Bettstorlek

Desmiliza

Trådstartare
Hej.
Finns bett i enkel storlek? Hittar inget jag.
Just nu har jag två bett storlekar jag står mellan, skulle vilja ha mellan dem. Men om ej möjligt, vilket passar bäst?
10,5 känns för litet och 11,5 känns för stor..
Kommer i övrigt byta till fasta ringar..
Hästen gapar och pullar på båda betten..
10,5 e tredelat och 11,5 e tvådelat.

Hur får jag in bilder?

Hej.
Finns bett i enkel storlek? Hittar inget jag.
Just nu har jag två bett storlekar jag står mellan, skulle vilja ha mellan dem. Men om ej möjligt, vilket passar bäst?
10,5 känns för litet och 11,5 känns för stor..
Kommer i övrigt byta till fasta ringar..
Hästen gapar och pullar på båda betten..
10,5 e tredelat och 11,5 e tvådelat.

Hur får jag in bilder?
Gapar och pallar hästen bör du kolla upp den/munnen hos veterinär.

Tänderna e kontrollerade för 6månader sen..

Trivs inte med bettet och orkar antagligen inte bära upp sej pga avsaknad av muskler.

Tömkör endast just nu och tränar i backe.
Var inte det frågan handlade om.
Utan huruvida storleken skulle vara om det ej finns enkelstorlekar, utan bara halv.
Om man ska ha förliten eller lite förstort?

Men kanske avhjälps med fasta ringar och ett stadigare bett...
Fast då finns det endast from 11,5 istället

Vissa märken har enkelstorlekar men mest de dyra. Bomber bits har också enkla.

Men fasta ringar stjäl av storleken, och betplattor stjäl ännu mer, särskilt tex acavallos.

Vissa märken har enkelstorlekar men mest de dyra. Bomber bits har också enkla.

Men fasta ringar stjäl av storleken, och betplattor stjäl ännu mer, särskilt tex acavallos.

Tack!
Kanske borde funka med 11,5 i d ring bett då?
Tänkte iaf titta på ett sådant och passar inte de får man väl kolla det dyrare varianterna på helstorlekar.

Ett tips är annars att mäta olika bett i 10.5- och 11.5 cm i butiken. Det är inte helt ovanligt att längden varierar och vissa bett kan visa sig vara t.ex. 11.0 cm. Det beror nog på att många bettillverkare mäter mellan hålen och inte mellan ringarna som ju blir den faktiska storleken.

Säger också mät. Köpte några bett från Hööks - märkta 13,5 cm, för ett tag sedan. Tyckte att de verkade väl korta. När jag mätte de var de 10,9 resp. 11,1 cm......

Ja, så kan man ju milt uttrycka det :p
Vi orkade inte tjafsa, jag menar, de hade ju bara kostat typ 200 kr/st eller något sånt. Så vi kastade de bara.
Okej förstår. Tänkte mest ifall de skulle ifrågasätta återförsäljaren så inte fler okunniga åkte på samma miss, kan bli ganska synd om hästen med så pass för litet bett om man litar blindt på märkningen och inte vet bättre (ja det finns massor av dem )
Jag har nog inte kontrollmätt mina om jag ska vara ärlig, dock endast köpt ett som funkade toppen.

Okej förstår. Tänkte mest ifall de skulle ifrågasätta återförsäljaren så inte fler okunniga åkte på samma miss, kan bli ganska synd om hästen med så pass för litet bett om man litar blindt på märkningen och inte vet bättre (ja det finns massor av dem )
Jag har nog inte kontrollmätt mina om jag ska vara ärlig, dock endast köpt ett som funkade toppen.
Aha, nej. Men jag provade de bara (ståendes i stallgången), innan jag insåg att något var fel. Så ingen fara skedd! Herr Häst stod bara där med en min som "Hallå, vad är nu detta?!" :eek: :crazy: :confused:

Aha, nej. Men jag provade de bara (ståendes i stallgången), innan jag insåg att något var fel. Så ingen fara skedd! Herr Häst stod bara där med en min som "Hallå, vad är nu detta?!" :eek: :crazy: :confused:

Haha ja e det så pass litet borde man väl egentligen förmoda att alla borde se..
Men jag hade personligen gnällt på hööks, för så mycket felmarginal e ej okej

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 310
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 804
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka