Läs RAS-dokumentet för bichon frise´. Där kan man läsa:Det låter fortfarande som ursäkter för en riktigt sketen mentalitet
Jag har haft Petit Brabancon, en ras där det överallt påpekas hur viktigt det är att de får vara med för att inte bli olyckliga. Det är inget som hindrar dem från att kunna vara ensamma hemma några timmar ibland, finns självklart undantag. Däremot så skulle de antagligen må dåligt av att ligga ensam hemma hela, dagar med rastning på lunchen. Men det tycker jag iofs inte är ett bra liv för någon hund![]()
"Den mentala statusen för rasen är synnerligen god" vilket bekräftas i två hälsoenkäter under olika år.
Jag vet inte om det finns någon uppfödare som säljer en bichon frise om hen vet att ägaren ska lämna hunden ensam 6 timmar per dag. Det är stor efterfrågan på valpar, så uppfödarna kan välja bland de intresserade. Jag skulle må dåligt om jag visste att min hund var olycklig ensam hemma i flera timmar, så jag skulle inte kunna göra så mot min hund. Det är upp till var och en och hur stort samvete man har.