Sv: Bettlöst

Alla hästar är olika. Något som fungerar bäst på en kanske inte alls fungerar på en annan. Alla hästar är absolut ine säkrare med bett i munnen. Under åren har jag stött på flera hästar som tvärtom lyssnar mycket bättre på bettlöst.
Exempelvis så hade min förra häst gått omkull med inspänningstyglar på sig massa år innan jag lärde känna honom. Därför var han otroligt känslig och rädd om munnen. Om man tog tag i tyglarna när han hade bett på sig kunde han lätt få panik och sticka. Trots massor med träning fungerade han aldrig riktigt med bett. Däremot var han otroligt fin att rida med sidepull.
Min nya häst stressade upp sig bara man tog tränset på henne och allt låste sig. Då provade jag med side pull och genast kunde hon slappna av och allt gick mycket bättre. Nu fungerar hon med tränsbett också, så nu rids hon ibland på side pull och ibland tränsbett.
När jag var i Mexico förra sommaren kördes alla hästar där med bettlöst (i stadstrafik). Inga skenturer där inte.
Personligen skulle jag bli mycket mer nervös om jag exempelvis stötte på en skarpt betslad, nervös, taktande häst ute än en som har side pull på sig.
Sedan är det klart att man kan skada en häst vad den än har på sig om man rycker och sliter i tyglarna eller tömmarna. Som någon sa blir bettet (eller side pullen eller vad man nu har) aldrig skarpare än ryttarens/kuskens hand. Och om bett eller side pull i sig är skarpare kan man ju ha olika åsikter om, men oavsett vilket så fungerar vissa hästar bättre på side pull och andra med bett.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
340
Senast: CaisaCax
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 646
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb