR RIDINSTRUKTÖRER 2005/06

Kursen leder fram till en avslutad ridinstruktörsutbildning.
Kursen innehåller ridning, unghästutbildning, ridlära, instruktörskunskap, hästkunskap och ridskoledrift samt 2 veckors praktik på annan ort. I kursen ingår skötsel av till kursen hörande hästar, stall och anläggning.

Behörighetskrav:
1. Fyller minst 20 år under antagningsåret
2. Genomgått lägst 2-årigt gymn el motsv., eller vara 25 år och ha varit yrkesverksam i minst 4 år, eller ha genomgått Hästsportens Folkhögskolas allmänna kurs.
3. Genomgått ungdomsledarutbildning (ULK/VULK I-III)
4. Med godkänt betyg genomgått ridledarkurs eller ha genomgått utbildning med lägst motsvarande innehåll.
5. Minst 6 månaders ridskoleerfarenhet med egen undervisningsvana.
6. Avlagt godkänd examen för diplomerad hästskötare.Samtliga ovanstående behörighetskrav (1-6) skall vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
7. Godkänt antagningsprov, vilket genomförs på Ridskolan Strömsholm den 6 maj 2005.

Kurstid:
42 veckor, (22 aug. 2005– 9 juni 2006)

Plats:
Ridskolan Strömsholm

Kursledare:
Lärare på Ridskolan Strömsholm.

Kostnad:
Undervisningen är avgiftsfri. Du betalar för delar av hästkostnaden samt för visst studiematerial 1.075:-/vecka om du medför egen häst och 1.250:-/vecka om du lånar häst av Ridskolan Strömsholm.
Därtill kommer kostnad för obligatorisk studielitteratur, studieresor och praktik. Om kursplats köps upp av Arbetsförmedlingen eller liknande är kostnaden högre, eftersom vi då inte får statsbidrag för lärarkostnaderna. Utbildningen är studiemedelsberättigad.

Ansökan:
Ansökan sker på särskild blankett senast den 15 april 2005. Anmälningsblankett kan rekvireras från tel nr 0220-451 02 eller från bif fil här på hemsidan.

Skickas till:
Hästsportens folkhögskola
Kurs: RIK 05/06 Strömsholm
730 40 Kolbäck

För ytterligare information kontakta ridskolans expedition tel 0220-451 02.

Övrigt: I dina kontakter med myndigheter ex. AF, CSN, betr studiefinansiering, ska du alltid ange att det är HÄSTSPORTENS FOLKHÖGSKOLA som är kursarrangör.

hej!
Jo det va RIK-O jag menar,alltså den som är i sommar,och jag uppfattar det som att jag måste alltså betala allt själv?jag har inte dem pengarna ju =( tänkte om det gick att få ta lån/studielån nånstanns eller så..men nä.. jag pratade med mina föräldrar och de sa att det är bättre att jag försöker sattsa på Hippologen och det vill jag ju-jätte gärna =)
Men tack för ditt svar! =)
//Trilla

Är du engagerad i någon ridklubb? Klubben kan få bidrag för utbildning, och det är möjligt att de kan stå för (delar av) kostnaden.

aha,nej jag kunde tyvärr inte fortsätta rida kvar på ridskolan pga penga brist,men va fortafrande medlem och nu säger de att det är bara aktiva medlemmar som får stöd.men jag har beslutat mig för att skippa RIK-O det är bara för "rika" människor (känns det som),typ,och de som tävlar för ridklubben.Jag har bara kämpat och jobbat som F*N på ridskolorna både i stallet och som funktionär,ridit lektioner tävlat på klubbtävlingarna mm.Men tydligen har det ingen betydelese.så jag får försöka bli ridlärare på annat sätt.Så jag stor sattsar nu på hippologen.
Men tack för era svar,jag kan säga så att jag är lite negativ till ridskolor idag.och på även Ridsportsförbundets upplägg om/för utbildningar.Jag hoppas att jag en dag kan hjälpa tjejer/killar som är i min sitts som jag är idag.
Tack en än gång för era svar!
/Trilla

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 263
Hästmänniskan Har hamnat i den tråkiga sitsen att jag blivit av med jobbet. Blev varslad i vintras och är nu arbetslös. En av de tråkiga sakerna är...
Svar
11
· Visningar
1 621
Senast: Maysan
·
F
Trav Jag har vänt ut och in på mig själv för att hitta det jag vill jobba med i framtiden. Det enda jag har kommit fram till med säkerhet är...
Svar
3
· Visningar
873
Senast: Framtiden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama