Bibehålla formen i avsaktningarna

Pallen

Trådstartare
Min häst går i stadig form i skritt och trav och är mjuk och fin där. Halvhalterna går igenom utan problem. Men när jag ska göra en avsaktning från trav till skritt mister han formen och går emot tygeln. Direkt när han är nere i skritt kommer formen igen och han ger efter fint, det är bara precis det ögonblick i avsaktningen då han går emot bettet.

Har provat att verkligen RIDA in honom i skritten, alltså med mycket skänkel och sakta göra övergången. Har även bara försökt sitta djupare och använda mig av sätet. Och även rösten. Men med samma resultat. Uppelever inte att han är svag eller inte orkar bära sig men han går bara emot.

Har någon några tips, idéer eller övningar jag kan prova?

(Har inte möjlighet att tärna för tränare just nu så det är inget alternativ förrän om ett par månader.)

Sv: Bibehålla formen i avsaktningarna

Känner igen - och jobbar med :D

- Vid övergång - tänk ökad skritt.
- Övning: (variera mellan arbets- ökad och samlad) trav och växla mellan att göra halter och att lägga in 6m volter i skritt.

Jag tror att det kan vara svårt för honom att bära sig i det momentet (krävande) och därför måste det vara du som har framåttänket så att övergången blir "momentan" och inte en "avsaktning till skritt". Då tappar man några steg.

Kom gärna tillbaka och berätta hur det går. Jag vill också ha tips :)

...jag gör en halvhalt (och sparkar mig själv på smalbenet). Jag missade att ta med "övningen i övningen" - att göra tvärtom, alltså volterna i trav.....

Tack för tipsen!! Det är ungefär så jag tänker och gör. Men antar att det bara är att träna, träna och träna :D Får hoppas bäringen kommer med tiden!

En annan övning...
Skritt - låååååångsam skritt - trav (katapult) - skritt - halt - rygga - trav (katapult) - halt, och från början..... skritt - lååå...

En bra grundtanke är att istället för att tänka "sluta trava", "bromsa ner" och liknande, så kan det funka att tänka "börja skritta". :idea:

Då är det lättare att behålla bjudningen och rida framåt i övergången, iom att man tänker en positiv tanke -påbörja, starta etc.- istället för det mer negativt laddade sluta, upphör, sakta, bromsa och liknande.

En konkret övning som har hjälpt mig var att rida serpentinbågar med 10 meters bågar (= 4 bågar på en vanlig 40-metersbana) i trav, och så antingen avbrott till skritt i varje båge eller så en halt mitt på "raksträckan" mellan bågarna. På så sätt har man hästen alert och aktivt på hjälperna och en inramning på köpet iom de ganska snäva vändningarna.

Var mycket noga med eftergifterna och att hästen svarar kvickt på hjälperna!:laugh:

håller med ovanstående, påbörja skritt istället för avsluta trav :laugh:

Tack för tipsen :D Känner att jag redan tänker mycket fram och är noga med att bjudningen ska vara kvar även i skritten! Men detdär med serpentinbågarna ska jag absolut prova! tack!:D

Lägger till "dragspelshäst", dvs du ska kunna rida hästen längre och kortare i traven, variera hela tiden men bara så små variationer att du inte tappar iväg den i den längre formen eller den börjar gå sidledes bak, och när detta fungerar går du över i skritt framåt ur kortläget i dragspelet. Om hästen spjärnar i dragspelsövningen kommer inte övergången till skritt att bli bra så börja successivt med den övningen tills du känner att bakbenen är med och sedan lägger du till skritt och så småningom halt. Hur tungt säte du ska ha får du testa fram, en del hästar vill att man är ganska passiv och kanske tom lättar ngt i sätet så att de kan komma upp med ryggen.

Du har fått bra tips i tråden.

Och jag håller med Asa_S, prova att lätta i sätet istället så du inte trycker undan ryggen på honom i övergången.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 867
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Vogue
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 413
Senast: Darkie
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka