bichon frise

Det låter fortfarande som ursäkter för en riktigt sketen mentalitet 😅
Jag har haft Petit Brabancon, en ras där det överallt påpekas hur viktigt det är att de får vara med för att inte bli olyckliga. Det är inget som hindrar dem från att kunna vara ensamma hemma några timmar ibland, finns självklart undantag. Däremot så skulle de antagligen må dåligt av att ligga ensam hemma hela, dagar med rastning på lunchen. Men det tycker jag iofs inte är ett bra liv för någon hund 🤷‍♀️
Läs RAS-dokumentet för bichon frise´. Där kan man läsa:
"Den mentala statusen för rasen är synnerligen god" vilket bekräftas i två hälsoenkäter under olika år.

Jag vet inte om det finns någon uppfödare som säljer en bichon frise om hen vet att ägaren ska lämna hunden ensam 6 timmar per dag. Det är stor efterfrågan på valpar, så uppfödarna kan välja bland de intresserade. Jag skulle må dåligt om jag visste att min hund var olycklig ensam hemma i flera timmar, så jag skulle inte kunna göra så mot min hund. Det är upp till var och en och hur stort samvete man har.

hej jag har funderat länge på om jag är lämplig att skaffa en bichon frisse
Som fler kanske har skrivit: Jag rekommenderar att du köper en valp som är registrerad i SKK.

Registreringskrav i SKK är att knäleder är undersökta för patella, att ögonen är kontrollerade för sjukdomen PRA och att inavelsgrad är godkänd och anges i procent. Seriösa uppfödare ska heller inte avla på föräldradjur med ständigt rinniga ögon.

Det finns just nu en bichonvalp på Blocket. Det står inte något om att den skulle vara registrerad i SKK och priset är 25000 kr! Om hunden är reg i SKK brukar det alltid stå, så mest sannolikt är att denna inte är det. Den har m a o inte genomgått de kontroller som SKK har och du vet inte vad du får. Hunden räknas som en blandras. Det kan vara en bluffannons. Hunden kanske inte alls finns. Det händer att en bluffsäljare vill ha in tingningsavgift från flera intresserade och sen försvinner annonsen och säljaren går inte att nå.

Gå in på SKK:s sida och håll koll på när uppfödare planerar valpar. Läs också vad bichonringen skriver om ensamtid: max 4 timmar om dagen för en vuxen hund.

Att tänka på vid valpköp – Bichon Frise Ringen

Läs RAS-dokumentet för bichon frise´. Där kan man läsa:
"Den mentala statusen för rasen är synnerligen god" vilket bekräftas i två hälsoenkäter under olika år.

Jag vet inte om det finns någon uppfödare som säljer en bichon frise om hen vet att ägaren ska lämna hunden ensam 6 timmar per dag. Det är stor efterfrågan på valpar, så uppfödarna kan välja bland de intresserade. Jag skulle må dåligt om jag visste att min hund var olycklig ensam hemma i flera timmar, så jag skulle inte kunna göra så mot min hund. Det är upp till var och en och hur stort samvete man har.

Det är nog väldigt få uppfödare som tycker det är en bra idé, oavsett ras.

Du har skrivit att de blir olyckliga av att vara ensamma alls, det är en viss skillnad mot att vara ensamma 6 timmar per dag varje dag 🙄

hej jag har funderat länge på om jag är lämplig att skaffa en bichon frisse jag har nämligen 3 barn som alla går på skola och dagis. och jag och min man är egen företagare så vi åker hemifrn runt kanske 08:30 och kommer oftast hem runt klockan 16: 00. klarar bichon frisen av att vara ensam hemma så länge.
Ingen hund ska vara ensam så länge! Enligt djurskyddslagen får man inte lämna hunden mer 6 h utan rastning och tillsyn och det är inte lämpligt att lämna den så länge varje dag heller. En valp/ unghund kan bara vara ensam ytterst korta stunder. Om ni vill ha hund måste ni lösa dagarna på något sätt. Är ni egna företagare kanske den ha. Vara med på jobbet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 325
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
36 040
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 398
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika... 8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 861
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka