Bevis eller godtyckligt vetande?

malinsky

Trådstartare
Något jag har funderat på ett tag..

Jag läste i någon tråd ang att om hästen går bakom lod så sänker den sin rygg. Stämmer det?
Om hästen rids i en låg form, kommer inte ryggen UPP då?

Eller är det så att bakom lod kommer inte baken med, men ryggen är välvd.. eller går det att både att vinkla om bäcken, höja ryggen, låg form och bakom lod? (en häst utan synbara spänningar iaf pratar jag om här)

Att rida låg och bakom lod är inget mål, det är inte det jag är ute efter nu.

Finns det "bevis" på vad som händer med ryggen, eller vad har ni för erfarenheter?

Sv: Bevis eller godtyckligt vetande?

Det där har vi avhandlat i HF spåneriet.

Den kommer upp med bröstryggen, men ska inte samlas då.

Har du glömt bort när vi försökte ta reda på hur o varför HF:mad:

nämen sorry!! Det var så länge sedan nu så det hade jag förträngt.

Jag tänkte aldrig HF, jag menade mest bara en "vanlig" djup form där hästen hamnar lite bakom..

Kanske ingen skillnad :o

Det KÄNNS iaf som ryggen kommer upp jättebra i en låg och rund form..... Ffa jobbar hästen väldigt avslappnat där.och låg och rund måste nästan betyda att nosen ibland kommer bakom lod.

Jag tror faktist inte att LITE bakom lod har med ryggmuskelaturen ö.h.t eftersom musklerns fäster i nacken.
Viktigt dock att hästen arbetar aktivt framåt i djup form med övertramp då bakhov till nackfäste då har en längre båge som spänns och rygg kommer upp.
Dock är det att föredra då halsens och framdelens muskler oxå behöver stretchas.

Men målet och svårigheten i djup är jö just att nosen skall vara framme och kommer med erfarenhet men absolut ingen katastrof om den hamnar LITE bakom lod om resterande stämmer.

Tycker att det är mycket värre att rida i en samlad högre form bakom lod.

Senast ändrad:

Finns det "bevis" på vad som händer med ryggen, eller vad har ni för erfarenheter?

Fredrik har ett foto på en fux där man verkligen såg vad som händer i en riktigt djup form !!!!

Svårigheten är väll uppsuttet i den formen att INTE hamna i framvikt....

Om hästen blir för låg o hamnar mkt framför lod kanske ryggen kommer upp, men framdelen belastas mer.

Vad händer med bakbenen i hela denna historia? Trampar de längre in under sig?
Och framdelen? Får hästen med sig manken upp, eller lägger den då mer vikt på framdel och bogar?

delvis kl

Anledningen till min fråga är just min häst där jag måste vara noga med ryggen. Alltså så antar jag att det är mindre noga med bakbenen just då, självklart ska hästen inte lämna bakbenen hemma i stallet, men inga krav på ngn större samling.

Det KÄNNS iaf som ryggen kommer upp jättebra i en låg och rund form..... Ffa jobbar hästen väldigt avslappnat där.och låg och rund måste nästan betyda att nosen ibland kommer bakom lod.

precis.. därför blir jag lite fundersam när jag läser på vissa håll att ryggen SÄNKS när nosen kommer bakom lod.. själv får jag inte ihop det, men vad vet väl jag.. :o

Om nosen kommer bakom lod för att den backar av från bettet kan ryggen sänkas.
Men om hästen går fram till bettet så kan man få upp ryggen i låg form. Upp med rygg, lite början till öppning av manke och upp med underlinjen. Sen hamnar väl hästen ofta lite mer på framdelen än i en hög korrekt form.

Men jag tror att många hästar måste genomgå denna formen i början. Annars tror jag det blir svårt att lära dem att stretcha ut, söka sig framåt nedåt och slappna av och välva sin överlinje.

Om man får hästen rund och fin på det här sättet kan man ofta få den att fortsätta vara det när man gradvis höjer fram och sänker bak då hästen blir starkare och orkar bära mer bak. Pilbågen spänns åt rätt håll istället för att börja med en urholkad överlinje eller en som brutits på flera ställen. Det är nog svårare att omvandla sen.

haten kan ha sitt huvud under pa eller framfor lod och ga med sankt rygg, for att hasten ska kunna arbeta bra med ryggen behover den en balanserad ryttare som ar avslappnad.

En stark rygg kommer fran en god bakbensaktivitet sa om du har en hast som har problem med ryggen sa arbeta inte bara ryggen. ryggproblem kommer ofta fran stellheter el rorelsestorningar i bakdeles.

Forovrigt sa om man rider hasten lang och lag sa rider man hasten med en strakt rygg, for att sammla hasten behover ryggen vara kontraherad.

Att bara trana en muskel i strakt lage ar kasnke inte det opptimala

Men om hästen går fram till bettet så kan man få upp ryggen i låg form. Upp med rygg, lite början till öppning av manke och upp med underlinjen. Sen hamnar väl hästen ofta lite mer på framdelen än i en hög korrekt form.

Men jag tror att många hästar måste genomgå denna formen i början. Annars tror jag det blir svårt att lära dem att stretcha ut, söka sig framåt nedåt och slappna av och välva sin överlinje.

Om man får hästen rund och fin på det här sättet kan man ofta få den att fortsätta vara det när man gradvis höjer fram och sänker bak då hästen blir starkare och orkar bära mer bak. Pilbågen spänns åt rätt håll istället för att börja med en urholkad överlinje eller en som brutits på flera ställen. Det är nog svårare att omvandla sen.

Precis! Nu har jag jobbat en del med hästen så, samt att även stretcha ut sidorna och få upp honom "ordentligt" på ytter. Dock släpper han inte bettet när han blir lite "bakom" - så länge jag är stilla med handen :D

Nu har vi inga större problem att hitta denna låga form och kan gå tillbaka till den om han tex släpper formen helt, upp med huvudet och sänker ryggen - han är ju byggd sån... och nu upplever jag honom väldigt mkt starkare, han har "naturligt" en rundare och mer bärig form.. så jag tror på detta jobb, därför blir jag lite fundersam då jag har läst på ngt ställen att de sänker ryggen... Nu följer han tygeltagen och blir rund från start, i stället för att streta, sänka ryggen och ha huvudet som en giraff...

..jag litar ju på tränarna.. men det är ändå intressant att slänga ut frågan :)

haten kan ha sitt huvud under pa eller framfor lod och ga med sankt rygg, for att hasten ska kunna arbeta bra med ryggen behover den en balanserad ryttare som ar avslappnad.

En stark rygg kommer fran en god bakbensaktivitet sa om du har en hast som har problem med ryggen sa arbeta inte bara ryggen. ryggproblem kommer ofta fran stellheter el rorelsestorningar i bakdeles.

Forovrigt sa om man rider hasten lang och lag sa rider man hasten med en strakt rygg, for att sammla hasten behover ryggen vara kontraherad.

Att bara trana en muskel i strakt lage ar kasnke inte det opptimala

..och en sadel som passar :crazy: (been there)

Nej, jobbar inte bara med ryggen. Han måste komma bakifrån för att också få till den runda formen, annars går han ju bara i framvikt. Däremot så kräver jag ingen samling just där, jag vill bara att hästen ska vara "med" hela vägen.

Precis:bow: :bow: :bow:

Här är en kopia av ett inlägg från en annan tråd:

Muskelkedjan är inte intakt - nacken är "avknäppt", och då hänger inte ryggen med. Om man tänker sig muskelkedjan just som en kedja så förstår man att den ena muskeln efter den andra sas måste "haka i" varandra för att man ska få till "hela paketet". Samma sak gäller vid förböjning - lösgjordhet visst, men ingen samling = sammanhängade muskelkedja.

Hög form bakom lod - svankig rygg (se ovanst förkl)

Djup form bakom lod - höjd och blottad ryggrad "direkt mot sadeln". Överlinjen är i stort sett inte i arbete ö h t. (Ställ dig på alla fyra på golvet och kuta ryggen uppåt och hakan mot bröstet så får du kanske en liten aha-upplevelse.)

Om nu hästen inte jobbar alls med ryggen när den går bakom lod, varför rider då så många dressyrryttare på elitnivå sina hästar i rollkur...

Då frågar jag igen och hoppas verkligen att jag får ett svar av dig....det borde vara av god nätmoral att svara nämligen :idea:

Exakt VAD är det för fakta, forskningsresultet som du baserar detta påstående på ??

Källhänvisning TACK !!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 466
Senast: Myrten
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 416
Senast: Fiador
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 924
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka