bichon frise

claudia azizsson

Trådstartare
hej jag har funderat länge på om jag är lämplig att skaffa en bichon frisse jag har nämligen 3 barn som alla går på skola och dagis. och jag och min man är egen företagare så vi åker hemifrn runt kanske 08:30 och kommer oftast hem runt klockan 16: 00. klarar bichon frisen av att vara ensam hemma så länge.

Spontant? Nej. Hundar är flockdjur, och ingen hund ska behöva vara ensam hemma sådär länge regelbundet. Om alla heltidsjobbar så är det dagis eller hundvakt som gäller, men jag tycker också man ska ta sig en extra funderare om man verkligen har tid och ork till en hund om man redan på planeringsstadiet är inne på att den ska spendera en stor del av sin vakna tid endera ensam eller hos någon annan. Nog för att bichoner inte är så krävande jämfört med många andra hundar, men bara för att en hund är lättsam så betyder det inte att den ska behöva acceptera vad som helst.

Vad är det som gör att ni vill ha en hund? Med egna företag och tre mindre barn låter det spontant som att det kan vara svårt att få tiden att räcka till. Kanske det är ett bättre alternativ att erbjuda sig vara hundvakt tex under helger och semester?

hej jag har funderat länge på om jag är lämplig att skaffa en bichon frisse jag har nämligen 3 barn som alla går på skola och dagis. och jag och min man är egen företagare så vi åker hemifrn runt kanske 08:30 och kommer oftast hem runt klockan 16: 00. klarar bichon frisen av att vara ensam hemma så länge.
Ingen av er som kan ha hunden med på jobbet? Hundar får inte lämnas ensamma så länge!

Nej det är inte tillåtet enligt djurskyddslagen.

Vad är det som gör att ni vill ha en hund? Med egna företag och tre mindre barn låter det spontant som att det kan vara svårt att få tiden att räcka till. Kanske det är ett bättre alternativ att erbjuda sig vara hundvakt tex under helger och semester?
det som gör att vi vill ha hund är ju att vi båda föräldrarna har viljat ha sen vi var små och jag har även haft en! mina barn är 15, 16 och 7 och företagen är 10 minuter från hemmet! men jag skulle absolut kunna tänka mig hunddagis om ekonomin tillåter sen är det ju corona också så det är inte bästa ekonomin men vi har nog råd ändå!

det som gör att vi vill ha hund är ju att vi båda föräldrarna har viljat ha sen vi var små och jag har även haft en! mina barn är 15, 16 och 7 och företagen är 10 minuter från hemmet! men jag skulle absolut kunna tänka mig hunddagis om ekonomin tillåter sen är det ju corona också så det är inte bästa ekonomin men vi har nog råd ändå!
Då har jag ett råd du absolut bör följa. Köp BARA bichon frise av en uppfödare inom svenska kennelklubben.
Bichon frise är en ras som utanför skk kan komma från otroligt dålig avel och även smugglad eller importerad från valpfabriker i Europa.
Köp bara en med stamtavla där har du dessutom en uppfödare som du kan få råd och stöd ifrån hela livet.

De flesta vuxna friska hundar skulle klara av att vara ensamma hemma 7,5 timmar någon enstaka gång när det krisar men det är inget man ska planera för att ha det så i vardagen. Hunden hade med stor sannolikhet antingen blivit apatisk eller hittat på egna sätt att sysselsätta sig om det hade varit vardag att behöva vara ensam så länge. Hunden hade alltså mått väldigt dåligt.

Djurskyddslagen anger lägsta möjliga för en dräglig tillvaro för djur. Det ska man aldrig lägga sig under utan man ska satsa högre än så. En hund ska rastas minst var sjätte timme https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/hundar/sa-skoter-du-din-hund och att lägga sig under det är verkligen inte okej att planera inför. Jag tycker att du ska läsa på om vad en hund behöver för att må bra.

Tycker ni borde planera för worst case scenario.

Räkna på vad olika lösningar kostar och lägg till en marginal på det INNAN ni köper hund.

Att gå in i ett hundägande med en axelryckling och ett "om ekonomin tillåter" är ju att lägga upp det för att hunden riskerar att fara illa eller att ni kanske måste göra er av med en hund ni fäst er vid.

Att gå in i ett hundägande med inställningen att man "nog" har råd är farligt. Bichon Frisé är en väldigt liten hund och månadskostnaden är verkligen minimal som hund betraktat. De äter oerhört lite iom sin storlek, försärkingen går på 2-300 hos F****** per månad och man behöver inte ha en stor dyr bil för att hunden ska få plats. Utrustning som tex bilbur och liknande är också billigare i den lilla storleken än för stora hundar. Så om ni redan nu inte är helt säkra på att ni har råd med en av de absolut billigaste hundarna i ren driftkostnad så är frågan om ni ska chansa och köpa en hund öht. Veterinärvård är dyrt även på små hundar och även om man har en försäkring är det inte säkert att den täcker allt hunden råkar ut för. Kostnaderna kan dra iväg fort.

Att ha hunden ensam hemma inne i huset en hel arbetsdag är inte okej. En hund bör rastas åtminstone var 6'e timme om den inte har möjlighet att göra ifrån sig där den befinner sig, tex i en hundgård utomhus. Antingen får ni ha den på dagis, åka hem från jobbet och rasta den, hitta en dagmatte som kan passa/rasta den eller fixa en stimulerande och rolig hundgård där hunden kan vara, men isf bör den ha en hundkompis. Hundgård är dock ingen billig lösning, det kostar ganska stora summor att bygga en riktigt bra hundgård.

Har ni eget företag kanske hunden kan hänga med på jobbet? Då får den åtminstone sällskap och ni kan rasta den ordentligt på lunchen.

Nej, säger jag också. Bichoner är väldigt bundna till sin ägare/familj och blir mycket olyckliga av att lämnas ensamma (även om de är två). Jag skulle inte lämna en bichon ensam mer än max en halvtimme nån enstaka gång. Jag upplever bichoner som mycket intelligenta hundar med starkt utvecklat känsloliv. De känner sig övergivna och blir helt förkrossade av att lämnas ensamma. Det är för lång ensamtid också för en självständigare ras.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 325
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
36 040
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 398
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika... 8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 861
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka