Bettstorlek=Täckestorlek?

Septicemia

Trådstartare
jag fick höra ett väldigt konstigt påstående när jag var och kollade på tävlingar sist, att om hästen tex har 13,5 cm i bett så har den 135 cm i täcke.
Jag tyckte första att det lät helt åt skogen vrickat, men när jag tänkte efter så stämde faktiskt på alla hästar som jag har haft kontakt med så pass att man vet vad de "har på sig".

Är det bara ett påstående som råkade passa in på just mig?

Sv: Bettstorlek=Täckestorlek?

Stämmer verkligen inte på min!
Det skulle innebära att hon, ett Eng.Fullblod på 159 cm hög,skulle ha 115 i täcke :rofl: :rofl: :rofl:

Hon har 135-145 i täckesstorlek, 11,5 bettstorlek :)

mitt halvblod har 12,5 i bett och 145-155 i täcken...

På vissa kan det ju passa in så pass "bra" men annars-Nej.
Man mäter ju från manke till svansrot med täckes storlek.Blir ju knasigt då :D

Tror inte mycket på det påstående faktiskt. Alltför många häsatar och ponnyer går med för långa bett tex. :crazy: :cry:
Min häst (stor och grov) har 145 cm i täcken, i bett har han 10,5-11,5 cm beroende på bett. Så på honom stämmer det inte alls.

domino skrev:
Tror inte mycket på det påstående faktiskt. Alltför många häsatar och ponnyer går med för långa bett tex. :crazy: :cry:
Min häst (stor och grov) har 145 cm i täcken, i bett har han 10,5-11,5 cm beroende på bett. Så på honom stämmer det inte alls.

En stilla fråga, hur kan man hitta bett åt en shettis om en stor häst ligger på 10,5 i bett?
Hur menar du att betten borde ligga? Nyper inte ett bett med lösa ringar tag i mungipan om man har ett för kort?

Shettisar skrev:
På vissa kan det ju passa in så pass "bra" men annars-Nej.
Man mäter ju från manke till svansrot med täckes storlek.Blir ju knasigt då :D

det var min tanke också... :rofl:

Jisses.... Min häst drar 145 i täcke..... Men bara 11.5 i bett och då är bettet på gränsen till för långt...

Nä... det är nog påhittat av någon som vill göra det lätt för sig.

Halvblodet har 12,5-13 i bettstorlek och 155 i täcke.

Fullblodet hade 11,5 i bett och 135-140 i täcke.

Unghästen har 11,5 just nu och ca 145 i täcke.

Då skulle min förra ponny ha 85 i täcke :o :D
Han har igentligen 125 ;) :p

hahaha! min häst skulle i så fall ha 105 på täcken!haha han och shettisarna! Nej han har 135 på täcken..
Stämmer INTE i vårt stall kan jag då säga...

Senast ändrad:

Min häst har 12,5 i bett och 145 i täcke.
Samma storlek på allt hos min förra medryttarhäst och min nuvarande medishäst.

Tror mer att det är tur eller bara tillfällighet om det stämmer.
Min häst har 145 i täcken och 12,5 på bett så det stämmer inte alls.
Stämmer nog inte på så många andra av hästarna heller i stallet tror jag. Inte dom jag vet iallafall.

stämmer INTE på min :angel:
Hon har 12.5 i bett och 155 i täcken!! :smirk:

Hi hi, stämmer verkligen inte på min heller. Hon har också 12,5 i bett och 155 i täcken (173 cm i manken)

"min" (är inte min egen) har 9,5-10,5 i bett och har 85-95 storlek i täcke så det stämmer bara liiite.

Har grymt svårt att tänka mig att det stämmer. Våra islandshästar har 125 resp 135 i täckesstorlek, båda har 10,5 på bett.

Skulle detta vara sant torde de bettstorlekar som säljs mest vara 13,5 och möjligen 14,5 förmodar jag och det har jag svårt att tänka mig. Oftare tror jag bettstorleken ligger på mindre storlekar än täckesstorleken, om det är nån som förstår vad jag menar.

Haha... Det stämmer inte alls på min iaf.

Har ett hbl på 163 cm och han har 10,5 i bettstrl. Tror inte han skulle klä så bra i ett täcke på 105 cm. :rofl: :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 414
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 438
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 186
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka