Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

bigganl

Trådstartare
Idag har jag bevittnat en klubbhoppning som skapade många frågetecken hos mig. Jag antar att det inte går till så här på många ställen, men att det öht gör det är inte bra tycker jag.
Det här är min upplevelse:

Ett 10-tal unga elever ska rida en klubbhoppning. De är ca 10-13 år, ska hoppa 50 cm och är alltså inte speciellt erfarna. De ska gå banan och den ansvarie ska gå med deltagarna. (en tjej i övre tonåren). Hon går först och talar om för dem att "här är nästa hinder och där är nästa" osv. Inte en enda instruktion till deltagarna om vad de bör tänka på runt banan. Redan där ploppade frågetecknen upp hos mig. När alla gått banan sitter den ansvarige upp på en lektionshäst. Hon ska hoppa banan för att få fram en idealtid. Jag frågade en mamma om varför och hon menade att de alltid gör så för att det är så bra. Jag skulle istället ha räknat ut idealtiden med hjälp av bansträckningen och det tempo jag vill att deltagarna ska hålla. Jag tänkte att det kan i och för sig vara bra att hon rider och visar en bra ritt, ett bra vägval och ett bra tempo. Ja då skulle hon hoppa banan då. Hon sätter igång i värsta omhoppningshastigheten, hoppar i rasande fart och efter hindret tar hon bryskt ner hästen i skritt, skrittar en bit och sätter igång i raketgalopp igen, skritt efter nästa hinder och raketfart igen. Så rider hon hela banan. Jag sitter som en fågelholk och undrar vad hon håller på med. Hur ska barnen ha en susning om hur det ska rida efter detta?
Ja sen ska de rida fram. Detta ska ske med instruktörens hjälp inne bland hindren. Den stora utebanan ska inte användas.. (hon är även deras ordinarie instruktör). De beordras fram i skritt (framåt marsch!!) sen ställer sin instruktören och pratar med sina kompisar i manegen. (4 st tjejer i samma ålder) Rätt vad det är vänder hon sig från dem och skriker "trav marsch, lättridning"!! Sen vänder hon sig till kompisarna igen och pratar. Inte en blick på eleverna som nu travar runt. När de travat ett par varv ropar hon att de nu ska hoppa fram. ett språng var. Hon säger att de ska trava på spåret och hoppa strömhopp i gallopp. Ingenting om var de ska fatta galopp, inget om vilket avstånd de ska hålla till varandra och ingenting om vart de ska bryta av till trav igen.
När detta är gjort får alla utom första ekipage gå ut till en stor paddock. Där ute ska de skritta. Det finns ingen vuxen i närheten alls. Ingen som har koll på ryttarna.

Så här tänker jag:
-Ska man ha idealtid ska den vara uträknad eller om man vill visa en ritt så ska det vara en väl avvägd ritt med bra vägar och ett jämnt tempo.
-När man går banan med deltagare ska man enligt mig hjälpa eleverna, så att de får lättare att rida banan sen.
-som instruktör tycker jag man alltid ska ha koll på eleverna. Aldrig ställa sig och prata med kompisar under lektion. Det får bara inte ske. Det är respektlöst mot eleverna tycker jag. Det är också en säkerhetsfråga. Man ska ha koll på hästar och elever. Man ska också placera sig så man ser så bra som möjligt. Att instruera, uppmuntra och hjälpa eleverna under ridningen är en självklarhet.
-Man ser alltid till att det finns en ansvarig även på framridningen. Dels för att eleverna inte ska vara ensamna och dels för att hjälpa dem med framridningen.

Jag förstår att detta är ett undantag, men det borde inte få vara såhär någonstans. Ridskolan är ganska liten, har ett 15-tal hästar och ponnyer. Kollade på bilder av personalen och såg till min förvåning att de hade tre instruktörer och hela sju instruktörselever. Mycket i mina ögon. Ingenstans stod det vad eller om någon av dem har någon form av utbildning.

Vad tänker ni?
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Herregud, så ska det inte gå till. Stor säkerhetsrisk.
Jag hade omedelbart begärt ett möte med berörda personer.
Man blir ju mörkrädd.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Jag tänker att du borde skriva ut ditt inlägg här och ge till ridskolechefen och/eller kommunen också om dom är med och driver ridskolan?

Att skriva här och fråga hur vi andra tycker och tänker ger inget. Alla kommer skriva "så ska det naturligtvis inte gå till men tyvärr känner jag igen det eller delar av det"

För barnens skull
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Håller med helt.

TS - Vänd dig till klubben och be att få ta upp frågan med ansvariga. Förhoppningsvis förändras sakerna då.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Nej jag förstår att det inte gör nån skillnad för klubben när jag skriver här. jag ville mest få det ur mig för jag vart helt paff. Det var för mycket liksom. Känns ju nästan overköigt när de som var där verkade nöjda och glada. Det enda jag hörde gång på gång var hur duktig instruktören var. Började fundera på om jag var ute och cyklade. Bara för att jag vet hur jag vill ha det innebär ju inte det att det är det enda rätta. Jag kan lugnt inse att jag inte är snurrig i huvudet i alla fall.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Jag vill gå vidare med det här på något sätt, men vet inte riktigt hur. Svårt att lägga fram sånt här utan att klubben/ansvariga hamnar i försvarsställning. Ska ta reda på hur mycket kommunen är involverad till att börja med.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Säkerhetsrisk! Vem tar ansvaret när det händer något? För det är bara en tidsfråga...
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Försök prata med ledningen. Ta upp att instruktörer ska vara förebilder, de ska koncentrera sig på sina kunder (det är trots allt det eleverna är) annars kanske de slutar rida. Försök få dem att förstå att det är en otrolig säkerhetsrisk att bete sig så.

Väldigt bra att det uppmärksammas! Stå på dej!
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Fast det var väl inte en instruktör överhuvudtaget? En tjej i övre tonåren - då hade jag gissat att stallchefen/ridläraren hade givit ansvaret till någon av stalltjejerna. Mycket slarvigt och illa skött av de ansvariga!

Tonårstjejen var väl (som de flesta tonåringar) mest fokuserad på att impa på kompisarna. Det är en självklart oacceptabel risk att sätta en outbildad och ung person som ansvarig för barn och hästar.

Tycker det är viktigt att gå vidare med sådant här. Kudos!
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Försök prata med ledningen. Ta upp att instruktörer ska vara förebilder, de ska koncentrera sig på sina kunder (det är trots allt det eleverna är) annars kanske de slutar rida. Försök få dem att förstå att det är en otrolig säkerhetsrisk att bete sig så.

Väldigt bra att det uppmärksammas! Stå på dej!

Ja jag vill gå vidare både för alla elevers skull och för själva ridskolans skull. Jag vet att de har problem med att få nya elever och om verksamheten inte sköts bra så är det såklart inte lätt att få elever och få fart på verksamheten. Men detta är svårt. Risken är ju att de bara tar det som klagomål och inte ser utvecklingsmöjligheten i detta. Jag är rädd att jag inte lägger fram allt så diplomatiskt som möjligt. Är det bäst att skriva ett brev? Tänker att om jag ringer kanske de hamnar i försvarsställning på nolltid och om de läser ett brev (eller ett mail) kan de ge sig själva tid att tänka över vad som står innan de reagerar. Låter det som en bra strategi? Jag kan ju skriva med mitt telefonnummer så att de kan ringa mig om de vill.
Eller har du (eller nån annan) ett bättre förslag?
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Fast det var väl inte en instruktör överhuvudtaget? En tjej i övre tonåren - då hade jag gissat att stallchefen/ridläraren hade givit ansvaret till någon av stalltjejerna. Mycket slarvigt och illa skött av de ansvariga!

Tonårstjejen var väl (som de flesta tonåringar) mest fokuserad på att impa på kompisarna. Det är en självklart oacceptabel risk att sätta en outbildad och ung person som ansvarig för barn och hästar.

Tycker det är viktigt att gå vidare med sådant här. Kudos!

Fast jag jobbade som instruktör när jag var 18 år. (efter RIK 0 då) Jag skulle aldrig betett mig så mot eleverna. Klubben har ju enligt informationstavla med bilder, 7 stycken instruktörselever plus tre (tror jag det var) instruktörer. Det verkar vara många som har lektioner på den relativt lilla ridskolan. Men även om man är ung så har man ju samma ansvar om man är har hand om ett arrangemang. Ridskolechefen borde förstås ha bättre koll på att ansvaret tas ordentligt. jag har ju ingen som helst koppling till klubben. Jag var bara där för att titta på en av deltagarna. Ska sätta mig och skriva ner detta först.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Tycker det är bra att du reagerar och har åsikter om du ser något som är fel. Tycker inte alls det är fel att du ventilerar det på detta forum innan för att få lite input och kanske tips.

TYVÄRR (!) är det så att på många små orter i alla fall (nu vet jag inte på hur stor ort denna ridskola är utan bara att du skriver att det är en liten ridskola) En sak jag lärt mig att kritik även om den är konservativ inte alltid uppskattas inom vissa grenar (inte helt ovanligt hästsport) för mentaliteten ofta finns i form av "du ska inte komma här och tillrättavisa oss, vem tror du att du är"

Jag har reagerat på saker i min omgivning inom hästsport och har sedan fått sura miner! Det finns många gånger invärtes beundran.

Men i övrigt håller jag med andra, stå på dig och säg vad du tycker om något är fel!! Det kan hända en oycka.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

det upp lägget låter väldigt konstigt,
på min gamla ridskola (också en liten ridskola), så gick tävlingarna till så här; 1, man får veta vilken häst man har (plockar ut 3st man vill ha som sen ridläraren väljer den man ska rida av), 2, man går banan, ridläraren går före och säger åt en vilka regler det gäller för att gå banan, hur man ska rida i grunden osv med bra stora vägar. man får sen gå banan några gånger själv. 3; man gör i ordning sin häst och alla i klassen går ut i ridhuset. 4, rider fram med ridläraren som väljer varv, tempo och ger lite tips ifall ngn har problem(det är i alla fall tävling, träna gör man på lektionerna).
sen hoppar man fram på ett hinder i ström, alla ska komma 2-3 gånger(avstånd och sånt har vi redan fått lära oss på lektionerna innan tävlingen).
5; alla i klassen ställer sig längst med kortsidorna och i hörnen, så man kan se de som är innan en rida banan. den som är nr 2 i startordningen rör på hästen när nr 1 hoppar.
när man är klar så ställer man sig längst kortsidan igen.

detta är ett hyfsat bra sätt tycker jag, ridlärarna har koll på alla barnen hela tiden och det är likt lektionerna i upplägget = en trygghet för nervösa barn och hästarna får vara tillsammans som de brukar.

privat hästar får skritta fram på ute banan om hästen inte klarar av att stå still, det är alltid ngn som håller ett öga på de på utebanan.

ngn gång har de haft 3 hästar i ridhuset och resten skrittar på utebanan, men då det alltid är ngn som travar/galloperar för länge och /eller stör andra. föräldrar som leker tränare och barn som glömmer start nr osv.
så det är säkrare för ridlärarna att ha alla i klassen i ridhuset, det är ändå 10cm till 80cm på hindren och de som tävlar är ofta inte så erfarna.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Fast jag jobbade som instruktör när jag var 18 år. (efter RIK 0 då) Jag skulle aldrig betett mig så mot eleverna. Klubben har ju enligt informationstavla med bilder, 7 stycken instruktörselever plus tre (tror jag det var) instruktörer. Det verkar vara många som har lektioner på den relativt lilla ridskolan. Men även om man är ung så har man ju samma ansvar om man är har hand om ett arrangemang. Ridskolechefen borde förstås ha bättre koll på att ansvaret tas ordentligt. jag har ju ingen som helst koppling till klubben. Jag var bara där för att titta på en av deltagarna. Ska sätta mig och skriva ner detta först.


Jag skulle uppfatta en ridklubb som oseriös om barn och hästar lämnades över helt till en 18:åring - en person i den åldern bör inte vara ensam ansvarig för en klubbtävling.

En lektion, med (den utbildade) ridläraren lätt tillgänglig, är inte riktigt samma sak. På min gamla klubb hölls inga lektioner av varken VFU- eller VFL-studenter, eller av ridledare, utan att ridläraren i alla fall fanns med i manegen.

Vuxna ryttare i högre grupper är en sak. Men barn behöver mycket mer handledning. Det är den högst ansvariges uppgift att se till att de som finns på plats sköter sitt jobb.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Men vad är klubbhoppning? Lektion eller klubbtävling? Det är en väldig skillnad. Om det var en hopplektion låter det inte bra, men var det någon form av klubbtävling så får man kanske förutsätta att ryttarna ska klara sina hästar själv?
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Kl

Har själv aldrig varit med om en klubbtävlig för ridskole elever som har gått till så.

På "min" klubb var det som vilken tävling som hälst förutom att man fick ett max antal språng på framridningen.
Man var dock tvungen att rida i minst grupp 4 (tror jag det är) för att få vara med.

Kram
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Vi hade också klubbhoppning (tävling) och jag kan säga att så gick det iallafall INTE till hos oss

Vi har alltid en ridinstruktör från ridskolan närvarande vid våra klubbtävlingar pga att 90 % av de startande är lektionsryttare på lektionsponnyer

På morgonen en timme innan start har vi samling i ridhuset, där går vi igenom allt. Vilka funktionärsposter olika föräldrar är tilldelade, är någon ryttare helt ny går vi igenom framridning, startsignal, omhoppning och prisutdelning

Instruktören går banan med barnen och går igenom vägar, tempo och annat viktigt att tänka på
Instruktören står sen på framridningen/framhoppningen för att hjälpa osäkra ryttare. På banan står bara föräldrar med hästvana och alltid någon som varit med på tävling tidigare.
Vi har föräldrar som följer de mindre barnen mellan stallet-framridningen och framridningen-banan.
Äldre ungdomar får hjälpa de mindre i stallet så de kommer ut till framridningen i tid

Vi använder oss av bed två faser AO/AO men inte av maxtid (man kan allstå inte få tidsfel) Felfri runda belönas alltid med rosett (CL) även om man inte blev placerad. Annars ska det vara så tävlingslikt som möjligt. Säkerhetsväst för juniorer och skor med chaps om man inte har stövlar och inte kortärmat.

Säkerhet är A och O, men visst händer det saker även på våra tävlingar.
Som det barnet som red i stålhättade skor och fastnade med foten i stigbygel.
Eller pappan på en tävling för några år sen som gav sin dotter en oöppnad loka-burk när hon satt till häst.

Vi brukar bara få beröm för våra klubbtävlingar och det är jätteroligt :D
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Glömde att skriva att våra är stilhoppning, ingen blandning av ridskolans elever med privat ryttare på framridningen.

Kram
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Tycker det är bra att du reagerar och har åsikter om du ser något som är fel. Tycker inte alls det är fel att du ventilerar det på detta forum innan för att få lite input och kanske tips.

TYVÄRR (!) är det så att på många små orter i alla fall (nu vet jag inte på hur stor ort denna ridskola är utan bara att du skriver att det är en liten ridskola) En sak jag lärt mig att kritik även om den är konservativ inte alltid uppskattas inom vissa grenar (inte helt ovanligt hästsport) för mentaliteten ofta finns i form av "du ska inte komma här och tillrättavisa oss, vem tror du att du är"

Jag har reagerat på saker i min omgivning inom hästsport och har sedan fått sura miner! Det finns många gånger invärtes beundran.

Men i övrigt håller jag med andra, stå på dig och säg vad du tycker om något är fel!! Det kan hända en oycka.

Orten är inte så liten, men detta är den minsta ridskolan. Det finns ytterligare tre stora ridskolor på orten och ett par stora precis utanför.
Ja kritik kan vara svårt att ta och därför gäller det ju att jag formulerar mig på ett klokt sätt som inte upprör i onödan. Jag är ju inte ute efter att enbart kritisera utan vill att de ska se över rutiner för att ridningen ska bli både säkrare och bättre för eleverna. I slutändan skulle det vara positivt för klubben.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Jag skulle uppfatta en ridklubb som oseriös om barn och hästar lämnades över helt till en 18:åring - en person i den åldern bör inte vara ensam ansvarig för en klubbtävling.

En lektion, med (den utbildade) ridläraren lätt tillgänglig, är inte riktigt samma sak. På min gamla klubb hölls inga lektioner av varken VFU- eller VFL-studenter, eller av ridledare, utan att ridläraren i alla fall fanns med i manegen.
Jag hade utbildning när jag var ansvarit och ridskolechefen fanns lättillgänglig såklart. Jag var ju heller inte ensam. Jag hade flera med mig som hade sina olika uppgifter.

Vuxna ryttare i högre grupper är en sak. Men barn behöver mycket mer handledning. Det är den högst ansvariges uppgift att se till att de som finns på plats sköter sitt jobb.
precis vad jag tycker.:)
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 047
Senast: Anna-Bella
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 133
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 279
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 269
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp