Pallen
Trådstartare
Min häst går i stadig form i skritt och trav och är mjuk och fin där. Halvhalterna går igenom utan problem. Men när jag ska göra en avsaktning från trav till skritt mister han formen och går emot tygeln. Direkt när han är nere i skritt kommer formen igen och han ger efter fint, det är bara precis det ögonblick i avsaktningen då han går emot bettet.
Har provat att verkligen RIDA in honom i skritten, alltså med mycket skänkel och sakta göra övergången. Har även bara försökt sitta djupare och använda mig av sätet. Och även rösten. Men med samma resultat. Uppelever inte att han är svag eller inte orkar bära sig men han går bara emot.
Har någon några tips, idéer eller övningar jag kan prova?
(Har inte möjlighet att tärna för tränare just nu så det är inget alternativ förrän om ett par månader.)
Har provat att verkligen RIDA in honom i skritten, alltså med mycket skänkel och sakta göra övergången. Har även bara försökt sitta djupare och använda mig av sätet. Och även rösten. Men med samma resultat. Uppelever inte att han är svag eller inte orkar bära sig men han går bara emot.
Har någon några tips, idéer eller övningar jag kan prova?
(Har inte möjlighet att tärna för tränare just nu så det är inget alternativ förrän om ett par månader.)